Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #15 skrivet: 09 maj 2017, 21:20:03 »
Just det är ganska ointresserad men över huset är det 0.30 lps men sen är det en arbetstank där i mellan.
VP jobbar med 0.31 lps och oreglerad uppåt.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #16 skrivet: 09 maj 2017, 21:24:56 »
Ursäkta.   Jag förstÃ¥r inte riktigt.  Men jag antar att du kör 0,31 l/s 

Detta är ju absolut intressant.  :)

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #17 skrivet: 09 maj 2017, 21:26:32 »
Alltså Vp är variabel i sitt flöde över tank
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #18 skrivet: 09 maj 2017, 21:29:09 »
Jag har ingen vetskap om pumpen i frÃ¥ga, sÃ¥ inlägget ska inte ses som märkes-specifikt.  Däremot har jag en aning om kylkretsar.
Problemet gäller inte kompressorn i sig utan allt handlar om olje-viskositeten, flödeshasighet och utformning av kylkretsrören.
Om vi börjar med viskositeten pÃ¥ oljan sÃ¥ ligger problemet i det breda temperaturspann vi ska ha korrekt viskositet/smörjoljefilm inom.  För att detta ska upprätthÃ¥llas vid tappvattenladdningar eller extremt höga temperaturer pÃ¥ framledningen vid högtemperatursystem krävs en olja som klarar höga temperaturer och samtidigt orkar hÃ¥lla ihop smörjoljefilmen.(hög övre viskositetsgräns). Delar av oljan kastas med köldmediet ut via hetgasutblÃ¥set, och kommer sakta men säkert komma till förÃ¥ngaren som hÃ¥ller mycket lÃ¥ga temperaturer. Där tjocknar oljan vid avkylning och vill "klibba fast" pÃ¥ de kalla ytorna.  Det finns helt enkelt inte oljor med sÃ¥ brett viskositetsomrÃ¥de att man klarar alla krav pÃ¥ smörjning, inte klibba fast, över hela temperaturspannet.
Flödeshastigheter: en varvralsstyrd kompressor ger variabla flöden i kylkretsen. Har vi tex gjort mycket hett tappvarmvatten under en längre tid med hög oljemedryckning ut i systemet, för att sen växla till värmeproduktion med lÃ¥gt behov och lÃ¥gt kompressorvarvtal kommer köldmedieflödet bli sÃ¥ lÃ¥gt att den tjocka klibbiga oljan i förÃ¥ngaren och sugen inte "rycks med" hem till kompressorn.  Oljan klibbar helt enkelt fast ute i systemet.
Sist har moderna värmepumpar med exaktare styrning av expansionsventilen gett lägre sugtrycksöverhettning vilket lett till att man bygger sugledningen med en tydligare vertikal stigning (och i vissa fall med en loop upp över kompressorn) och även ibland med vätskeavskilljare för att säkerställa att inte vätska rycks med när man kör med så låg sugtrycksöverhettning.
Systemet är fullt av "oljefällor" på sugsidan i en modern VP
Alla dessa faktorer gör att man ibland måste "ösa på" för att få upp flödet i systemet för att oljan ska "ryckas med" hem.
Detta har inte med kompressorn i sig att göra.
Jag gissar att tillverkaren har lagt in maxtiden på reducerat flöde, innan man tvingar upp flödet för oljeåterföringen.
Råkar denna uppvarvning sammanfalla med delvis strypta radiatortermostater eller redan uppnådd maxtemp på tvv, får man antagligen problem.
« Senast ändrad: 09 maj 2017, 21:33:11 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #19 skrivet: 09 maj 2017, 21:35:51 »
Yes något sånt, men i grund programvaran uppstod det en konflikt mellan skyddet och styr.
Skyddet tillät helt enkelt inte att växla tillbaka till låga växlar.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #20 skrivet: 09 maj 2017, 21:40:48 »
Visste inte det ,är inte kylgubbe , men en mycket bra förklaring till de problem som kan uppstå , man lär så länge man lever ,konflikten är enligt vad jag kan tänka mig är mellan säkerställande av kompressorns liv och värmebehov , där säkerheten går först

