Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blanda 1rörs koppel och 2rörs.  (läst 1790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
Blanda 1rörs koppel och 2rörs.
« skrivet: 24 november 2009, 09:57:17 »
Hej
Har en dum fråga, på min radiatorkrets sitter sitter det 1rörskoppel på radiatorn (finns idag bara 1radiator) nu tänker jag lägga till två radiatorer på slingan vad händer om jag behåller 1rörskopplet och sätter 2rörskoppel på dom nya radiatorerna, jag parallellkopplar givetvis radiatorerna.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad Engström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Blanda 1rörs koppel och 2rörs.
« Svar #1 skrivet: 29 november 2009, 10:20:08 »
Har du ett eller tvårörssystem i övriga värmesystemet?

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Blanda 1rörs koppel och 2rörs.
« Svar #2 skrivet: 30 november 2009, 07:54:21 »
Resten av huset har golvvärme.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Blanda 1rörs koppel och 2rörs.
« Svar #3 skrivet: 01 december 2009, 07:53:53 »
Problemet löst. Det gick att ställa om kopplet till två rörs med hjälp av insexskruv ;D
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blanda 1rörs koppel och 2rörs.
« Svar #4 skrivet: 03 december 2009, 14:32:19 »
Sitter insexskruven uppe vid termosten? Då är det nog bara en injusteringsventil. Det som händer i ett enrörskoppel är att en del vatten går vidare till nästa element (vid stängd termostat, allt) via en bypass i nedre delen av kopplet. Du kan ju alltid plugga igen bypassen, då har du tre tvårörskoppel.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Blanda 1rörs koppel och 2rörs.
« Svar #5 skrivet: 04 december 2009, 21:38:20 »
Insexskruven sitter nere på kopplet, jag hittade informationen på nätet från tillverkaren.
Har även testat att det funkar i verkligheten.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!