Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IgÃ¥r gav värmepumpen upp!  (läst 18223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #120 skrivet: 31 oktober 2023, 07:38:25 »
JAg skulle nog inte sätta in en shunt ens om jag hade en arbetstank, det räcker gott med en cirkpump som säkerställer flödet i radiatorkretsen.
Men visst, om man t.ex. vill kunna elda med ved, eller värma med solpaneler så har shunten en uppgift.
Att lagra värma i en bufferttank tror jag inte på, det blir så små enerilager att det tar slut på ett kick.
JAg tänker så här, oftast när elpriset är högt är det också kallt ute, dels behöver då värmepumpen köra ut varmt vatten för att hålla huset varmt, så det blir så att säga liten överkapacitet både på kompressorn, och när det gäller hur hög temp kompressorn alls förmår att skapa i tanken.
Om huset behöver 50 grader på framledningen, och värmepumpen stannar på som mest 60 grader så är det energilagret tömt på ett antal minuter, vi talar inte om timmar alltså.

Egentligen borde även invertrar utan tank ha en bypass, som IVT har, eller i vart fall initialt rekommenderade.
Visst, man kan få kortlutning i bypassen, men då varvar ju kompressorns effekt ned omedelbart, så det påverkar inte COP negativt som det skulle kunna göra på en on/off-värmepump med kortslutning i bypassledningen.
En bypass på en inverter säkerställer av tillverkaren önskad DeltaT både över värmepumpen, och de flöde som radiatorsystemet designats för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #121 skrivet: 31 oktober 2023, 07:51:34 »
Spekulerar lite...

Jag tänker att mycket är överdimensionerat när en inverter kör då oftast på halvfart, ger kanske bättre COP. Eller är det tvärtom?

Varje gång en on off "kall startar" förloras COP.
 
Om man har tank till en on off blir det förluster, dessutom om vädret växlar snabbt, tex morgon sol som kommer snabbt.

Vore intressant att höra de lärda och skolades argument här i denna fråga.

Borde det inte finnas någon jämförande studie gjord någonstans?

Försökte nyligen jämföra billigaste Thermian Legend on-off 8kW mot modernaste varvtalsstyrda Niben 12kW. Båda med nyaste freonblandningar (tror de hette 452/454b).
Kunde inte direkt hitta någon avgörande skillnad i specerna, men jag är nog inte så kunnig så jag begriper detta.
Är nyare freonblandningar effektivare eller sämre än de äldre? 😳

En annan fråga man funderar på är komponenterna.
När en vp konstrueras första gången tar man i lite då man inte vet, sedan när prispress och sånt tillkommer så småsnålar man precis som en diskmaskin så det inte håller så länge.
Undrar vilken filosofi Thermia resp Nibe har här?
Hur kan det bli förluster med tank till on/off vp vart tar förlusterna vägen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #122 skrivet: 31 oktober 2023, 07:53:39 »
Värme i rummet där tanken står?
Och en extra cirkpump som drar ström hela året.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #123 skrivet: 31 oktober 2023, 08:16:48 »
Hur kan det bli förluster med tank till on/off vp vart tar förlusterna vägen ?

Har sagt det tidigare någonstans, skulle gärna ha en stor tank mitt i huset där värmeläckaget kommer alla de intillliggande rummen till del.
5m3 eller mer, i sektioner.
Därutöver en v2g elbil till hushållsström 24/7.
Sedan oxå egna andelar i vind + kärnkraft som inte behöver ges bort till EU eller till höjd elskatt.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #124 skrivet: 31 oktober 2023, 08:34:43 »
Våra barn eller barnbarn kanske får möjligheten att köpa sig en Thoriumreaktor som räcker i generationer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #125 skrivet: 31 oktober 2023, 14:07:37 »
Har sagt det tidigare någonstans, skulle gärna ha en stor tank mitt i huset där värmeläckaget kommer alla de intillliggande rummen till del.
5m3 eller mer, i sektioner.
Därutöver en v2g elbil till hushållsström 24/7.
Sedan oxå egna andelar i vind + kärnkraft som inte behöver ges bort till EU eller till höjd elskatt.
Det blir lite värme läckage tom från en helt oisolerad tank kopplad till en vp med flytande kondensering så det kommer inte kunna värma flera rum men det kan möjligtvis hjälpa till med värmen i det rum den står och då är det inte förluster så vart kommer förlusterna från ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #126 skrivet: 31 oktober 2023, 15:01:55 »
Kanske skulle börja bada spa badkar istället för att duscha snabbt. Blir ju inga förluster om vattnet inte släpps ut förrän det kallnat. 😉
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #127 skrivet: 31 oktober 2023, 17:05:20 »
För det första : Det behövs ingen separat cirkulationspump för volymförstoringstank. varför det?
Använd cirkpumpen i VP kör med konstant flöde varvtal, inga problem den effekt värmeförlust som cirkpumpen tar & ger blir också värme som stannar inne i huset.
 
