Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nu är även solfÃ¥ngarna pÃ¥ väg upp....  (läst 22065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Har fÃ¥tt upp ramarna/hÃ¥llarna (eller vad det kan heta pÃ¥ facksprÃ¥k), sÃ¥ nu är det besvärligaste gjort. Besvärligt för att det lutar Ã¥t nästan alla hÃ¥ll samtidigt, pÃ¥ marken. Men med en byggnadsställning, en del plank, Ã¥ en släpvagn sÃ¥ löste det sig  ;D I morgon ska jag handla rör Ã¥ rördelar, Ã¥ förhoppningsvis fÃ¥r jag med mig det mesta hem, pÃ¥ första försöket.... Jo förresten, jag ligger pÃ¥ en timförbrukning av el pÃ¥ 0,93 kWh, nu när L/V pumen är igÃ¥ng, inkl all hushÃ¥llsel. Säger väl inte sÃ¥ mycket, men jag vet ju vad jag haft för Ã¥rsförbrukning av hushÃ¥llsel, Ã¥ det verkar inte som den ökat nÃ¥t märkbart än iaf...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2006, 16:15:51 »
Lite bilder pÃ¥ "härligheten"  ;D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2006, 16:17:33 »
En till....

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2006, 19:16:51 »
Snyggt  Thumbsup

Sitter dom skruvade rakt på väggen eller blir det lite lutning från väggen?
Hur många rör blir det?
Är det sfinx rör?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2006, 21:42:30 »
Snyggt  Thumbsup

Sitter dom skruvade rakt på väggen eller blir det lite lutning från väggen?
Hur många rör blir det?
Är det sfinx rör?

Ja dom sitter skruvade direkt mot väggen, utan lutning. Då det enligt Sfinxen knappt blir nån besparing, räknat på årsbasis, som jag förstått det. Hade tänkt vinkla ut dom till ca 65-70 grader, för att plocka så mycket som möjligt ur rören. Men nu blev det inte så, å faktum är att det blir snyggare så här..., om det nu går att kalla solfångare snygga.

Jag sätter upp 44 st rör, mer får inte plats på väggen, utan att det skulle se alldeles för djävligt ut.

Japp, det är rör från Sfinxen..

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #5 skrivet: 25 juli 2006, 22:39:50 »
Till Humlan57:
Skulle vara intressant att titta på din solfångaranläggning. Bor själv i Timrå så det borde vara rätt så nära dig.Funderar på att handla av sfinxen.Skulle behöva lite goda råd.
MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #6 skrivet: 26 juli 2006, 15:48:36 »
Till Humlan57:
Skulle vara intressant att titta på din solfångaranläggning. Bor själv i Timrå så det borde vara rätt så nära dig.Funderar på att handla av sfinxen.Skulle behöva lite goda råd.
MVH SIBY

Visst, inga problem, bor ju bara 2 mil från dig, bara att komma förbi när det passar. Skicka ett PM, så tar jag kontakt med dig via det. Men just nu är det ingen trevlig syn, har inte haft tid att snygga upp efter L/V-pump installationen. Fast nu är "helvetesveckan" över för grabben (fotbollsträning 2ggr om dagen) så jag får mer tid över att fortsätta med inst av solfångarna, när jag inte behöver skjutsa han till Alnön.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 26 juli 2006, 15:50:21 av humlan57 »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2006, 19:43:17 »
Vakumrören pÃ¥ plats! Jag Ã¥ min son, monterade dom pÃ¥ en 1/2 dag, sÃ¥ det är inga större arbetsinsatser som krävs. Tyvärr fick jag inte tag pÃ¥ rätt sorts isolering till kopparrören i S-vall, utan har best frÃ¥n Rinkaby-Rör istället. SÃ¥ därför ser rördragningen ut som fan, just nu. Efter att dom blivit isolerade, ska dom stÃ¥ende pÃ¥ väggen döljas..., hur det blir med dom andra, är jag inte riktigt klar över ännu. Systemet är igÃ¥ng, men gör väl ingent annat än värmer väggen just nu, p.g.s dom oisolerade rören  ;D Lägger upp ett par bilder pÃ¥ montaget, med den "slarviga" rördragningen synlig...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2006, 19:44:01 »
Å en till, från annan vinkel....

mvh humlan.