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #21 skrivet: 09 maj 2017, 21:46:44 »
Visst skyddet har en uppgift.
Men det är som att den glömde att kompressorn är smord, och därför tvingar upp varvtalen tills den har tillverkat VV eller spänningen blivit bruten.
Men detta är nu ett känt problem.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #22 skrivet: 09 maj 2017, 21:57:40 »
Yes något sånt, men i grund programvaran uppstod det en konflikt mellan skyddet och styr.
Skyddet tillät helt enkelt inte att växla tillbaka till låga växlar.
Återigen...helt utan något belägg för att det är så.....
Men jag misstänker att någon på danfoss tänkte något i stil med: vid en framledningstemp över x-grC är behovet redan så högt att vi kan spärra kompressorn på växel tre, då upprätthåller vi flödeshastigheten i sugen och oljeåterföringen. Då slipper vi köra en massa cykler med förhöjt varvtal endast för oljeåterföring.
När detta inte fungerade så gjorde men en ny programvara där man tillåter nedväxling oavsett temperatur, och kör cykler istället.
Tyvärr blev det ev en konflikt i nya mjukvaran, och någon på danfoss grubblar över mjukvaruppdatering en natt till. a:gl
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #23 skrivet: 09 maj 2017, 22:00:32 »
Oraklet
Flödet är hur det är just nu.
Det är provat många olika.
Både uppåt o neråt.
Men jag inväntar en uppdatering innan jag lägger någon energi på detta.
Du ska vet att det är experimenterat massa i pannrummet.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #24 skrivet: 09 maj 2017, 22:05:05 »
Visst skyddet har en uppgift.
Men det är som att den glömde att kompressorn är smord, och därför tvingar upp varvtalen tills den har tillverkat VV eller spänningen blivit bruten.
Men detta är nu ett känt problem.
DÃ¥ det finns risk att tillverkaren läser det här ,inte fel . Det som du sa med tiden är nog en del ,jag vet inte vad för tider som behövs för smörjning , det är nog en tidskonstant som mÃ¥ste uppfyllas ,  datan gör vad man säger till den , :: när tempen pÃ¥ VV eller smörjning är , ska Komp. fÃ¥ signal om att nu börjar jag att komma  till maxvärde och börja varva ned till en nivÃ¥ som är i paritet med börvärde med  behov , en nedräknare pÃ¥ varvtalet i en nedstigande skala pÃ¥ Hz , den ska med andra ord innan VV eller oljedel kommit till max börja varva ned

 

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #25 skrivet: 09 maj 2017, 23:01:51 »
ace
Vilket delta ska man sträva efter med 410a gas.
Som jag förstår det skall det vara lägre på värmebäraren än vad 407.

Kan vara intressant när väl intrimningen väl börjar.
Den blev ju inte denna vinter.
Tack på förhand

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #26 skrivet: 10 maj 2017, 05:43:16 »
Det skulle ju kunna vara så enkelt att de missat att programmera in cykeltiden.
OK, de har lagt in skyddet, max 2 timmar på varvtal lägre än 1800 varv (om jag minns rätt), då måste den växla upp.
De kan helt enkelt ha glömt att den bara behöver gå en viss tid på högre varv för att sedan tillåts växla ned.
På allt som skrivits i denna fråga så är det i alla fall den bild jag får av det hela.
Alla kan göra fel, så det i sig är inget skamligt, däremot har det tagit rätt lång tid att fixa till kan man tycka.

Oraklet verkar fortsätta trolla, eller så har han inte ens förstått hur en invertervärmepump fungerar.
Den varierar flödet med varierad uteffekt, oberoende av om den är kopplad mot tank eller direkt mot systemet.
Så snälla Mlöf, svara inte på hans trollande mer i denna fråga - du har förklarat, och alla utom Oraklet har förhoppningsvis förstått.

