Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Redundans, eller hur man klarar sig själv  (läst 3680 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Redundans, eller hur man klarar sig själv
« skrivet: 20 februari 2019, 10:44:59 »
Det verkar som att Sverige sakta vaknar ur sin törnrosasömn. Först kom foldern om ”krisen eller kriget kommer.
Serien ”Nedsläckt land” som finns att se via SVTPlay kan varmt rekommenderas.

I korthet kan man säga att ”ett angrepp mot elnätet kommer”.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/expert-angrepp-mot-elnatet-kommer

Vidare kan man fundera kring vad som sker när effektreserven inte räcker, vilket är ett tänkbart framtida scenario.

Som enskild husägare kan man finna sig i ett ensidigt energiberoende, många gånger el.
 Man behöver ha fler ben att stå på, även om det tar några kvadrat och kostar en slant. Eller så får man ha gott om filtar.

Förslag, tips och erfarenheter är bara att fylla på.

Hur jag byggt hittills, när värmepumpen är en klen tröst (elavbrott):

Värme:
Vedpanna enligt signatur kvar.
El för cirkpump/laddpump och panna kommer från blybatterier (12V) som via inverter kan försörja ovan delar. Invertern kan kontinuerligt ge 1kW kontinuerligt vilket med råge täcker behovet för pannsystem samt frys och eventuellt kyl.
Vidare så finns en vedkamin på Bv och en i källare.
Vedförråd för en hel vinter i uthus.

El:

Vissa saker kan behöva el, som cirkpump och kyl enligt ovan.

Här har jag fortfarande visst behov av utbyggnad.

Idag finns batteri (2x200Ah) och inverter.
För laddning planerar jag för solceller (12V). Ej klart!

Har dessutom elverk 1,8kW 230V, bensin. En viss mängd lagringsbeständig Aspen-bensin finns. Men just beroendet av ”raffinerat” bränsle ser jag som en svaghet och vill inte bygga behovet kring det. Ingen el, ingen bensin på macken bedömt.

Mat:
Lager, ca 30dagar för familjen.

Vatten:

Bäck som inte sinat hittills finns intill tomt.
Avser gräva/borra för vatten och installera hydrofor/motsvarande samt växelventil för inkoppling till ordinarie.

Finns säkert andra som resonerar såhär, så upp med prepp-tips!



Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2019, 11:13:22 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2019, 11:36:06 »
Finns en annan tråd om detta:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63066.0;all

Vet inte riktigt, den kändes urspårad och snöade runt på medborgargarden och What not. Lite mer renodlade delar tänkte jag, inte vilken bössa man ska ha för att mota bort plundrare..
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2019, 15:46:47 »
Gör dig offgrid!

Solceller + energilagring.
Energilagring?
-Batterier
-Bränsleceller och producera vätgas i trycktankar Kör processen baklänges när du behöver el.
alternativ Bränsleceller och producera metanol istället. Känns lite lugnare än vätgastank.
 
« Senast ändrad: 20 februari 2019, 19:52:27 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2019, 17:14:13 »
Vissa delar i våra hemländer fick sig en kalldusch i hur det kan bli efter en kraftig storm efter Alfrida?
Hur gick det sedan för de i Roslagen samt Åland när de fick vänta ett par veckor på el-tillförseln?


Kanske Justiina kommer nästa gång och på verkligen dåligt humör tummenupp


Det är bra att ha det ena och det andra hemma, mig irriterar ordentligt det om jag blir tvungen att åka extra och köpa nån småsak som borde finnas tillhanda i köket eller garaget
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2019, 19:41:12 »
Vissa delar i våra hemländer fick sig en kalldusch i hur det kan bli efter en kraftig storm efter Alfrida?
Hur gick det sedan för de i Roslagen samt Åland när de fick vänta ett par veckor på el-tillförseln?


Kanske Justiina kommer nästa gång och på verkligen dåligt humör tummenupp


Det är bra att ha det ena och det andra hemma, mig irriterar ordentligt det om jag blir tvungen att åka extra och köpa nån småsak som borde finnas tillhanda i köket eller garaget
Fick meddelande av min elnätsägare att de kommer att höja priserna nu i april. Pga framtidssäkrare nät behövs! Räcker inte de 20% som företaget får i avkastning för att bygga nätet säkrare? Och då nätet är byggt glöms väl höjningen bort?!

