Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar NIBE F2025  (läst 5345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tofta/Gotland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Gotland
Inställningar NIBE F2025
« skrivet: 01 december 2015, 19:05:55 »
Hej!

Vi har precis flyttat in i ett hus där värmesystemet består av en Elomax 450 (elpanna) och en NIBE F2025 värmepump. Det är golvvärme i hela huset.

Jag undrar lite över inställningarna för värmepumpen. När vi flyttade in så arbetade värmepumpen såhär:

När pannans bottentemperatur går ner till 46 grader går pumpen tills dess att vattentemperaturen når 50 grader. Sedan upprepas detta varje 15-20min vilket jag upplever är väldigt många start/stopp för så pass kort drifttid?

Jag undrade därför om det inte vore bättre att höja paustiden för värmepumpen till 60min mellan stopp och nästa start. Då hinner bottentemperaturen i pannan ( de vattnet som värmepumpen sedan ska värma sjunka från 50 ner till 40 grader och värmepumpen går betydligt längre i ett svep? Är detta bättre för värmepumpen?

Önskar tips och råd.
144kvm enplanshus 2009 (sten) / 60kvm garage (endast underhållsvärme).
Nibe F2025 / Elomax 450 / KCC solfångare

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #1 skrivet: 01 december 2015, 19:17:07 »
Låter som en traditionell dockning med fast kondensering. Skulle bli sämre varmvattenkapacitet om man sänker till 40 °C. Dessutom borde det fungera så att om bottentemperaturen sjunker till t.ex. 45 °C så går elpatronen på i elpannan och värmer vattnet till t.ex. 48 °C. Behöver fungera på något sådant sätt om värmepumpens kapacitet inte längre räcker till om det t.ex. blir väldigt kallt ute eller varmvattenanvändningen är mycket hög.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tofta/Gotland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Gotland
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #2 skrivet: 01 december 2015, 20:10:43 »
Jaa precis. Pannan följer dock den temperatur som värmepumpen ger helt utan eltillskott så länge det är varmare än "tillåt eltillskott vid utetemp" inställningen.

Funkar värmepumpen bättre att hålla på och värma mellan 46-50 grader (med COP och så) eller är det mer gynsamt att låta den värma mellan 40-50?


144kvm enplanshus 2009 (sten) / 60kvm garage (endast underhållsvärme).
Nibe F2025 / Elomax 450 / KCC solfångare

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #3 skrivet: 01 december 2015, 22:28:03 »
Får du inte problem med för lite varmvatten eller att innetemperaturen sjunker för mycket så kan du absolut sänka ill 40/50. Testa!

Edit: Men det borde vara bättre att ändra start/stopp temperatur än stilleståndstiden ifall man förbrukar mer varmvatten eller huset behöver mer värme under perioder.
« Senast ändrad: 01 december 2015, 22:30:06 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Tofta/Gotland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Gotland
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #4 skrivet: 02 december 2015, 13:58:55 »
Jag testar!
En annan fråga. Vad är mitt Delta T?
Framledningen till golvärmen är nu 25c och returen 20c. Är då mitt Delta T = 5 eller är Delta T skillnaderna över värmepumpen i slutet av kompressorns drift det villa säga in 44c och ut 50c = Delta T = 6?
144kvm enplanshus 2009 (sten) / 60kvm garage (endast underhållsvärme).
Nibe F2025 / Elomax 450 / KCC solfångare

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #5 skrivet: 02 december 2015, 14:26:20 »
Delta T är temperaturskillnad och kan avse flera olika saker. Ofta tänker man på värmepumpens temperaturskillnad mellan framledning och returledning när den arbetar, alltså delta T 6 °C i exemplet. Kan också avse hela radiator-/golvvärmekretsen eller en enskild radiator/slinga, och för mark- och sjövärmepumpar temperaturskillnaden på kollektorns fram och retur (kalla sidan) även kallad brine. Finns även delta T mellan radiatorns respektive golvvärmsslingorna temperatur och rummets temperatur
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tofta/Gotland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Gotland
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #6 skrivet: 05 december 2015, 13:40:40 »
Hej!
Nu har jag undersökt saken ytterligare och har några frågor. Systemet består som sagt av Elomax 450 samt en NIBE 2025 8kw.

Den tidigare ägaren har alltid kört med standardinställningen på värmepumpen där "Max returtemperatur" varit 48 grader, kopplingsdiff returtemp 4 grader och start/stop intervall = 20 minuter. Detta har lett till att pumpen alltid stannat vid 48 grader returtemp (cirka 52 grader ut) och sedan väntat 20min då den om returtempen fallit 4 grader startar igen. Många start/stop för lite drifttid och dessutom arbetar den ju alltid vid höga returtemperaturer (44-48 grader) vilket borde försämra COP?

