Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved  (läst 2508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #15 skrivet: 20 september 2018, 21:43:54 »
Jag har en vp dockad mot samma tankar som vedpannan är dockat mot totalt 2000 liter. När jag eldar sÃ¥ stänger shunten vp  känner tempen och stoppar när tanken kallnar öppnar shunten och vp startar. Vv bereds i den inbyggda beredaren i vp men det förvärms i acktanken och när jag eldar fÃ¥r jag massor med vv har tappat 2000 liter vv. Finns ingen lönsamhet i min anläggning men grejerna hade jag sen tidigare och vill ha kvar möjligheten att elda dels för att jag har ved och dels klara värmen vid strömavbrott.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #16 skrivet: 21 september 2018, 07:13:15 »
Det gäller att man använder (rätt) tank vid den inkopplingen har sett loggar där vp gör vv ofta pga omrörning i tanken så vatten från vv delen går ut i värme.

Det måste vara dubbla växelventiler och kontrollerad fart på cirkpumpar i både VP och värmesystem för att man ska få till skiktningen.
Sen är returen från värmesystemet kopplad direkt på VP-returen med ett avstick till tankens botten för att minska omrörningen i tanken.
Det fanns redan 1 m3 tank, jag antar att den har typ VVB eller VV-slingor?
« Senast ändrad: 21 september 2018, 07:17:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RoffeN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Funderar pÃ¥ Nibe VLVP till mitt sol/ved-system???
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #17 skrivet: 21 september 2018, 07:53:40 »
Sc:,h Nybygge pÃ¥ 250 m2 + 50 m2 garage med FTX osv, och sen vill du ha en "billig" frikyla?  Sc:,h
Jag får inte ihop det, jag skulle satsa på en skystar när man ändå installerar en FTX, du har ju redan ventilationsinstallatören på plats så merkostnaden ska inte jämföras med att kosta på en Skystar i ett färdigbyggt hus.

Sen skulle jag skippa vedpannan, det kostar mer med ved + sotning osv än vad en effektiv värmepump kostar i drift.
En lösning med solvärme som jag tror mest på är denna.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf

Ok, kollar "Skystar"
Uppvärmning: Baxi Solo Innova 50 med egentillverkad 4m3 tank och 10 kvm solfångare
Huset: 340 kvm, torpargrund med golvvärme

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Råd önskas, vilken VP till acktank, solvärme och ved
« Svar #18 skrivet: 21 september 2018, 10:05:35 »
Det måste vara dubbla växelventiler och kontrollerad fart på cirkpumpar i både VP och värmesystem för att man ska få till skiktningen.
Sen är returen från värmesystemet kopplad direkt på VP-returen med ett avstick till tankens botten för att minska omrörningen i tanken.
Det fanns redan 1 m3 tank, jag antar att den har typ VVB eller VV-slingor?
Det går säkert att få till men man bör tänka på flödena och sen är det inte så enkelt att veta om det funkar bra om man inte loggar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!