Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad FH35 droppar vatten i ac-läge  (läst 2695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonntis

  • Gäst
Jonntis
Nyinstallerad FH35 droppar vatten i ac-läge
« skrivet: 18 augusti 2018, 07:04:47 »
Hej!

Vi installerade i början av sommaren en Mitsubishi FH35 i vår vindslägenhet för att använda som ac. Den ersatte en äldre ac som satt i lägenheten när vi flyttade in. Orsaken till bytet var att den gamla droppade vatten och hade låg kyleffekt. Vi fick efter stor ansträngning hit en tekniker som rekommenderade att byta ut den gamla, som inte skulle löna sig att laga.

20k fattigare konstaterar vi efter kort tid att den nya anläggningen också droppar vatten. Kondens samlas i ökande mängder på luftriktarna och släpper efterhand mer på golvet. Installatören var här igår och menade att installationen var rätt gjord och avrinningsröret öppet. Orsaken troddes vara att maskinen fick jobba ”för hårt”, då vår lägenhet förvisso bara är 60kvm men har ett stort takfönster och 3,5m i tak där innerdelen sitter nära taket. Installatören menade att det inte var ngt att göra annat än möjligen installera den större, FH50.

För mig låter det konstigt att en ny apparat inte själv begränsar effekten så att den inte droppar vatten. Det har även fortsatt att droppa när lägenheten är nedkyld till 23C som vi har den inställd på.

Någon i detta forum som har liknande erfarenhet och/eller idéer om orsak till problemet. Tror ni en större anläggning löser det? Installatören skulle höra av sig på nytt i nästa vecka med ett förslag om hur vi går vidare men förtroendet för dem är inte på topp...

Johnghkllf

  • Gäst
Johnghkllf
SV: Nyinstallerad FH35 droppar vatten i ac-läge
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2018, 08:31:27 »
Konstigt! Har kört min fh35 på kvällarna och kylt med och inte en droppe inne och då har den jobbat hårt då jag kyler 90kvm öppen planlösning.

Droppar den under tiden den kyler eller efter? Jag kör alltid fläkt läget efter jag stängt av ac’n som drt står i manualen .

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Nyinstallerad FH35 droppar vatten i ac-läge
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2018, 08:39:14 »
Antar at installatør brukt det gamle avløpsrøret/slangen å skjøtet seg innpå. Å så er det tett, så renner vannet over i trauet på innedelen ;-). Prøv å blåse igjennom røret fra utsiden :-) Det er bare tull om installatør sier det drypper fordi varmepumpe har for liten kapasitet. Kondensvann fra innedel skal uansett havne i trauet på innedel, å ledes ut via slange / rør. Noe er feil med installasjonen. Er innedel veldig skjevt montert kan det renne over på innedel sin ene side (motsatt side av avløp). Men da er den synlig skjevt montert. Enda mulighet er at avløpsslange er høyere enn trauets kant. Kan forekomme om for lite vegghull er benyttet, eller at avløpsslange lagt feil. Produktfeil som sprekk i trau eller skjøt kan det være, gamle varmepumper blir plasttrauet sprøtt og kan sprekke.

Raptus
« Senast ändrad: 18 augusti 2018, 08:48:44 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad FH35 droppar vatten i ac-läge
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2018, 09:38:08 »
Sitter innerdelen verkligen på en helt vertikal vägg? Blir kondenstråget överfullt för att fall nedåt på kondensavloppsslangen saknas kan man sätta in en liten elektrisk kondensvattenpump som pumpar ut vattnet även i en båge uppåt och sedan neråt till yttertak/hängränna eller avlopp inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jonntis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad FH35 droppar vatten i ac-läge
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2018, 14:48:04 »
Stort tack för alla svar!


Det är under tiden apparaten kör som det kommer vatten. Skulle uppskatta att det dröjer 4-8 timmar från jag startat den. Snabbar i tystläge och längre tid med max fläktstyrka. Även utetemp verkar ju inverka.

Vattnet droppar alltså från luftriktarbladen där det ansamlas kondens, och inte genom plastchassit som installatören menade att det skulle gjort om det tex blev fullt i karet.

Innerdelen sitter på en överhängande vägg, men med en kompenserande kil, se bifogad bild. Vi diskuterade sned montering som tänkbar förklaring men installatören avfärdade detta. Den ser ut att hänga rakt. De använde allt som var draget för den förra AC:n som hade samma problem.

Jag trodde ju också att röret var igensatt först men installatören hällde flera dl vatten ner i innerdelen och allt rann ut utan ansamling i karet vilket som jag förstår utesluter att problemet sitter här.

Ska testa att köra den något dygn i den svalare utetemp som är nu, så får vi se om det blir samma problem. Man tycker dock var och varannan som kör AC skulle haft detta bekymmer om det var underkapacitet som var problemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!