Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #30 skrivet: 10 maj 2017, 09:38:44 »
Och då är vi tillbaka till där vi var för flera år sedan. Att det tyvärr finns allt för många oseriösa VVS firmor som bara är intresserade av att sälja maskiner och inte bryr sig om att se till att kunden får den maskin som fungerar just hos den kunden. Dessutom utan vilja/kunskaper att optimera anläggningarna. Kunderna som vet än mindre, är nöjda då värmekostnaden gått ner, helt ovetande om att dom bara "spar" en liten del av vad som skulle vara möjligt med en optimal anläggning.
Dom seriösa som vill sälja en "bra" anläggning med bra "egenskaper" får jobba i motbacke pga. att deras lösningar kostar kostar lite mera.
Men för forumet är det ju bra, för förr eller senare hittar dom "lurade" hit och fÃ¥r rÃ¥d och hjälp  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #31 skrivet: 10 maj 2017, 09:48:46 »
Ja vi är tillbaka till ruta 1.   Du har rätt i att dem lurade fÃ¥r rÃ¥d o hjälp  :)

Men du missar att forumet kunde förhindrat att folk blev lurade  ;)   fast forumet lever ju pÃ¥ de lurade människorna sÃ¥ det hänger väl ihop  dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #32 skrivet: 10 maj 2017, 09:55:59 »
Nja, jag skulle vilja säga att det här med värmepumpar är ett komplext ämne, få installatörer kan så mycket som vore önskvärt, det finns en uppsjö olika varumärken och modeller, dessutom ett flertal olika tekniker, luft/luft, luft/vatten, bergvärme, jordvärme och sjövärme.
Inte konstigt att det blir fel, och att folk behöver hjälp både innan och efter köp.

Det du Oraklet missar är att vi försöker förhindra att folk blir lurade, att de sedan inte alltid lyssnar är en annan sak.
Inverter är inte fel, men inte heller de kan dimensioneras och installeras hur tokigt som helst utan att blir problem.
För egen del närmar jag mig allt mer ett byte av värmepump, och jag är inte säker på om det blir inverter eller ej för mig.