Reservkraften verkar det ju också vara bråttom med att få bort!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2019, 21:59:48 »
Är jäkligt glad att jag har kvar vedpannan. När ringhals stänger så kommer vi få tyska elpriser och redundans
« Senast ändrad: 23 februari 2019, 22:13:40 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2019, 00:56:45 »
Har en spiskassett som ger värme, det går att koka vatten och laga hyfsat med mat på den.
Har även andra alternativ att laga maten på, spritkök "Trangia" och campingkök för gasol, 2st  P11:or räcker länge för enbart matlagning.

Är det mitt i vintern kan jag använda uterummet som både kyl/frys och det gasoldrivna kylskåpet om det är övrig tid på året.

Har en flyttbar fotogenkamin, kanske något dom allra flesta borde investera i.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kaminer-och-oppna-spisar/fotogenkaminer/fotogenvarmare-418016/#tab02

Batteriradio eller vevradio så man kan få hyfsat korrekt information, ryktesvägen brukar bli så förändrad.

Det är inte så länge sedan som jag började förbereda mig på att en eventuell kris skulle kunna ske, när man berättade det för närmast sörjande var man väldigt försiktig och alla var skeptiska mer eller mindre, nu är tongångarna heeelt annorlunda. Sc:,h



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2019, 09:06:56 »
Det verkar som att Sverige sakta vaknar ur sin törnrosasömn. Först kom foldern om ”krisen eller kriget kommer.
Serien ”Nedsläckt land” som finns att se via SVTPlay kan varmt rekommenderas.

I korthet kan man säga att ”ett angrepp mot elnätet kommer”.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/expert-angrepp-mot-elnatet-kommer

Vidare kan man fundera kring vad som sker när effektreserven inte räcker, vilket är ett tänkbart framtida scenario.

Som enskild husägare kan man finna sig i ett ensidigt energiberoende, många gånger el.
 Man behöver ha fler ben att stå på, även om det tar några kvadrat och kostar en slant. Eller så får man ha gott om filtar.

Förslag, tips och erfarenheter är bara att fylla på.

Hur jag byggt hittills, när värmepumpen är en klen tröst (elavbrott):

Värme:
Vedpanna enligt signatur kvar.
El för cirkpump/laddpump och panna kommer från blybatterier (12V) som via inverter kan försörja ovan delar. Invertern kan kontinuerligt ge 1kW kontinuerligt vilket med råge täcker behovet för pannsystem samt frys och eventuellt kyl.
Vidare så finns en vedkamin på Bv och en i källare.
Vedförråd för en hel vinter i uthus.

El:

Vissa saker kan behöva el, som cirkpump och kyl enligt ovan.

Här har jag fortfarande visst behov av utbyggnad.

Idag finns batteri (2x200Ah) och inverter.
För laddning planerar jag för solceller (12V). Ej klart!

Har dessutom elverk 1,8kW 230V, bensin. En viss mängd lagringsbeständig Aspen-bensin finns. Men just beroendet av ”raffinerat” bränsle ser jag som en svaghet och vill inte bygga behovet kring det. Ingen el, ingen bensin på macken bedömt.

Mat:
Lager, ca 30dagar för familjen.

Vatten:

Bäck som inte sinat hittills finns intill tomt.
Avser gräva/borra för vatten och installera hydrofor/motsvarande samt växelventil för inkoppling till ordinarie.

Finns säkert andra som resonerar såhär, så upp med prepp-tips!




Låter som du har kommit långt i planeringen! tummenupp

Kanske iordningställa ett trädgårdsland/växthus lite potäter i lager är inte helt fel.
Önskar jag hade en jordkällare även om man inte odlar själv så skulle man ju kunna köpa på sig med rotfrukter när de är som billigast. Plus att den skulle funka som kyl/svalskåp under den varma perioden.

