Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska vi reglera värmen innomhus F370  (läst 1806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e336

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ska vi reglera värmen innomhus F370
« skrivet: 25 mars 2018, 12:34:33 »
Hej

Mina föräldrar har en nybyggd, vinterbonad sommarstuga i västernorrland pÃ¥  ca 110 kvm.

Värmeanläggningen är en Nibe f370 och värmeslingor i golvet i 4 olika zoner, Sovrum 1&2, badrum och vardagsrum/kök.
varje värmeslinga har en rumstemp givare som man kan ställa temperaturen på i varje zon. Niben har en rumstemp givare som sitter i vardagsrum/kök, det största rummet
där även det finns en kamin.


Nu är det så att stugan inte besöks så frekvent nu på vintern, kanske några gånger i månaden. När den lämnas en längre tid så envisas
det med att ställa ner rumsgivarna till 17`c medans Niben står kvar på 22`C.

Som "admin" för Nibe upplink appen så har jag fått nästan varje kväll nu att det är Låg framledningstemp i stugan och
att elpatronen har gått in. Detta stör mig lite då jag hade en förhoppning om att det skulle vara mer energieffektiv drift.


så jag har en teori... Att när man ställer ner rumsgivarna till 17C och Niben står 22C så tas inte värmen tillvara på bästa sätt ?

Jag menar att Niben pumpar ut 22C men det stryps sen på vid ventlpaketet som sedan går ut till värmeslingorna.
Man borde istället reglera på Niben och låta värmeslingorna stå kvar på 22C ?

Nån som har några tips och ideer för optimering av driften ?
Bifogar några bilder



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ska vi reglera värmen innomhus F370
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2018, 13:05:59 »
Frånluftsvärmepump är väl inte den mest lämpliga typen av värmepump för ett fritidshus som bara används ibland. Finns mindre överskottsvärme att återvinna. Kompressorn stängs också av om frånluftstemperaturen blir kallare än +16 grader på den modellen. Men det är säkert bättre att sänka värmen direkt på F370 än på golvvärmetermostaterna. Går ju att komplettera med en bra luftluftvärmepump som har fjärrstyrning och kan hålla runt 10 grader när man inte är i stugan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Hur ska vi reglera värmen innomhus F370
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2018, 22:40:19 »
Bättre att ha låg kurva och öppna termostater. När väl termostaterna öppnar och vill ha värme får pannan annars en kalldusch på typ 50 liter. Det klarar den inte av utan kopplar in elen (i onödan).

Så sätt den i semestermode eller sänk kurvan via telefonen om du kan fjärrstyra.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!