Men låt oss nu hålla tråden till ämnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #33 skrivet: 10 maj 2017, 12:39:09 »
För ett antal Ã¥r sen när man bara dimensionerade värmepumpar för 50-70% av effektbehovet kunde en okunnig röris kasta in värmepumpen helt utan nÃ¥gon koll, och den levde med lite flyt i 15-20Ã¥r ändÃ¥. Mest pÃ¥ grund av att den fick vettiga gÃ¥ngtider och antal start och stopptemperaturer ändÃ¥ pga den lÃ¥ga effekten.  Kunden fick inte optimal drift eller besparing... men det blev helt ok.
Med tiden började folk fundera på om man inte kunde fullefektsdimensionera värmepumpen... vilket man började med..Då kom problemen!
 vid temperaturer över nollan ute och värmebehov insÃ¥g ganska mÃ¥nga att man fick skadligt mÃ¥nga start/stopp och löjligt korta gÃ¥ngtider med sÃ¥ stora effekter. Samtidigt rusade framledningstemperaturerna sÃ¥ högt att besparingen tappades mm   PÃ¥ forum (som här), supporter och installatörer gick diskussionerna varma om hystereser, integraler mm för att fÃ¥ rimliga gÃ¥ngtider och stopptemperaturer.
samtidigt fanns det ett par innovatörer som hade kunskap och systemförståelse nog att förstå att dessa styrjusteringar endast lindrade åkomman måttligt... inte botade.
Endast korrekta flöden och ackumulering av överskottsenergin kan få en fulleffekts-värmepump att gå korrekt i alla väder, återfå lång livslängd och maximal besparing.
Jag tycker coca Cola , oraklet med fler va pionjärer med hög systemförståelse...
Helt rättvist är det inte att ge dem spott o spe...eftersom deras resonemang är korrekt avseende fulleffekts-on/off och optimal drift.
Tyvärr finns det för fÃ¥ med denna systemförstÃ¥else, och för mÃ¥nga prispressare i branschen! 
Tillverkarna  fokuserar nu helt pÃ¥ inverterar för att hitta tillbaka till tiden dÃ¥ man bara kunde kasta in värmepumpar utan nÃ¥n kunskap/förstÃ¥else och ändÃ¥ uppnÃ¥ tillfredställande funktion, besparing och i bästa fall livslängd.
Invertern har vissa andra fördelar (stora växlande ytor vid dellast, jämnare borrhålsbelastning mm).
Sen fÃ¥r nÃ¥gon annan avgöra om de är färdigutvecklade och verkligen hÃ¥ller enligt förväntan  a:gl
Tack för ordet!
Mvh. ace
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #34 skrivet: 10 maj 2017, 14:15:12 »
HÃ¥ller med dig till 100%.
Och du är orättvis om du menar att jag ger dem spott och spe för att de agiterar för balanserade flöden, det gör jag också.
Problemet är ju när Oraklet, som i detta fall, trollar med sina flöden då det gäller en inverter som dessutom går mot en tank.
Han vill inte hjälpa, han vill bara ha igång bråk, tyvärr.
Det är väl typ 10 år sedan jag accepterade deras teorier om arbetstanken, och vilka fördelarna är - att vi kommit på klant med varann är väl mest för att jag försöker hjälpa de som redan fått en anläggning utan tank installerad med de knep och knåp som trots allt i de flesta fall kan få dessa anläggningar att fungera helt OK (Öppna termostater, korrekt grundjustering av radiatorkrets, och en centralt placerad rumsgivare som kompenserar för övertemp)
På marginalen kan man sedan med hysteres och gradminutinställningar justera hur ofta den startar och stannar utan att temperaturerna löper amok.
Som jag bevisat många gånger i väl underbyggda beräkningar så sparar tanken inte mer än några hundra kronor i de flesta fall, om man gör rätt på "den billiga" anläggningen.
Men visst, en anläggning med tank är mer robust, klarar att hantera termostater, och man kan ha mer än 100% effekttäckning utan större problem.

