Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma huset utan att fläkten gÃ¥r? Grannen eldar  (läst 1834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan man pÃ¥ nÃ¥got sätt värma huset med elpatronen utan att fläkten gÃ¥r? Vi rÃ¥kade ut för att grannen eldade kraftigt igÃ¥r kväll och röken lade sig som ett lock runt vÃ¥rt hus. Dett ledde till att hela huset luktade rök.  Jag försökte med att skruva ner fläkten till noll pÃ¥ min F750 och sam 40 och satte VP pÃ¥ enbart eldrift. Tyvärr sÃ¥ gick inte elpatronen pÃ¥ och vi var tvungna att stänga av värmen över natten. Är det sÃ¥ att fläkten mÃ¥ste gÃ¥ för att elpatronen ska fungera? Vad gör ni i dessa situationer?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma huset utan att fläkten går? Grannen eldar
« Svar #1 skrivet: 01 april 2018, 11:21:18 »
Du måste prata med grannen, man ska inte behöva stå ut med sånt.
Nästa steg är att kontakta kommunens miljökontor om grannen inte vill lyssna på er.

Men ställer du ner fläkten till 0% och har elpatron tillåten så ska elpatron gå in och värma av sig själv, GM måste ju räkna ner till startvärde tillsats (meny 4.9.3).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma huset utan att fläkten går? Grannen eldar
« Svar #2 skrivet: 01 april 2018, 13:09:04 »
Tack, Då vet jag att det går. Glömde kolla gradminuterna. Problemet är att grannen eldar för att värma sitt hus och vi vill inte göra oss ovän med honom. Detta har bara hänt 3 gånger denna vinter så vi kan köra med elpatron när detta sker. Ändå ytterligare en nackdel med en frånluftsvärmepump, förutom att den drar en massa ström och ger en massa felkoder. Det får bli en bergvärmepump när nästa tillfälle ges att byta.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värma huset utan att fläkten går? Grannen eldar
« Svar #3 skrivet: 01 april 2018, 14:47:57 »
Även om du värmer huset med bergvärme behöver det ventileras eldar då grannen sur ved kommer det lukta rök inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma huset utan att fläkten går? Grannen eldar
« Svar #4 skrivet: 01 april 2018, 15:22:23 »
Ja, det stämmer men en FTX kan jag stänga av utan att stänga av värmepumpen. Stänger jag av fläkten på en frånluftsvärmepump så kör jag på ren el vilket jag inte behöver när jag har bergvärme.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Värma huset utan att fläkten går? Grannen eldar
« Svar #5 skrivet: 01 april 2018, 18:33:15 »
Ändå ytterligare en nackdel med en frånluftsvärmepump, förutom att den drar en massa ström och ger en massa felkoder.

Den vanligaste anledningen till ovanstående är felinställd pump eller stängda element/slingor. I sällsynta fall är något trasigt. Det förstnämda kan vi här fixa!

Vilka fel har du?
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Värma huset utan att fläkten går? Grannen eldar
« Svar #6 skrivet: 01 april 2018, 18:54:06 »
Ja, det stämmer men en FTX kan jag stänga av utan att stänga av värmepumpen. Stänger jag av fläkten på en frånluftsvärmepump så kör jag på ren el vilket jag inte behöver när jag har bergvärme.

Borde funka som tidigare sagts:

Prova sätta 0% fläkthastighet.
Kolla att elpatron ej är blockerad.
Sätt GM till -2000 eller så lågt som det går.

DÃ¥ borde det funka!

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma huset utan att fläkten går? Grannen eldar
« Svar #7 skrivet: 01 april 2018, 19:38:39 »
Håller inte med. Har två fel här som inte ens Nibe fixar. Det ena är problemet jag har med sam40 och det andra är inverterlarm, trots byte. Dessutom hög kondesorlarm vid värmning av varmvatten. Teknikern säger att slingan är nedsmutsad trots filter? Nä, tror inte på Nibes frånluftsvärmepump F750.
Den vanligaste anledningen till ovanstående är felinställd pump eller stängda element/slingor. I sällsynta fall är något trasigt. Det förstnämda kan vi här fixa!

Vilka fel har du?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!