Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjarfrågor  (läst 2029 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #15 skrivet: 01 februari 2024, 11:38:30 »
En IR-mätare kan inte mäta rätt temperatur på en blank metallyta. Blank metallyta är en spegel för IR, så det enda du ser är något nära rumstemperaturen som mätaren ser reflekterat från rummet.

Har du en burk med matt färg (helst svart), så måla en liten yta på respektive rör där du mäter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2024, 13:33:03 »
På IVT Airmodule E9/15 finns en intern cirkpump som funkar både som laddpump och via en växelventil ser till att antingen ladda VVB eller värma huset.
Sen följer det med en bypass som ska monteras på fram/retur på utsidan så den behöver en extern cirkpump för att funka.
I detta fallet har huset ett väldigt grovt rörsystem och behöver då inte så mycket fart från den externa cirkpumpen, men rörkrökaren tog väl till en lite för stor modell.
Detta spelar i sammanhanget kanske inte så jättestor roll.

https://cdn.jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #17 skrivet: 01 februari 2024, 19:23:27 »
En IR-mätare kan inte mäta rätt temperatur på en blank metallyta. Blank metallyta är en spegel för IR, så det enda du ser är något nära rumstemperaturen som mätaren ser reflekterat från rummet.

Har du en burk med matt färg (helst svart), så måla en liten yta på respektive rör där du mäter.

Jag har testat detta med, blev högre temperatur men samma differens. Prövade att ändra inställningarna till en diff på 9 istället för 7 och fick då ca 2 grader i skillnad iaf!

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2024, 19:24:51 »
På IVT Airmodule E9/15 finns en intern cirkpump som funkar både som laddpump och via en växelventil ser till att antingen ladda VVB eller värma huset.
Sen följer det med en bypass som ska monteras på fram/retur på utsidan så den behöver en extern cirkpump för att funka.
I detta fallet har huset ett väldigt grovt rörsystem och behöver då inte så mycket fart från den externa cirkpumpen, men rörkrökaren tog väl till en lite för stor modell.
Detta spelar i sammanhanget kanske inte så jättestor roll.

https://cdn.jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf

Grymt, det förklarar saken med den externa pumpen. Har du tankar kring vaför jag har så låg differens i radiatorerna? Och finns det någon poäng med att inte köra pumpen på max?
« Senast ändrad: 02 februari 2024, 09:00:08 av Hjulmakaren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2024, 08:30:18 »
Grymt, det förklarar saken med den externa pumpen. Har du tankar kring vaför jag har så låg differens i radiatorerna? Och finns det någon poäng med att inte köra pumpen på max?

På en bild ser det ut som att du har ett gammalt grovt gjutjärnssystem, det är troligen byggt för att klara självcirkulation och behöver då inte så mycket till pump för att det ska snurra på fint.
Har detta i fritidshuset och min cirkpump går på 10 %.
Fördelen med lite lägre tempdiff är att värmeavgivningen på radiatorerna ökar, det finns ett optimalt fönster nånstans på 5 C, kolla gärna på bifogad bild.
Om framledningstemp är samma men tempdiffen minskar så blir inte värmeavgivningen så mycket högre.
Problemet med bypass är att en högre fart gör att framledningsn blandas ut med mer returvatten med högre fart och framledningstemp blir då relativt VP-ut lägre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2024, 20:05:41 »
På en bild ser det ut som att du har ett gammalt grovt gjutjärnssystem, det är troligen byggt för att klara självcirkulation och behöver då inte så mycket till pump för att det ska snurra på fint.
Har detta i fritidshuset och min cirkpump går på 10 %.
Fördelen med lite lägre tempdiff är att värmeavgivningen på radiatorerna ökar, det finns ett optimalt fönster nånstans på 5 C, kolla gärna på bifogad bild.
Om framledningstemp är samma men tempdiffen minskar så blir inte värmeavgivningen så mycket högre.
Problemet med bypass är att en högre fart gör att framledningsn blandas ut med mer returvatten med högre fart och framledningstemp blir då relativt VP-ut lägre.