Drivmedel är ett problem om vi nu pratar om längre avbrott. Önskar jag hade ett gengasaggregat eller en ångmaskin a:gl

Medecin både till dig själv plus anhöriga. Ibland tar vissa preparat slut. Jag ser till att jag har minst ett halvårs förbrukning hemma! Som en liten oroväckande detalj kan jag berätta att tydligen går det inte att få tag på Kaliumjodid på Svenska apotek har jag hört. Kaliumjodid är något som iaf yngre personer än 40 år bör ta om det värsta sker om vi får radioaktiva utsläpp ifrån tex ett kärnkraftverk nära dig eller kanske ett nytt Tjernobyl.... Våra grannländer erbjuder dessa tabletter.... Nu vet jag att Länsstyrelsen "skall" dela ut dessa tabletter vid en kris. Men finns det några lager kvar?...
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2019, 10:19:05 »
Kom på några saker till.

Bränsle i bilarna/fordonen. Jag försöker eftersträva minst halv tank plus extradunk  i bilen. Du kanske inte måste fly någonstans. Men svårt att få tag på drivmedel om elen försvinner.

Kommunikation Dvs framför allt mottagande Dvs radio batteridriven/vev. Vill du kunna medella dig med omvärlden så kanske en billig jaktradio är en början... Nästa steg skulle ju kunna vara en 27 MHz drivs med hjälp av tex bilbatteri.

Ett gäng uppladdningsbara batterier plus laddare. Jag köpte min på Ikea. Laddas med hjälp av ditt pågående projekt solceller 8).

Ljus! Vi lever i ett mörkt land halva året iaf. Fotogenlyktor värmeljus stearinljus lite batteridrivna ficklampor."Se ovan"

Underhållning! Blir avbrottet långvarigt börjar nog iaf barn o Adhd människor krypa på väggarna när spelkonsolerna dött ;). Kanske lite sällskapsspel kort osv...
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2019, 13:12:42 »
Låter som du har kommit långt i planeringen! tummenupp

Kanske iordningställa ett trädgårdsland/växthus lite potäter i lager är inte helt fel.
Önskar jag hade en jordkällare även om man inte odlar själv så skulle man ju kunna köpa på sig med rotfrukter när de är som billigast. Plus att den skulle funka som kyl/svalskåp under den varma perioden.

Drivmedel är ett problem om vi nu pratar om längre avbrott. Önskar jag hade ett gengasaggregat eller en ångmaskin a:gl

Medecin både till dig själv plus anhöriga. Ibland tar vissa preparat slut. Jag ser till att jag har minst ett halvårs förbrukning hemma! Som en liten oroväckande detalj kan jag berätta att tydligen går det inte att få tag på Kaliumjodid på Svenska apotek har jag hört. Kaliumjodid är något som iaf yngre personer än 40 år bör ta om det värsta sker om vi får radioaktiva utsläpp ifrån tex ett kärnkraftverk nära dig eller kanske ett nytt Tjernobyl.... Våra grannländer erbjuder dessa tabletter.... Nu vet jag att Länsstyrelsen "skall" dela ut dessa tabletter vid en kris. Men finns det några lager kvar?...


Hej Tyke! :)

Jag jobbar med beredskapsfrågor inom CBRNe och du kan vara lugn på RN-fronten iaf!  tummenupp
(Radiological and nuclear incidents).

Det finns kaliumjodid (och andra jodidsammansättningar) så det räcker och blir över, speciellt i beredskapslänen intill våra egna kärnkraftverk, där de snabbt skulle distribueras vid ett större haveri som skulle innebära intag av radioaktivt jod (I-131) till allmänheten.

Anledningen till att apoteken i Sverige sen en lång tid tillbaka inte säljer jodtabletter, är att det inte är helt nyttigt att knapra dessa på eget bevåg, något som Finland fick erfara strax efter Fukushimakatastrofen. Finnarna tömde de finska apotekens lager i en slags masshysteri, helt i onödan.

Visst, vi kunde strax efter Fukushima detektera den radioaktiva isotopen I-131 här såväl som i Finland, men aktivitetskoncentrationen i luft är då så låg att det inte har någon praktisk inverkan på kollektivdosen till Finsken/Svensken.


Ontopic:
Jag har skickat in en intresseförfrågan/krävt offert för 14.4kW solceller nu! :)  Det i kombination med elbil gör att man åtminstone mellan mars-oktober kan reda sig skapligt i nödsituationer :)

Skogsbruk inom familjen, i kombination med matlatningskamin löser matlagning/uppvärmningen av huset ^^

Potatisodling har vi också i släkten (70km bort), som ger 250-500kg per år, som fördelas mellan oss :)
Vattenbrunn likaså.

