Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fel på eltillskott vid stor värmejustering  (läst 1114 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sebbeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« skrivet: 21 oktober 2023, 17:25:35 »
Hej.

Jag har en OPTIMA 1100 VP med IVT 290 A/W (13kw).

Har kopplat på en styrning som sänker framledningstemperaturen med 6 grader då elpriset är högt. Vad som ofta händer nu är att då framledningstempen får återgå till normalt värde så löser överhettningsskyddet ut och pannan larmat om "fel på eltilskott". Vad som händer är att elpatronen går in och sedan tar det ungefär 15 minuter för felet att uppstå. Samma sak händer om jag ökar önskad temperatur på rumsgivaren med tex +10 grader.

Antar att vattentemperaturen stiger över 90 grader och triggar skyddet att lösa ut.

Trodde först att någon av växelventilerna var sönder men båda fungerar vid test med handkontroll. Även shunten fungerar.

Någon som har tankar om vad problemet kan vara?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2023, 22:36:08 »
Gissar att kontaktorn till elpatron är kass.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sebbeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2023, 19:59:31 »
Carl, pannan funkar normalt men när tillskottet går på händer det jag beskrev. Om en kontaktor (relä) till en värmeslinga skulle vara sönder så skulle väl jag få problem nästan omgående. Eller funkar det på något annat sätt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2023, 20:36:28 »
En givare för VV-max laddning bråkar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2023, 15:21:30 »
Om kontaktorn vill fastna och inte släpper som den ska så händer detta.
Den kan ju också vara tempgivaren för elpannan, det är enkelt att kolla upp, läs av temperaturen på elpannan?
« Senast ändrad: 28 oktober 2023, 15:23:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2024, 05:57:51 »
Om kontaktorn vill fastna och inte släpper som den ska så händer detta.
Den kan ju också vara tempgivaren för elpannan, det är enkelt att kolla upp, läs av temperaturen på elpannan?

Hej Carl lånar denna tråd lite. Hade som ovan att tappvatten var 90 grader en morgon
Har sett att min ivt 290 börjar värma tappvatten mycket högre än vad jag satt, samt att det verkar vara ”stopp” i slingan ut till värmepumpen (ser detta för att cirk-pump snurrar men blir inget flöde. Värmepumpen går och stannar pga ovan flödesproblem.
Kan någon av växelventilerna orsaka detta eller finns det någon annan mekanisk eller elektrisk kontakt på värmebärar slingan?
Mvh Johannes

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2024, 07:39:49 »
För att utreda det där bör man ha kompetensen att mäta spänningen på kontaktorns manöverkrets på den kontaktor som drar elpatronen.
Om spänningen släpper på manöverplinten men kontaktorn fortfarande är dragen så måste man byta kontaktor.
Den enda andra tänkbara orsak jag kan se är om elpatronen styrs av en tempgivare som du inte kan se i displayen, och att den är defekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2024, 14:11:01 »
Hej!
Det känns i mitt fall dom att värmen den producerar, det går till varmvatten och inte till värmesystemet = växelventiler eller shuntar. Dessa är dock bytta.
Kanske det är kretskortet dom gett upp.
Sedan att cirkulationspumpen inte verkar kunna skicka runt vatten i värmebärarkretsen tyder på någon blockad. Kanske har det frusit något i utedelen ((dock -20graders glycolblandning i systemet) jaja det får bli att köra elpatron vintern ut och sedan se vad som är fel 😂

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2024, 15:20:55 »
Har inte läst allt. Har du slangar mellan husets rör och VP, dom har en förmåga att sätta igen sig och då blir flödet väldigt konstigt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2024, 17:09:04 »
Hej Carl lånar denna tråd lite. Hade som ovan att tappvatten var 90 grader en morgon
Har sett att min ivt 290 börjar värma tappvatten mycket högre än vad jag satt, samt att det verkar vara ”stopp” i slingan ut till värmepumpen (ser detta för att cirk-pump snurrar men blir inget flöde. Värmepumpen går och stannar pga ovan flödesproblem.
Kan någon av växelventilerna orsaka detta eller finns det någon annan mekanisk eller elektrisk kontakt på värmebärar slingan?
Mvh Johannes

Låter som problem med växelventilerna i mina öron, men förutom det så kan det sitta ett smutsfilter och om det blir för mycket luft kan cirkulationen avstanna.
Nått annat än växelventilerna finns inte förutom ev manuella ventiler.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2024, 21:40:43 »
Hej. Ja det är slangar. Dock nästan nya. Bara 3 år. Men det kanske räcker?

Får kanske skruva loss eldelen på myson ventilerna och se om dom fysiskt går att röra.
En annan sak som pekar på ventilerna är väl att den inte lyder min varmvattentemp som jag ställt in.

Har bara två magnetit filter. Om det inte sitter något ute i pumpen. Men den tänker jag inte plocka isär nu i kylan:)
Tack för snabba svar! Ni är grymma.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2024, 22:09:00 »
Hej. Ja det är slangar. Dock nästan nya. Bara 3 år. Men det kanske räcker?

Får kanske skruva loss eldelen på myson ventilerna och se om dom fysiskt går att röra.
En annan sak som pekar på ventilerna är väl att den inte lyder min varmvattentemp som jag ställt in.

Har bara två magnetit filter. Om det inte sitter något ute i pumpen. Men den tänker jag inte plocka isär nu i kylan:)
Tack för snabba svar! Ni är grymma.
Då är det nog säkert ingen skit i slangarna om du har magnetitfilter

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2024, 20:57:47 »
Hej.
Haft loss växelventilerna, dom går lätt.
Bytt pump, luftat systemet och pump. Men ingen snurr på vattnet. Då återstår väl att något inne i själva pannan?
Eller kan det vara något i själva utedelen? En Bosch EHP   

Hinner jag imorgon så får jag plocka av plåtarna och titta om jag kan se något filter eller avluftning där ute.
Mvh J

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2024, 12:03:15 »
Hur kollade du att cirkpumpen snurrar?
Pumphjulet kan ha lossnat från axeln och då surrar den fint men det blir inget flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohannesK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel på eltillskott vid stor värmejustering
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2024, 11:48:39 »
Hej. Bytte till en ny:).

Nu får den gå på eltillskott i 6v sedan blir det vidare felsökning av värmeväxlare och slangar ut till pumpen.
Kanske är det dåligt flöde därigenom som tidigare påpekats. Tack för alla bra tips!


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!