Men bara för att vara på säkra sidan:

En invertervärmepump styr frekvensen/varvtalet/effekten på både värmebärarpump och kompressorn, samt i vissa fall på köldbärarpumpen.
Låg uteffekt = lågt flöde på värmebäraren och lågt varvtal på kompressorn, samt i vissa fall på köldbärarpumpen (Viessmann och Daikin är två undantag som kör KB-pumpen på max oavsett uteffekt).
Hög effekt = högt flöde på värmebärarpumpen och på kompressorn.

Värmepumpen styr alltså inte mot 0.31 l/s utan den styr mot önskad uteffekt och önskad deltaT över kondensorn.
Det vi kan klargöra är att även om man kan läsa en manual, och har installerat värmepumpar i decennier så behöver det inte betyda att man förstår hur en värmepump fungerar och vad som krävs för att den skall gå bra.
Så snälla Oraklet, sluta ifrågasätta om flödet är korrekt, i vart fall när det rör denna värmepump som de facto går mot en arbetstank - och själv reglerar flödet så att det i alla lägen är optimalt, alltså inte 0.31l/s oberoende av uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #27 skrivet: 10 maj 2017, 08:52:05 »
Vilken otrevlig ton du alltid har.
Jag frÃ¥gade givetvis efter flödet dÃ¥ det är den viktigaste parametern. Det finns ingenting som säger att det är perfekt för att det gÃ¥r mot en " arbetstank".   Hur är den kopplad ? 4 rörs  3 rörs,  UVL ?   Jag vet inte iaf.

Nu har Mlöf mätt upp 0,3 l/s i huset och 0,31 över vp när den drar pÃ¥.   Hur är det fel stt frÃ¥ga efter det  dontknow

Jag vet hur maskinen fungerar.  Jag kopplar faktiskt in en just idag.  Inverter M  Duo med 300 l vvb.   Ingenting jag nÃ¥nsin skulle välja i mitt hus, jag hatar att man mÃ¥ste demontera KB slangarna för ens fÃ¥ ut dem ur maskinen. 

Hur upplever du det Rikard?   Visst har det blivit ännu tightare i inverter maskinerna än i diplomaterna  dontknow


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #28 skrivet: 10 maj 2017, 08:57:58 »
Jag uppfattas nog som otrevlig för att jag är uppriktig, och du har fel.
Det finns ingen som kan mäta upp ett specifikt flöde på en invertervärmepump annat än vid en viss specifik uteffekt (Nominell), och det är ju mer eller mindre meningslöst då den i princip aldrig kommer att ligga på nominell uteffekt och nominellt flöde.
Han har förklarat att han har en tank, och då kan man förutsätta att flödet blir precis det som thermia vill att det skall vara vid varje enskilt tillfälle.
Du ifågasätter bara för att trolla, det är fakta.
Jag vill vara tydlig med mina argument, så att mindre kunniga inte tror att du har rätt.

När det gäller Invertrar så är det trängre, ja, men jag har bara kikat in i dem, aldrig monterat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #29 skrivet: 10 maj 2017, 09:21:32 »
Det är givetvis bra att mäta upp flödet.   DÃ¥ vet vi ju att ingenting stoppar upp det.

Inverters verkar vara rena skräpet.  Vem vill ha en tjutande maskin som mÃ¥ste göra olje cykler hit o dit.

Flödesoberoende on/off  tummenupp

Fast för mig är det ju bra att alla pushar inverters sÃ¥ hÃ¥rt.   De kommer krascha o jag fÃ¥r byta ut dem.  Jag vet massor av firmor som är glada över inverters.   Dem bara jackar in en 4-16 o varje kÃ¥k o tror allt e kalas  help

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!