Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skadligt för luft/luft att stängas av helt eller köra pÃ¥ underhÃ¥llsvärme ibland?  (läst 1586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad v_hasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Vi har en Mitsubishi FT35 Ninja som funkar bra, och för närvarande kör vi med samma inställning dygnet runt.
Jag har funderat på att testa att stänga av helt eller sänka temperaturinställningen rejält vissa timmar under dyngnet eller längre tid om vi inte är hemma.
Installatören mumlade dock något om att pumpen inte mår bra av att köras på "underhållsvärme". Jag tror det var något med olja som stelnade eller liknande.
Innan jag börjar testa så vill jag alltså veta att jag inte gör något som förkortar livslängden på värmepumpen.
Är det någon som har fakta om detta?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Är ni borta långa perioder och inte bara ett par dagar/vecka tjänar ni inget på att stänga av eller sänka till +10 då den måste jobba hårt med sämre verkningsgrad för att få upp temperaturen igen.
Vet inte riktigt vad det är för olja som ska stelna vid underhållsvärme!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad v_hasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Efter att ha googlat och läst i andra trådar så handlar det nog inte om att olja stelnar, utan att den inte kommer tillbaka till kompressorn.
För on/off-punpar har jag sett varningar om att allt för täta start/stopp kan leda till att oljan inte kommer tillbaka till kompressorn som den ska.
(har alla typer av kompressorer olja för smörjning?).
Kan det vara så att man vid underhållsvärme kan hamna i ett mellanläge där även lägsta effekt ger för mycket, och att pumpen därför startar och stoppar oftare än vad den gör i normal drift?
Går en inverterstyrd kompressor hela tiden om den kan reglera ner effekten tillräckligt? Även under avfrostningen?

Om jag fattat rätt så är det ingen fara att stänga av pumpen några timmar eller några dagar. Om det ger någon besparing är en annan fråga.

Exempel på tråd som nämner problemet med start/stopp och olja som inte kommer tillbaka till kompressorn (se t.ex svar #13):
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=145.0

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om du stänger av den en kortare period bör du göra det via fjärren och inte via arbetsbrytaren.
Eventuell värmekabel runt kompressor eller lindningarna håller då lite värme i olja/kompressor.

Hur mycket on/off det blir beror på inställd börtemperatur, isolering, utetemperatur och tex solinstrålning som värmer.
Kompressorn går under avfrostning
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tillverkarna säkerställer att smörjningen skall fungera på lite olika sätt, t.ex. så brukar dom starta på ett lite högre varvtal än minvarv för att få igång processen ordentligt, och efter några minuter så kan den sedan varva ned på minvarv om värmebehovet är lågt.
Håller med TS, stäng bara av den på fjärren, bryt inte strömmen, för då fungerar inte kompressorvärmningen, och då kan köldmedie blanda sig med oljan och man får dålig smörjning när den startas, dessutom blir oljan trög vilket inte heller är bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
den stora risken med att stänga av värmepumpen är att kompressorn kyls ned och är då strömmen dessutom avslagen så blir kompressorn det kallaste stället. Det är alltid på det kallaste stället köldmedlet hamnar i vätskeform (kylprocessen) och det ät typiskt obra om vätskan ligger i kompressorn när den skall starta, i stort sätt är det inga kompressorer som kan överleva med att pumpa vätska. jättemånga kompressorer har gått hädan efter slikt försök med förstörda ventiler krökta axlar och indikerade rotationsfel.
En värmepump går effektivast när den är inställd på jämn inomhustemperatur gäller såväl i kyldrift som värmedrift. tillfälliga sänkningar ökar förbrukningen och slitaget

Utloggad v_hasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Tack för svaren! Troligen struntar jag i att labba med detta.
Min tanke var från början att använda timer-funktionerna i fjärrkontrollen för att justera inställd temperatur eller stänga av pumpen vissa tider under dygnet
(jag har inte kollat exakt vad man kan göra med timer-funktionerna).

Om jag i framtiden testar något så tänker jag inte stänga av värmepumpen, varken med fjärrkontroll eller strömbrytare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!