Jag har nu ställt om värmepumpen till att starta vid en returtemp av 30-37 grader och med 60 minuter mellan start/stop. Den värmer sen tills 47 grader på framledningen.

Är det dåligt för COP att värma upp vattentemperaturen i hela systemet med 10-15 grader i ett svep eller är det bättre att den bara värmer 4 grader med fler start/stop som följd?
144kvm enplanshus 2009 (sten) / 60kvm garage (endast underhållsvärme).
Nibe F2025 / Elomax 450 / KCC solfångare

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #7 skrivet: 05 december 2015, 16:20:20 »
Visst kan man testa olika inställningar men jag tror det riskerar bli dålig varmvattenkomfort och även värmekomfort när det blir riktigt kallt ute. COP blir bättre av lägre framledningstemperatur och färre antal start/stopp kan i viss mån vara till fördel för kompressorn. Kontrollera bara så att inte el-patronerna i Elomax istället går in mest hela tiden efter ändringarna.

De tidigare inställningarna känns normala för dockning med fast kondensering. Jagar man bättre COP för uppvärmningen är det förmodligen bättre att bygga om värmesystemet till flytande kondenseringstemperatur och låta elpannan stå för varmvattnet samt värmetillskott då det är extremt kallt och värmepumpens kapacitet inte räcker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tofta/Gotland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Gotland
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #8 skrivet: 06 december 2015, 20:49:54 »
Jag håller nu på och ser över Delta T på retur och framledning till värmepumpen. Delta T i dagsläget är 7C. Köldmedlet är R404A. Enligt manualen till F2025 ska jag ha Delta T = 10 vid 6C och Delta T = 11 som idag vid +9. Då är det bara att jag ökar på Delta enligt manualen då?

144kvm enplanshus 2009 (sten) / 60kvm garage (endast underhållsvärme).
Nibe F2025 / Elomax 450 / KCC solfångare

Utloggad Tofta/Gotland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Gotland
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #9 skrivet: 07 december 2015, 11:12:55 »
Jag är osäker om jag hittar någon strypventil?
Kan jag reglera flödet med denna?
Eller hur ser strypventilen ut om det nu finns någon?
144kvm enplanshus 2009 (sten) / 60kvm garage (endast underhållsvärme).
Nibe F2025 / Elomax 450 / KCC solfångare

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #10 skrivet: 07 december 2015, 11:19:33 »
Det där är avstängningsventiler på bilden. Reglerventil ska normalt sättas på returledningen innan smutsfiltret men finns ingen sådan får man försöka reglera med avstängningsventilen på returen. Reglerventil har någon form av skala med olika värden. Försök dock först att ställa in cirkulationspumpen till utedelen för att få bästa delta T.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tofta/Gotland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Gotland
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #11 skrivet: 07 december 2015, 11:43:34 »
Jaa precis! Smitsfiltret sitter bakom silvertejpen nere till höger under den blåa spaken vilket är retur (vatten mot värmepumpen). Cirkulationspumpen går redan på lägsta hastighet vilket ger ett Delta T på 6,5 så letar efter strypventil =)
144kvm enplanshus 2009 (sten) / 60kvm garage (endast underhållsvärme).
Nibe F2025 / Elomax 450 / KCC solfångare

Utloggad Tofta/Gotland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Gotland
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #12 skrivet: 07 december 2015, 11:53:35 »
Jag har inte vågat kolla smitsfiltret än. Hur gör jag? Måste jag stänga av vattnet innan jag skruvar bort den och sen hålla på och lufta och grejjer eller hur gör man? Står ingenting i manualen!
144kvm enplanshus 2009 (sten) / 60kvm garage (endast underhållsvärme).
Nibe F2025 / Elomax 450 / KCC solfångare

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #13 skrivet: 07 december 2015, 11:59:12 »
Ett traditionellt smutsfilter (ej s.k. filterall) stänger man av pannvattnet någonstans före och någonstans efter och skruvar bort locket samt tar ut och rengör nätfiltret. Håll en burk under. Avluftning och lite påfyllning av pannvatten kan behövas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tofta/Gotland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Gotland
SV: Inställningar NIBE F2025
« Svar #14 skrivet: 09 december 2015, 12:48:11 »
Hej!
Jag håller nu på att optimera systemet. Det är bra temperatur i alla rum när cirkulationspumpen (till golvvärmen) står på högsta hastighet. När jag sänker hastigheten till steg 2 (av 3) så blir det något för kallt i huset.

Vad är mest ekonomiskt, att cirkulationspumpen går på fullt och skickar ut 23 grader vatten eller att den går lite långsammare och skickar ut 24 grader vatten? Det blir samma temperatur i huset. Vad ska jag välja?

MVH
144kvm enplanshus 2009 (sten) / 60kvm garage (endast underhållsvärme).
Nibe F2025 / Elomax 450 / KCC solfångare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!