Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW  (läst 6381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #15 skrivet: 10 juli 2023, 11:21:15 »
Hej! Det var länge sen jag var inne här. OpenV med Vcontrold fungerar okej, jag vet inte varför det inte lirar bättre men jag är mer av en scriptkiddie som hankar mig fram mer genom copy-paste från internet än att jag faktiskt förstår vad jag gör. Jag har ett rätt omständigt Node-Red-flöde som ansluter till Raspberryn och hämtar data så jag får in det i HomeAssistant. Det låter mig också styra när den gör varmvatten till de två billigaste sammanhängande timmarna över natten genom att justera varmvattentempen (sätter den till lägsta 30C när jag vill blockera uppvärmning) och 55/60 när det är billig el.

Jag mins ärligt talat inte riktigt hur jag satte upp allt med Raspberryn, jag tror jag körde en del google translate från tyskarnas instruktioner.

När jag googlade på det nu igen hittade jag detta som verkar lovande:
https://deploy-preview-2737--esphome.netlify.app/components/optolink.html

Jag har inte hunnit läsa igenom allt, eller ge mig på att testa det då det är mycket att stå i på gården nu på sommaren, kanske blir en höstaktivitet.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad folke2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #16 skrivet: 10 februari 2024, 16:14:40 »
Hej. Tack för inspirationen!

Jag hade precis installerat vitoconnectmodulen och appen är ju trÃ¥kig sÃ¥ att klockorna stannar.... SÃ¥ jag grävde fram en gammal Pi 2 (2016?) och pluggade in USB-kabeln frÃ¥n vitoconnectmodulen och fick det ganska snabbt att funka med vcontrold. Med hjälp av google translate sÃ¥klart  :)

Så nu återstår att definiera all data jag vill läsa ut, men du har ju några års försprång, jag tänkte höra om du vill dela med dig av din vito.xml och vcontrold.xml? De borde ligga på din Pi i /etc/vcontrold/


FeaS

  • Gäst
FeaS
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #17 skrivet: 29 februari 2024, 19:54:17 »
Hej. Tack för inspirationen!

Jag hade precis installerat vitoconnectmodulen och appen är ju trÃ¥kig sÃ¥ att klockorna stannar.... SÃ¥ jag grävde fram en gammal Pi 2 (2016?) och pluggade in USB-kabeln frÃ¥n vitoconnectmodulen och fick det ganska snabbt att funka med vcontrold. Med hjälp av google translate sÃ¥klart  :)

Så nu återstår att definiera all data jag vill läsa ut, men du har ju några års försprång, jag tänkte höra om du vill dela med dig av din vito.xml och vcontrold.xml? De borde ligga på din Pi i /etc/vcontrold/

Vad kan man göra mer med vcontrold i home assistant istället för att lägga till vicare direkt i home assistant?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!