Volymtank med isolering blir ett nollsummespel, eftersom den lilla eventuella spillvärmen kommer rummet och hela huset tillgodo på samma sätt som de radiatorer som finns i huset sprider de värme i hela huset. Pumprummet med ev tank behöver ingen annan värmekälla eller radiator. Hela huset fungerar ocks so värme magasin och tar upp ev överskott värme från radiatorer och volymtan rörsysten bel maskiner mm. När VP och volymtanken svalnar avger massan i huskroppet tillbaka värme till luften och människor inne i huset
Ett nollsummespel som är svårt att räkna exakt på, men fungerar.

Fördelen med en on-off pump är billigare värmepump och styrning mindre felkällor och mindre utbyte/reparation.
En bostad idag har massor av elektronik i tv-apparater, datorer, servrar, ledlampor hushållsapparate, kanske en elbil med likström och tillhörande elektronisk laddare och en inverter VP, mm. Alla dessa innehåller elektronik som smutsar ner elnätet med skräp som övertoner fyrkantvågor mm i elnätet.
Grannarna har typ likadant och troligtvis solceller med likström med en massa elektronik som ska omvandla till växelström och som också sprider elskräp genom elnätet till dig som granne. Bor du nära industrier så får du mer problem via elnätet. Den rena sinuskurvan idag är inte ren.

Frekvensstyrningen i invertermaskinen mår inte så bra av fyrkantvågor och övertoner mm, den vill ha en ren sinuskurva.
Detta blir ett problem för frekvensriktare och elmotorer som ska gå på andra frekvenser som de inte är tillverkade optimalt för och upphackad & dessutom med kantiga vågor med övertoner för frekvensriktaren att ta hand om..
Problem med driftsäkerhet och reparationer är inte okänt.
Den snabba teknikutvecklingen med allt fler switchad omvandling till olika frekvenser eller likström eller likström till växel gör att fler produkter kan ge EMC problem. vilken även kan ge problem i tv och radio som störs. Lösning kan vara att sätta in nätfilter men kostar.

Nu kanske jag var för negativ de flesta har inga problem med sin frekvensstyrda maskin och är helnöjda eftersom den inte kräver så mycket intrimning eller engagemang som en ON OFF maskin
On off VP måste anpassas och planeras mer mot huset och dess speciella värmesystem den kräver handpåläggning, intrimning, viss kunskap och intresse från fastighetsägaren.

Jag har en 200L före detta elberedare inkopplad som första radiator och kör med Nibes interna cirkulationspump,. fungerar kanon.
Dessutom har jag en 320L Borö tank med 25m kopparslinga  för VV-tillverkning.
Allt är i min lilla före detta bastu som nu är VP-teknik rum. Försumbar värmehöjning och förlust.
« Senast ändrad: 31 oktober 2023, 18:14:06 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #128 skrivet: 31 oktober 2023, 17:07:15 »
Kanske skulle börja bada spa badkar istället för att duscha snabbt. Blir ju inga förluster om vattnet inte släpps ut förrän det kallnat. 😉
Varför svarar du inte på min fråga i stället för att hitta på nått om spa bad ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #129 skrivet: 31 oktober 2023, 17:15:23 »
Värme i rummet där tanken står?
Och en extra cirkpump som drar ström hela året.
Men normalt står väl tanken inomhus och tanken är varm endast under uppvärmnings säsong så värmeläckaget kommer ju huset tillgodo och dom är så små så det kommer inte bli bastu i rummet. Extra cirkpump behövs ju i vissa fall ändå och i vissa fall med tank kör man utan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #130 skrivet: 31 oktober 2023, 18:17:21 »
Värme i rummet där tanken står?
Och en extra cirkpump som drar ström hela året.
Vi har en 300l arbetstank till vår F1245-12. Till den har vi en snål Wilopump som normalt ligger på 7W. Sommartid står den still, cirkpumpen i VP:n används bara för att ladda tank och beredare, när VP:n står still står även den pumpen still. Jag tror inte den externa pumpen drar mer än den inbyggda.
Vår tank står i källaren, och den värme som läcker ut i rummet är ingen förlust.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #131 skrivet: 01 november 2023, 07:07:57 »
Ja, så länge man inte får ett värmeöverskott i pannrummet så är det ju ingen förlust, lite samma som för mig när jag funderade på om jag skulle isolera alla "värmerör" i teknikrummet där vi också har dusch och bastu, jag bestämde mig för att avvakta och det visade sig vara ett bra beslut, vi behöver det tillskottet i just det rummet för att det ska bli tillräckligt varmt, även med radiatorn aktivt värmande.
En snål extern pump som driver flödet i radiatroerna, samtidigt som den i värmepumpen inbyggda stoppas när kompressorn inte går är inte heller någon energitjuv att tala om.
De Watt som förbrukas "extra" när båda går bidrar också till värme, dock bara med COP 1.0, så en ren teoretisk förlust är det ju förutsatt att den interna cirkpumpen inte drar mer ström än den externa när den går.
Skulle det vara fallet så kan till och med Tipo:s lösning spara energi, trots att det finns två cirkpumpar i systemet.