Nätfiske likaså, fast det ger bara i snitt några kilo fisk i veckan, dock året om! Och vi är hela 15 pers i "La Familia"... help

Edit:
(Älgjägare finns det också gott om i släkten!) 8)
« Senast ändrad: 24 februari 2019, 13:30:00 av kWhalp »

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2019, 17:15:00 »
Tack för svar! tummenupp Då fick det sin förklaring!


Hej Tyke! :)

Jag jobbar med beredskapsfrågor inom CBRNe och du kan vara lugn på RN-fronten iaf!  tummenupp
(Radiological and nuclear incidents).

Det finns kaliumjodid (och andra jodidsammansättningar) så det räcker och blir över, speciellt i beredskapslänen intill våra egna kärnkraftverk, där de snabbt skulle distribueras vid ett större haveri som skulle innebära intag av radioaktivt jod (I-131) till allmänheten.

Anledningen till att apoteken i Sverige sen en lång tid tillbaka inte säljer jodtabletter, är att det inte är helt nyttigt att knapra dessa på eget bevåg, något som Finland fick erfara strax efter Fukushimakatastrofen. Finnarna tömde de finska apotekens lager i en slags masshysteri, helt i onödan.

Visst, vi kunde strax efter Fukushima detektera den radioaktiva isotopen I-131 här såväl som i Finland, men aktivitetskoncentrationen i luft är då så låg att det inte har någon praktisk inverkan på kollektivdosen till Finsken/Svensken.


Ontopic:
Jag har skickat in en intresseförfrågan/krävt offert för 14.4kW solceller nu! :)  Det i kombination med elbil gör att man åtminstone mellan mars-oktober kan reda sig skapligt i nödsituationer :)

Skogsbruk inom familjen, i kombination med matlatningskamin löser matlagning/uppvärmningen av huset ^^

Potatisodling har vi också i släkten (70km bort), som ger 250-500kg per år, som fördelas mellan oss :)
Vattenbrunn likaså.

Nätfiske likaså, fast det ger bara i snitt några kilo fisk i veckan, dock året om! Och vi är hela 15 pers i "La Familia"... help

Edit:
(Älgjägare finns det också gott om i släkten!) 8)

Men hur är det tänkt rent praktiskt med en ev utdelning? Om vi tänker oss en händelse likt Tjernobyl där Ryssarna försökte mörka in i det sista. Där vi ovetandes de första timmarna hade det över oss. Målet måste väl ändå undvika att befinna sig ute vid ett ev "utsläpp" gäller förvisso även vid katastrofer typ Forsmark. Är det tänkt att folk skall ställa sig o köa på torget i Gävle medans det radioaktiva molnet sveper in över dem..... Jag hade hellre befunnit mig inomhus stängt av ventilation osv....

Kul o höra att det finns flera som har en plan vad det gäller krissituationer tummenupp

Apropå vilt har jag hört att vid en ev kollaps av stora mått Dvs matleveranser upphör. Så är det mesta av viltet avskjutet inom några veckor.... Naturligtvis skiljer det sig åt i landet beroende på vilttäthet såsom antalet hungriga människor.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2019, 19:49:17 »
Tjötar vidare på radiaktråden! Hoppas Ts ursäktar?

Till kWalp som tycks ha insyn! tummenupp Förutom mina funderingar på hur utdelningen rent praktiskt skulle gå till av tabletter. Ser framför mig tusentals människor i tex Gävle IOM närhet till Forsmark. Troligtvis är personal ifrån Länsstyrelse/Hemvärn utrustade med skyddsmasker medans lokalbefolkningen står där unga som gamla. Trots att tydligen personer över 40 år inte är i behov av dessa tabletter. Det köper jag! Men troligtvis inte de flesta i kön. Se exempel ifrån Finland som du nämnde!... Att stå o köa i timmar för dessa tabletter i öppen kontaminerad luft borde ju vara likställt med att jobba på en rökig krog a la 70 tal 24/7 Dvs full kontakt med skadliga ämnen. Det för mig till min nästa fundering apropå min tvehågsenhet vad det gäller den Svenska Statens önskan om vårat välbefinnande.