Bara för att jag försöker hjälpa de som har denna typ av anläggningar (utan tank) så påstår nämnda personer att jag inte håller med om tankens fördelar, vilket är rent förtal från deras sida.
Frågan man skall ställa sig är väl om de som sitter med en "jakkapå-anläggning", som är dåligt injusterad, blir hjälpta av att de har ett enda råd - att man skall ha tank om det skall fungera?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #35 skrivet: 10 maj 2017, 14:33:08 »
Cc och oraklet är säkert några av Svea rikes bästa vvsare. Men de saknar kunskap i hur man hjäper till på ett forum! Tråkigt men sant, de skulle vara en stor tillgång här om de hade de kunskaperna.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #36 skrivet: 10 maj 2017, 17:06:34 »
Hej på er alla
Tänkte efter edra inlägg här , det verkar vara tvÃ¥ läger , varav jag är en  ON/OFF:are
Det är inte fel när tekniken blir vassare , men springer inte tekniken ifrån oss .
Nu till det som är primärt för detta forum , oavsett fabrikat så verkar det som att de
har tagit inverter till sitt hjärta och försöker att överträffa varandra i effektivitet , och slÃ¥r sig för bröstet , men vad händer när de säger att den eller den fixar det här till 100%  Osökt funderar man pÃ¥ om dom inte har tagit sig vatten över huvudet i alla olika parametrar som mÃ¥ste till , där den ena ska göra sÃ¥ , den andra sÃ¥ , med kanske en konflikt som uppkommer när olika värden ställs in , varav en parameter mÃ¥ste  ändras ,  frÃ¥n fabrik , inte riktigt genomtänkt  ,alla uppdateringar som kommer med eller utan pÃ¥verkan frÃ¥n brukare . Vi är tillbaka pÃ¥ ruta ett när det gäller programmering  av vissa system som finns i dagens VP , var detsamma i datorns ungdom  , det som kan sägas
om en del som verkar här  ( jag är en av dom )  och de kunskaper som de besitter är inte av ondo , utan är kanske av erfarenhet i olika lägen för drift av de VP som har installerats   fel eller rätt  ska jag inte uttala mig om , har bara praktiska erfarenheter av VP och använt mig av det i egen installation som fungerar till 100% utan dator .
Om den är till 100% optimal är inte säkert  , men har inte haft nÃ¥gra problem liknande
de som kommer fram här , den tuffar och  gÃ¥r pÃ¥ 19:e Ã¥ret nu ,
PS mÃ¥ste säga att nu har  lite gas gÃ¥tt ut , service pÃ¥ väg  , kanske den gjort sitt , men det blir en likadan konstruktion framöver , eller om jag bygger nÃ¥got nytt , ( det verkar vara svÃ¥rt i dag att fÃ¥ tag i en ren VP )  som jag kan lita pÃ¥  , enligt mitt eget huvud
som kommer att fungera i sådär 15-20 år till
AngÃ¥ende tvÃ¥ läger , sÃ¥ ska vi inte kasta orena ord mot varandra , alla har sina erfarenheter om vad som behövs för en funktion och behöver information om vad som finns i anläggningen , naturligtvis finns det olika uppfattningar om det eller det , är fel  eller inte , men vi mÃ¥ste acceptera detta , gamla uvar som unga tuppar ,  när frÃ¥gorna   Ã¤r inkommande frÃ¥n dom med problem och förhoppningsvis blir hjälpta och glada   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #37 skrivet: 10 maj 2017, 18:17:30 »
Diskussionen har drivit ifrån ämnet, jag hoppas Mlöf har överseende, annars raderar jag.
Så vitt jag kan se verkar ju CTC och IVT ha lyckats rätt bra med styrningen av sina invertrar, man ser ju ingen som klagar i alla fall.
Men det är nog så att det behövs väl så mycket kunskap att få en inverter att fungera som en on/off, och så är det ju det där med att det finns mer som kan krångla...
Men kan man bygga en bil som hÃ¥ller i 50 000 mil och 30 Ã¥r eller mer, nog borde det gÃ¥ bygga en värmepump med varvtalsstyrd kompressorn.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #38 skrivet: 10 maj 2017, 18:28:10 »
In't behöv duu sudd bort nå...
Thermia Diplomat inverter M kommer nog bli bra också, med mig som kund/brukare.
Jag ger inte upp i första taget.
Sen ska vi vara snälla med varandra.
Kanske vi skulle ha en forum fest någon gång.
Men var ska vi rymmas.
Globen
Hur många medlemmar finns det.

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #39 skrivet: 10 maj 2017, 19:48:48 »
In't behöv duu sudd bort nå...
Thermia Diplomat inverter M kommer nog bli bra också, med mig som kund/brukare.
Jag ger inte upp i första taget.
Sen ska vi vara snälla med varandra.
Kanske vi skulle ha en forum fest någon gång.
Men var ska vi rymmas.
Globen
Hur många medlemmar finns det.
Det är bra hacka på dom , så kanske en lösning kommer , även den late har goda avsikter

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #40 skrivet: 10 maj 2017, 22:36:04 »
Jag vet inte om detta är hjälpsamt.  Men förr dÃ¥ var jag som Thermia support pÃ¥ detta forum. Jag lät folk ringa hem till mig mitt i natten med tex Atria problem som en kille i BorÃ¥s hade.
Om man gör så, då vill man endast promota ett visst fabrikat och vips så kommer det PM med skäll. Jag har hänvisat folk till kompetenta kollegor inominerade olika yrken via PM mm mm

Det finns bara 1 enda frÃ¥ga jag inte besvarat här och det är för stt jag är bunden av ett konto trakt.  1 av flera hundra.   SÃ¥ du Tumpi
Hur anser du att hjälpsamhet på forum skall fungera ?

