Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt soliga dagar  (läst 971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svettig

  • Gäst
Svettig
För varmt soliga dagar
« skrivet: 12 oktober 2022, 11:42:07 »
Hej!

Jag håller på att få spel på vår värmepump och undrar om någon vänlig själ kan hjälpa till. Jag bor i nyproducerat hus (välisolerat) med norr och söderfönster, värmepumpen var installerad vid inflytt och jag har inte den blekaste aning om var innegivare eller utegivare sitter.

Problemet: under den kallare delen av året varierar inomhustemperaturen minst 3 grader beroende på om det är soligt eller molnigt. Sambon klarar inte av kallare inomhustemperatur, och vill därför att molniga dagar ska vara typ 22 grader. Vilket betyder att det är 25 grader i vissa rum soliga dagar. Vilket gör mig vansinnig.

Har ställt om från IN/UT till bara IN för att värmepumpen ska reagera på när det blir för varmt inne. Detta verkar hittills inte fungera. VP säger att det är 23 grader inne, gissar att detta är på nedervåningen i tvättstugan där den står. I mitt arbetsrum är det 25 grader. Pumpen inställd på 22 grader. Trots detta körde den på i fullt ös med tillskottsel vid 10+ utomhus. Dessutom verkar den köra på värme i golvvärmen i badrummen, trots att jag ställt ner termostaten till 0 pga elpriserna. Termostaten på elementen i arbetsrummet har jag inte vågat vrida på eftersom det sagts att alla måste stå i helt öppet läge.

Hjälp! Hur ska jag ställa in VP för att få den att inse att det blir för varmt?! Ska jag gå och ratta på den varenda dag det är sol?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: För varmt soliga dagar
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2022, 12:49:18 »
Kontrollera hur "minsta retur-/framledningstemperatur" är inställt. Om den står högt blir det rejält varmt vid den här tiden på året när solen fortfarande värmer en del. Persienner eller motsvarande för fönstren är viktigt för att hantera övertemperatur och även minska dagsljuset så det går bra att se datorskärmar och TV.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: För varmt soliga dagar
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2022, 13:30:05 »
Vr vänlig och precisera också vilken typ av Comfortzone du har, CE, EX,,,
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Svettig

  • Gäst
Svettig
SV: För varmt soliga dagar
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2022, 14:25:09 »
Tack för snabba svar! Min. returtemperatur (antar att det är det du syftar på) är på 15 grader. Märket är EX50.

Svettig

  • Gäst
Svettig
SV: För varmt soliga dagar
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2022, 21:07:27 »


Ditt meddelande verkar inte ha kommit med, Mr.Hammer! :)

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För varmt soliga dagar
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2022, 05:56:26 »
Min erfarenhet är att med inne-givare så får man mycket jämnare innetemperatur, brukar diffa endast en grad.

På sommaren löser jag solinträngning med markiser och alla ytterdörrar och fönster stängda, det fungerar mycket bra
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Svettig

  • Gäst
Svettig
SV: För varmt soliga dagar
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2022, 10:51:10 »
Min erfarenhet är att med inne-givare så får man mycket jämnare innetemperatur, brukar diffa endast en grad.

På sommaren löser jag solinträngning med markiser och alla ytterdörrar och fönster stängda, det fungerar mycket bra

Det var min tanke också när jag ställde om från både inne- och ute till bara innegivare. Om jag förstått saken rätt så tror jag att innegivaren bara sitter i själva värmepumpen? Värmen i tvättstugan där den står verkar vara betydligt mer jämn än andra delar av huset. T ex är det idag 20 grader i vardagsrummet men 22 grader i tvättstugan. Igår var det 25 grader i ett arbetsrum men 22 grader i tvättstugan. Så huset diffar 5 grader, men tvättstugan står still, hehe.

Kanske hade det hjälpt med externa innegivare? Finns sådana för ComfortZone? Om så, hur installerar man sådana?

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: För varmt soliga dagar
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2022, 11:40:42 »
Citera
Kanske hade det hjälpt med externa innegivare? Finns sådana för ComfortZone? Om så, hur installerar man sådana?

Jag gick ifrån den inbyggda givaren nästan på dagen, det fungerade inte bra i tvättstugan hos oss. Så jag har extern rumsgivare sedan 12 år och det fungerar utmärkt. Jag satte den på väggen i ett rum som vetter mot norr och det har fungerat stabilt. Dom kan nog beställas direkt av Comfortzone, ring och fråga eller kolla hos JS Energi. I installationsmanualen finns anvisat hur du ansluter den, dvs du kopplar ur den befintliga först. Egentligen kan du ta den och installera externt istället efterom båda inte används samtidigt. Tyvärr finns inga trådlösa så du måste dra lite kabel

Sedan är det ju som så att pumpen ALDRIG kan kyla huset. Så värmer solen har pumpen inte en chans att sänka temperaturen i huset. Men den ska ju inte heller brassa på om temperaturen är uppnådd

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Svettig

  • Gäst
Svettig
SV: För varmt soliga dagar
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2022, 17:13:28 »
Jag gick ifrån den inbyggda givaren nästan på dagen, det fungerade inte bra i tvättstugan hos oss. Så jag har extern rumsgivare sedan 12 år och det fungerar utmärkt. Jag satte den på väggen i ett rum som vetter mot norr och det har fungerat stabilt. Dom kan nog beställas direkt av Comfortzone, ring och fråga eller kolla hos JS Energi. I installationsmanualen finns anvisat hur du ansluter den, dvs du kopplar ur den befintliga först. Egentligen kan du ta den och installera externt istället efterom båda inte används samtidigt. Tyvärr finns inga trådlösa så du måste dra lite kabel


Bra tips, tack! Den kan bara hantera en innegivare i taget alltså? Inte t ex en på nedervåningen och en på övervåningen?

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: För varmt soliga dagar
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2022, 17:20:51 »
En ja. Vilken skulle annars vara styrande tänker du? Ett medelvärde eller vad? Det är ju därför den sitter i kanalen, då blir det ju en medelvärdesbildning tack vara att frånluten från olika våningar och rum blandas ihop. Det kan kanske fungera i teorin med givare i kanalen men i en tvättstuga fungerade det inte för oss med torkskåp, torktumlare mm
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!