Skrotningen o destruktionen av folkmasken. Modell 90 Forshaga. En gång i tiden fanns det en plan. En plan att förse den Svenska befolkningen med skydd inför det otänkbara. Skyddsmasken är bara en liten del av allt som vi o våra förfäder betalat för att trygga våra liv! Det mesta är borta sålt till utlandet eller destruerat. Med våra politikers goda minne. Ty det kommer aldrig mer råda onåd o kris mera..... a:gl
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2019, 21:57:37 »
Tjötar vidare på radiaktråden! Hoppas Ts ursäktar?

Till kWalp som tycks ha insyn! tummenupp Förutom mina funderingar på hur utdelningen rent praktiskt skulle gå till av tabletter. Ser framför mig tusentals människor i tex Gävle IOM närhet till Forsmark. Troligtvis är personal ifrån Länsstyrelse/Hemvärn utrustade med skyddsmasker medans lokalbefolkningen står där unga som gamla. Trots att tydligen personer över 40 år inte är i behov av dessa tabletter. Det köper jag! Men troligtvis inte de flesta i kön. Se exempel ifrån Finland som du nämnde!... Att stå o köa i timmar för dessa tabletter i öppen kontaminerad luft borde ju vara likställt med att jobba på en rökig krog a la 70 tal 24/7 Dvs full kontakt med skadliga ämnen. Det för mig till min nästa fundering apropå min tvehågsenhet vad det gäller den Svenska Statens önskan om vårat välbefinnande.

Skrotningen o destruktionen av folkmasken. Modell 90 Forshaga. En gång i tiden fanns det en plan. En plan att förse den Svenska befolkningen med skydd inför det otänkbara. Skyddsmasken är bara en liten del av allt som vi o våra förfäder betalat för att trygga våra liv! Det mesta är borta sålt till utlandet eller destruerat. Med våra politikers goda minne. Ty det kommer aldrig mer råda onåd o kris mera..... a:gl


Mmm... "den stora skrotningen" är ännu en sak vi kan tacka EU för:

Skyddsmask 90 tillverkades mellan åren 1994-1999 i 700 000 exemplar.
Den är tyvärr ej ce-märkt, och kan ej få ce-märkning (även om den skulle klara kraven galant), då den ej längre tillverkas.
EU-lagstiftning kräver att skyddsutrustning för arbetstagare är ce-märkt och det är lagen som ArbetsmiljöVerket (AV) måste rätta sig efter.
MSB (Myndigheten för SamhällsBeredskap) sökte dispens för blåljuspersonalsanvänding av masken till år 2024-2025 då maskernas bäst-före-datum går ut(30 år), men det sa AV nej till.  >:(

Inte ens polisen får använda masken, enligt den hårda lagtolkningen.

Endast vid väpnad konflikt eller för att upprätthålla lag och ordning får den användas.
(Dvs av militär, kravallpolis eller insatsstyrkan).
Polisen skiter dock i regelverket och använder den hos ordningspolisen m.m tills dess att 3M, TOOLS och SKI får tummen ur...(vilket kommer ta ett par år när man vet hur större upphandlingar brukar dra ut på tiden..).

Passa på att köpa en skyddsmask 90 billigt nu när de slängs bort, funkar finfint mot allt från tårgas (personlig erfarenhet ahhh, lumpens tårgasstugor!), radiak till kem! tummenupp


Du har helt rätt i det du skriver att det vore ett olämpligt scenario att ha befolkningen utomhus när det regnar fissionsprodukter, därför är man lite mer förutseende om en kärnkraftsincident förväntas, ett kontrollerat utsläpp förväntas, eller ett reaktorhaveri är nära förestående. Man delar alltså ut tabletter före det smäller om möjligt, eller åtminstone innan det regnar ned jod, m.m.

I de innersta zonerna kring beredskapslänen har befolkningen redan tillgång till jodtabletter i hemmet, som tas på order av StrålSäkerhetsMyndigheten(SSM) via länstyrelserna.
Utanför dessa prioriterade zoner så, finns det en mängd av metoder för att snabbt få ut tabletter till befolkningen, som uppmanas att stanna inomhus och stänga ventilationen tills dess att läget stabiliserats efter ett par dygn.