Utloggad Vedeldare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Hur länge räcker vedhögen om jag har solfÃ¥ngare?
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2006, 21:09:09 »
Trevligt Humlan att du delar med dig ... intressant att se utvecklingen hoppas du fortsätter.
Jag har inte bestämt mig hur jag ska få plats med solfångarna på mitt tak och vilken typ.
Har du beställt solfångare med specialmått?
Vilken leverantör har du?
Det borde finnas många bilder på olika installationer ... har inte hittat så många med rör
på tak. b00k
//Hälsn. Vedeldaren




Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2006, 21:42:49 »
Trevligt Humlan att du delar med dig ... intressant att se utvecklingen hoppas du fortsätter.
Jag har inte bestämt mig hur jag ska få plats med solfångarna på mitt tak och vilken typ.
Har du beställt solfångare med specialmått?
Vilken leverantör har du?
Det borde finnas många bilder på olika installationer ... har inte hittat så många med rör
på tak. b00k
//Hälsn. Vedeldaren





Special å special..., Sfinxen ordnade det åt mig iaf..., så ta det där med fasta storlekar "med en nypa salt". För med lite god vilja från säljaren, så går det flesta storlekar att ordna fram, vilket Sfinxen visat. Visst, Du kan inte få dom direkt, men har Du tid att vänta såå... Det är inga problem att montera dom rör jag har på taket istället, så jag tycker Du ska förklara för din ev påtänkte säljare, vad Du har för problem/ideér. Han bör kunna hjälpa dig tillrätta med vad Du behöver.

mvh humlan.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #11 skrivet: 30 juli 2006, 18:59:06 »
Snyggt, skall bli intressant att höra hur det påverkar kostnaderna...
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #12 skrivet: 30 juli 2006, 21:05:56 »
Snyggt, skall bli intressant att höra hur det påverkar kostnaderna...

Då får Du nog vänta ett år eller så, för jag har inte haft nån direkt koll förut. Å så har jag satt in värmepump i år åxå, vilket gör att det blir svårt att referera mot den kostnad jag haft tidigare... Men det här dygnet, har iaf inte värmepumpen startat nåt alls..

mvh humlan.

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #13 skrivet: 03 augusti 2006, 19:56:49 »
Vad har du för cirkulationspump till solvärmen Humlan?
hur stort flöde ungefär?

håller på att projektera/bygga/dimensionera min värmeanl. så att jag kan koppla på lite sol till våren..

 *vinkar*  *vinkar*


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Nu är även solfångarna på väg upp....
« Svar #14 skrivet: 03 augusti 2006, 21:08:57 »
Vad har du för cirkulationspump till solvärmen Humlan?
hur stort flöde ungefär?

håller på att projektera/bygga/dimensionera min värmeanl. så att jag kan koppla på lite sol till våren..

 *vinkar*  *vinkar*



Jag har en 4-stegs Smedegaard cirkpump. Vet inte än vad flödet hamnar pÃ¥, dÃ¥ kopparrören ännu är oisolerade. Men jag tippar att det hamnar pÃ¥ 6 l/min, eller mer. Isoleringen ska komma i morgon fredag, sÃ¥ efter helgen bör jag ha ställt in flödet över rören, Ã¥ dÃ¥ med ca 10 graders tempdiff ut/in. Ett tips är att Du kostar pÃ¥ dig en cirkpump för bÃ¥de 12V Ã¥ 230V, sÃ¥ kan Du enkelt nyttja solfÃ¥ngarna vid strömavbrott. Den finessen missade jag, men jag kan elda ved, sÃ¥ jag stÃ¥r mig inte helt slätt  :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!