Du ser bara Rikards sida.   :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #41 skrivet: 11 maj 2017, 07:43:52 »
Reglerna gäller för alla, även för t.ex. Daikin, han får svara på frågor/ge support om deras maskiner, men har får INTE promota dem - göra reklam för fabrikatet eller en viss maskin. (Annat än i deras betalda egna tvala under tillverkare och leverantörsforum, där de får göra hur mycket reklam de vill)

Regelverket är solklart, om man ställer upp och ger support för ett visst fabrikat så bygger man upp ett förtroende bland besökare och medlemmar som på sikt gynnar fabrikatet, och kanske "den egna firman" helt utan kostnader för annonsering eller reklam.
Mitt enda krav är att man som aktiv i forumet svarar objektivt och sakligt på frågor i forumet utan att medvetet/uppenbart göra reklam för de egna produkterna, eller länka till den egna hemsidan.
Den respekt det ger bland besökarna kommer på sikt att vara gynnsamt för de som deltar i diskussionerna i forumet.

Man skulle bara kunna drömma om vilken tillväxt en viss person i detta forum skulle kunna haft på sitt företag, och sina rikedomar, om han varit registrerad med sitt företagsnamn i forumet, och verkligen bidragit med den kunskap han besitter på ett objektivt och sakligt sätt.
På precis samma sätt skulle jag själv alldeles säkert kunna sälja i princip hur mycket värmepumpar och installationer som helst om jag valde att gå den vägen med mitt företag.

Jag har respekt för att alla företagare inte vill skylta med sitt eller företagets namn, men att som du påstå att jag och formet inte erbjuder enorm exponering och goodwill helt gratis för de företag/företagare som vill, och följer reglerna är helt enkelt inget annat än förtal.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #42 skrivet: 11 maj 2017, 09:47:46 »
Jag ställde en gång en fråga till dig Oraklet om min Thermia dipl (Det är en Danfoss) som jag köpt själv, hade bara en vvsare att böja o pressa för åt mig.

Hade/har problem med att efter den gjort vv så bryter den på hysteres när den går över till värmekörning, tempgivaren reagerar tydligen för långsamt.

Jag blev dum förklarad av dig då jag hade höjt hystersen för att komma bort från detta, men något konkret för att hjälpa upp det hela med kom inte. Vid en vanlig värmekörning går den aldrig många k över bör. Flöde ?? Cirkpump på max, bara gv.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #43 skrivet: 11 maj 2017, 10:35:22 »
Uppskattar tråden!

Styrning är inte lätt tydligen-ej heller övervakning. Trodde jag kunde mäta på pumpens olika kretsar(berg och värme) för att få fram energileverans och därmed även effektiviteten-tills jag fick koll på att även pumpflödet varierade! Märkligt att Thermia inte är mer intresserade av att vi skall se hur effektiv pumpen är.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #44 skrivet: 11 maj 2017, 11:17:37 »
Uppskattar tråden!

Styrning är inte lätt tydligen-ej heller övervakning. Trodde jag kunde mäta på pumpens olika kretsar(berg och värme) för att få fram energileverans och därmed även effektiviteten-tills jag fick koll på att även pumpflödet varierade! Märkligt att Thermia inte är mer intresserade av att vi skall se hur effektiv pumpen är.
Den enda lösningen som finns för att se vad som förbrukas och tillverkas är att
sätta in en flödesmätare som innehÃ¥ller , liter , avgiven  kw , total kw , direkt efter plattväxlaren i VP , dÃ¥ mäter den allt , värme ,VV som VP ger , och en sep el-mätare för VP  , behövs inga extremgrejer  , finns ett flertal bra pÃ¥ marknaden , dÃ¥ kan man fÃ¥ en exakt bild , i nya VP med CP och kompressor som varierar är det omöjligt att räkna  ut dessa värden i teorin och överföra det till praktik
Det är en omöjlighet för tillverkarna att kunna  ge uppgifter om detta enär det är flera tusen olika varianter för drift , sÃ¥ det är nog bara att gilla läget om man inte bygger in nÃ¥got själv till en kostnad av ???? och händighet
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!