-Postväsendet
-Hemvärnet
-Utdelning vid skolor
-Utdelning vid länsstyrelser
-Utdelning vid sjukhus
-Utdelning vid Apotek
-Räddningstjänsten (brandstationer)
-Polisstationer
-Ambulansstationer
-Militär


Kan kolla upp exakt vad som gäller just i ditt län Tyke, om du vill öva att ta dig till Skolgatan 34 eller motsvarande .,;-
Ungefär som att vissa övar på att rallyköra till BB inför barnafödande!  tOOmten


Men allmänt så gäller nationella beredskapsplanen:

"När en olycka på ett kärnkraftverk inträffar måste åtgärder vidtas snabbt för att få effekt. Om till exempel
jodtabletter intas efter att radioaktivt jod har inandats har skyddet begränsad effekt. Myndigheter kan därför
behöva bestämma om skyddsåtgärder baserat på prognoser och planer innan omfattningen av olyckan är
känd.
Vid haverilarm kan räddningsledaren, efter att ha hört SSM, rekommendera boende inom drabbad inre
beredskapszon att inta jodtabletter. SSM ansvarar för att i planeringsfasen samråda med Socialstyrelsen om
sådana rekommendationer av intag. För andra än boende inom inre beredskapszonen fattar räddningsledaren
beslut om intag av jodtabletter utifrån rekommendation från SSM. I varje kärnkraftslän finns ett centralt lager
med jodtabletter för viss komplettering i områden utanför den inre beredskapszonen. Länsstyrelsen ansvarar
för en plan för hur utdelning av kompletterande jodtabletter utanför den inre beredskapszonen ska gå till.
Utöver det finns det jodtabletter i två av Socialstyrelsens medicinska lager."


Men för att slutligen återkoppla till tråden, här är ett argument för att ha förnödenheter så att man klarar 2 veckor på egen hand i sitt hus.


BILD 1 - Absoluta dosraten över tid (i närheten av Fukushima).

BILD 2 - Fissionsprodukternas relativa bidrag till dosraten över tid.



Uppskattningsvis skulle många liv räddas i Sverige/Danmark om alla kunde stanna inne i 2 veckor med avstängd ventilation, vid ett större kärnkraftshaveri på västkusten.


Vi säger att det är 1 000 000 människor i "zonen", och de utsätts för dosraten i BILD1.

Besparad kollektivdos 1 000 000 "man" x 8.4 mSv = 8400 manSv.

Risken för dödlig cancer är 5% per Sievert enligt ICRP.

0.05 x 8400 manSv = 420 personer räddas!
(Baserad på extern bestrålning, ej intecknad dos, då blir siffran mångfalt högre!)

 salut


« Senast ändrad: 24 februari 2019, 22:09:28 av kWhalp »

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Redundans, eller hur man klarar sig själv
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2019, 22:31:30 »
Stort tack tummenupp Kwalp!

Som jag resonerar IOM över 50 år så skiter jag i tabletterna. Men införskaffat tabletter till mina barn! Så att de kan få ett visst skydd tills de tagit sig till säkrare områden. Införskaffat mig en av dessa ej godkända Forshagamaskerna. Alltid med mig i bilen. Kanske inte så mkt för det ämnet vi pratar om utan mer bra o ha plus stor bil. Dvs finns mkt som kan ställa till det giftutsläpp terrorattentat osv...

Känns som om IOM motarbetande ifrån EU liksom Svenska myndigheter så bör man ta ett eget beslut o göra det bästa av det! tOOmten Själv är bäste dräng heter väl det!

En undran IOM det du skriver att tabletterna bör tas innan det regnar ned partiklar.
Hur troligt sanningsenligt känns det.... Med tanke på politikers o andra myndigheters saktfärdighet att reagera.... Handen på hjärtat ;) Hade vi pratat 60-70 o till o med 80 tal så hade till o med jag en from förhoppning att det fanns en framförhållning vad det gäller civilförsvar o beredskap.

Men återigen stort tack till dig Kwalp tummenupp många frågetecken som vart besvarade. Hoppas o få återkomma med flera dumma funderingar!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!