Den bild vi gamla uvar har än annars att både den interna och externa cirkpumpen kan förbruka upp till 70W, och att det blir pengar om man räknar över hela året, så är inte längre fallet med dagens snåla cirkpumpar, men det är ju av värde at veta detta så man inte tar en gammal "gratis" cirkpump från hyllan och sätter in och tror att det ska bli billigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #132 skrivet: 01 november 2023, 21:27:44 »
Men normalt står väl tanken inomhus och tanken är varm endast under uppvärmnings säsong så värmeläckaget kommer ju huset tillgodo och dom är så små så det kommer inte bli bastu i rummet. Extra cirkpump behövs ju i vissa fall ändå och i vissa fall med tank kör man utan.

Där har ni er tankevurpa, systemet är för trögt.
Bor du i norr stämmer detta nog ganska väl
Bor du mer söderut kommer läckaget huset till godo när behöver värma huset vilket inte är hela dygnet.
Dessutom, står tanken i ett pannrum som inte behöver värme menar jag det mesta är förluster.

Men det beror även på vad man menar med förlust, för mej är det alla utgifter som inte behövs, för er kan det vara något annat...
Eldas det med ved är det väl även "skit samma"
Men finns en massa fördelar med en tank ändÃ¥, och som nog väger över, tex nu dÃ¥ mer möjlighet till timpriskörning, jag vill nu ha tank men har inte hittar en bra plats än 🤔
Det blir rena misären inomhus om man stänger ned pumpen flera timmar, kan ju fungera för yngre men inte i vår 60+ ålder. Komfort är a & o för mej och framförallt för min fru.

När slutar och börjar uppvärmningssäsongerna för er alla och hur går det till praktiskt? Sköts det automatiskt en urkoppling av tanken?
« Senast ändrad: 01 november 2023, 21:54:40 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #133 skrivet: 02 november 2023, 07:51:55 »
JAg sänker alltid rumbörvärdet på våren när det börjar bli för varmt inne p.g.a. solinstrålningen, värmen i huset håller sig även om det bara är enstaka plusgrader på natten, tycker "sommarläget" är en okänslig funktion, så för oss fungerar det bättre att man helt enkelt bestämmer när uppvärmningssäsongen är slut.
Har man termostater på alla radiatorer så slipper man ju den typen av handpåläggning, men får istället en värmepump som arbetar mot ett obefintligt flöde om det är "för varmt" i huset.
Går den mot en acktank så får man onödig energiförluster från tanken, även om termostaterna är stängda.
På hösten låter vi känslan inne avgöra när det är dags att dra upp rumbörvärdet så att värmepumpen får börja jobba igen, lite samma som på våren alltså, men omvänt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #134 skrivet: 02 november 2023, 07:54:09 »
Där har ni er tankevurpa, systemet är för trögt.
Bor du i norr stämmer detta nog ganska väl
Bor du mer söderut kommer läckaget huset till godo när behöver värma huset vilket inte är hela dygnet.
Dessutom, står tanken i ett pannrum som inte behöver värme menar jag det mesta är förluster.

Men det beror även på vad man menar med förlust, för mej är det alla utgifter som inte behövs, för er kan det vara något annat...
Eldas det med ved är det väl även "skit samma"
Men finns en massa fördelar med en tank ändÃ¥, och som nog väger över, tex nu dÃ¥ mer möjlighet till timpriskörning, jag vill nu ha tank men har inte hittar en bra plats än 🤔
Det blir rena misären inomhus om man stänger ned pumpen flera timmar, kan ju fungera för yngre men inte i vår 60+ ålder. Komfort är a & o för mej och framförallt för min fru.

När slutar och börjar uppvärmningssäsongerna för er alla och hur går det till praktiskt? Sköts det automatiskt en urkoppling av tanken?
Jag har extremt stor tank på totalt 2000 liter den är hyffsat isolerad och värme läckaget vid vp drift är så litet så det finns element i rummet närmast tanken. Om tanken står i ett pannrum som inte behöver värme så värms det endera av radiatorer eller så är det kallt där radiatorns värme kostar lika mycket som värmeläckaget från tanken har man kallt där då blir tankens värme läckage förluster förutom den delen som värmer rummen bredvid om inte dom också ska vara kalla. Om det finns tillfällen värme behövs på natten men inte på dagen för er som bor söderut bör det se lika ut här norrut och det fungerar i alla fall bra. Vp sköter själv när den vill värma eller inte cirkpumpen till rad går hela året hos mig den är inte kopplad till vp kan ju slå av den manuellt men den får gå så den inte fastnar och förvärmer vv i tanken även på sommaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!