Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 408 - Ecoel V3 inställning max vp temp  (läst 2222 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoair 408 - Ecoel V3 inställning max vp temp
« skrivet: 17 november 2016, 22:26:45 »
Hej
En vecka in i drift och allt good so far, funderar lite på hur jag ska ställa in VP den ska ju kunna ge 65gr, om jag går in i kodade menyn går det max att ställa upp till 59gr, tror ni Vpn styr går till 65 om den ser det behövas ändå eller är det kanske en brist i V4-V3 tolkningen?!
Den går ju iofs flytande så tillfällena den gör varmare är antar jag forfarande var 4e runda, men tex vid extra vv vore det bra att ta detta med denna fina Vp.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 408 - Ecoel V3 inställning max vp temp
« Svar #1 skrivet: 08 december 2016, 20:15:25 »
Bumpar tråden
Ingen som har tankar om maxtemp 408-ecoelV3 om vp klarar upp till 65gr varmt vatten och drift till -22 hur ska jag tänka i ecoelinst?! i kodmeny kan man ställa Vp till max 59gr så det får bli så helt enkelt jag antar att den inet går till 65 om den inte blir tillsagd det. Saamma med lägsta drifttemp det blir -15 vilket e synd maskin ska ju leverera till -22 iofs inte många timmar det är kallare än -15 men ändå ;)
Då är frågan om jag ska ställa nedre tanktemp lite högre typ56gr och övre på 50gr tex?
I dag kör jag kurva 50 bryt 1 diffstopp vp 7gr 21gr inst med innegivare ca 22gr verklig temp i hela huset.
Jag tänker att jag är förbi inkörningstid så nu vill jag tweaka till anl till så bra drift som möjligt utan komfortförlust.

Brainstorma nu folks! tOOmten



Hej
En vecka in i drift och allt good so far, funderar lite på hur jag ska ställa in VP den ska ju kunna ge 65gr, om jag går in i kodade menyn går det max att ställa upp till 59gr, tror ni Vpn styr går till 65 om den ser det behövas ändå eller är det kanske en brist i V4-V3 tolkningen?!
Den går ju iofs flytande så tillfällena den gör varmare är antar jag forfarande var 4e runda, men tex vid extra vv vore det bra att ta detta med denna fina Vp.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoair 408 - Ecoel V3 inställning max vp temp
« Svar #2 skrivet: 10 december 2016, 15:26:27 »
Har du ingen tolk emellan?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 408 - Ecoel V3 inställning max vp temp
« Svar #3 skrivet: 10 december 2016, 23:47:04 »
CTC Converter inhandlades samtidigt enligt uppgift.
Eftersom EcoEl V3 har ett styr avsett för V3 enheter så antar jag att möjliga värden i inställningarna är hårdkodade i styrprogrammet för att passa V3 enheter.

V3 har ingen möjlighet att ladda in ny programvara, man får istället byta eeprom-chip. Chipet i sig kostar inte många kronor, och att ändra några värden i programvaran tar inte många minuter. Eftersom det är nya värmepumpar med garanti som ska styras vill CTC säkerligen göra flera tester så att man inte kan ha sönder värmepumpen, och det kostar desto mer.
Det är en begränsad kundgrupp, men de har ju tagit fram convertern så kundunderlag räknar de med finns.

Tillägg, läser manualen till convertern, det är inte bara omvandling mellan seriell kommunikation och modbus vilket första tanken var. 400-serien har många fler givare, och då felkoder. Dessa är inte EcoElen medveten om. Convertern filtrerar bort för EcoElen ovidkommande information och ev felkoder presenteras på Convertern.

Angående 59 grader maxtemp, EcoElen är väl hårdkodad till att stanna värmepumpen när VPin når 48 grader, så att nå 59 grader kräver riktigt låg fart på laddpumpen. Under -7 sänks max VPin ytterligare för att hamna på 43 grader vid -15.
Möjligen skulle man kunna lura systemet genom att sätta en resistor i serie med några utvalda tempgivare.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 408 - Ecoel V3 inställning max vp temp
« Svar #4 skrivet: 11 december 2016, 15:24:14 »
Jag tror nog good enough får bli manus, anl fungerar ju mkt bättre nu än tidigare så jag litar på CTC och convertern ändrar i de värden jag kommer åt så länge.
Att det är effektivare nu står utan tvivel frågan är hur mkt..
//Rolle

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!