Grymt, så med andra ord sänka pumpen så mycket som möjligt? Hur vet jag vart gränsen går?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2024, 09:22:25 »
Grymt, så med andra ord sänka pumpen så mycket som möjligt? Hur vet jag vart gränsen går?

Jag skulle hålla koll på temperaturerna på den externa slingan på nått sätt, det kan räcka med att känna med fingrarna, man är ganska så tempkänslig.
Böjen på bypassen emellan avsticken in i värmepumpen skall aldrig vara varmare än returen från värmesystemet till värmepumpen, då är flödet för lågt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2024, 11:04:35 »
Jag skulle hålla koll på temperaturerna på den externa slingan på nått sätt, det kan räcka med att känna med fingrarna, man är ganska så tempkänslig.
Böjen på bypassen emellan avsticken in i värmepumpen skall aldrig vara varmare än returen från värmesystemet till värmepumpen, då är flödet för lågt.

Toppen, jag har tejpat upp en bit tejp och mätt med IR-mätare. Får då Röd till ca 40 grader och Blå till ca 33 grader. Skulle du säga att det är en bra fart då? Har jag fattat det hela rätt med vad som är in och ut?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #23 skrivet: 06 februari 2024, 13:49:32 »
Jepp, och om temperaturen på böjen är 33 så är jag nöjd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #24 skrivet: 06 februari 2024, 14:40:25 »
Jepp, och om temperaturen på böjen är 33 så är jag nöjd.


Grymt, tack! En annan fråga då. Är det ekonomiskt att sänka temperaturen nattetid? Eller ogillar VPn att man ändrar temp över dygnet?

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2024, 14:54:50 »
Jepp, och om temperaturen på böjen är 33 så är jag nöjd.

Eller vad menar du med böjen? Är det denna (se bild).

Nu är temp ”på böj” (gul cirkel) 35
In från radiatorerna (blå pil) 28
Ut ”till pump” (röd pil) 34

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2024, 17:18:14 »
Så länge kompressorn klarar att värma upp huset igen kan det kanske löna sig, men om det är så kallt att den ligger på gränsen till eltillskott så lär det triggas när den ska försöka höja temperaturen i huset.
Långa gångtider, med succesivt fallande KB-temp kan också göra att man förlorar en del av besparingen när huset ska värmas upp igen.
Konsensus i forumet är väl att man sparar oerhört lite på att dribbla fram och tillbaks med temperaturerna om man värmer med värmepump, och att det i vissa fall kan bli dyrare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2024, 17:33:25 »
Så länge kompressorn klarar att värma upp huset igen kan det kanske löna sig, men om det är så kallt att den ligger på gränsen till eltillskott så lär det triggas när den ska försöka höja temperaturen i huset.
Långa gångtider, med succesivt fallande KB-temp kan också göra att man förlorar en del av besparingen när huset ska värmas upp igen.
Konsensus i forumet är väl att man sparar oerhört lite på att dribbla fram och tillbaks med temperaturerna om man värmer med värmepump, och att det i vissa fall kan bli dyrare.

Toppen, tack!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #28 skrivet: 06 februari 2024, 17:43:28 »
Eller vad menar du med böjen? Är det denna (se bild).

Nu är temp ”på böj” (gul cirkel) 35
In från radiatorerna (blå pil) 28
Ut ”till pump” (röd pil) 34
Jag skulle öka farten lite på externa pumpen i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #29 skrivet: 06 februari 2024, 18:51:52 »
Jag skulle öka farten lite på externa pumpen i så fall.

Okej! För att jag skall förstå: optimalt så är ”böjen” kallast av de 3:
- Ut till element
- In från element
- ”Böjen”

Är det då optimalt om den bara är precis lite kallare?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!