Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i sommar  (läst 648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad koffe_80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärme i sommar
« skrivet: 22 maj 2023, 13:43:58 »
Hej gänget,
Jag har en Diplomat optimum. Golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre. Då plattan troligtvis är oisolerad vill jag ha golvvärmen på i sommar.
Förra veckan ökade jag värmestoppet till 28 grader samt min framledning till 25 grader. I morse tyckte jag dock att golven var kalla.

Har jag gjort rätt eller ska jag bara cirkulera vattnet utan värme, och i så fall hur gör man det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme i sommar
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2023, 13:51:18 »
Hur golven känns är inget bra mått, kolla vad det står för framledning på värmepumpen och att cirkpumpen snurrar.
Antar att su ställt upp termostaterna på golvvärmen också, annars går det inte så bra.

Din åtgärd bör se till att det cirkulerar ca 25 C i golvvärmen hela sommaren, om du samtidigt stänger radiatorerna uppe så riskerar du många start/stopp då vattenmängden som den jobbar mot blir mindre.
Detta kan slita lite onödigt mycket på värmepumpen, så det är på egen risk.

Är det gammal golvvärme ingjuten i plattan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad koffe_80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i sommar
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2023, 14:00:36 »
Jag har inte ställt upp termostaterna, vad ska jag dra upp dem till?
Radiatorerna har jag inte rört.

Gammal golvvärme ingjuten i plattan från slutet av 90-talet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme i sommar
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2023, 07:57:48 »
Om huset är från slutet av 1990 så är plattan isolerad, detta började man med redan på 1980-talet.
Det är kanske lite tunnare isolering än idag men den finns där och förhindrar att fukt kommer in i plattan underifrån.

Men ska du köra värme på golven under sommaren ändå så kan du antingen ställa upp golvvärmen på högsta möjliga temperatur eller montera loss styrdonen i centralen.
Då kommer det vara bara inställningen i värmepumpen som styr värmen ut på golven och inget annat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad koffe_80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i sommar
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2023, 08:34:11 »
Om huset är från slutet av 1990 så är plattan isolerad, detta började man med redan på 1980-talet.
Det är kanske lite tunnare isolering än idag men den finns där och förhindrar att fukt kommer in i plattan underifrån.

Men ska du köra värme på golven under sommaren ändå så kan du antingen ställa upp golvvärmen på högsta möjliga temperatur eller montera loss styrdonen i centralen.
Då kommer det vara bara inställningen i värmepumpen som styr värmen ut på golven och inget annat.
Tack för svar =)
Huset är från tidigt 50-tal, men i ett av rummen som inte har golvvärme eller klinker är det isolerat.
Då ställer jag upp golvvärmen och låter pumpen styra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!