Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F370 eller F750?  (läst 20335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel H

  • Gäst
Daniel H
Nibe F370 eller F750?
« skrivet: 09 mars 2018, 21:49:54 »
Har bestämt oss för att installera en Frånluftsvärmepump och valet har fallit på NIBE. Har fått in offerter från två olika företag. Den ena företaget säger att vi ska ha F370 och att den räcker gott. Det andra företaget säger att vi inte ska ha något mindre än F750 och att den kommer betala sig på sikt. Skillnaden på offerterna är 20000:- så frågan är om det är värt att lägga de extra pengarna på en NIBE F750?

Vi bor i enplansvilla på 102 kvm och gör av med 14000 kwh per år med en luftluftpump idag. Vi har luftburen värme som pumpen vi köper kommer att behöva kopplas till ett luftaggregat och detta är medräknar i priset. Har FTX-ventilation med värmeväxlare idag.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2018, 22:16:30 »
Har bestämt oss för att installera en Frånluftsvärmepump och valet har fallit på NIBE. Har fått in offerter från två olika företag. Den ena företaget säger att vi ska ha F370 och att den räcker gott. Det andra företaget säger att vi inte ska ha något mindre än F750 och att den kommer betala sig på sikt. Skillnaden på offerterna är 20000:- så frågan är om det är värt att lägga de extra pengarna på en NIBE F750?

Vi bor i enplansvilla på 102 kvm och gör av med 14000 kwh per år med en luftluftpump idag. Vi har luftburen värme som pumpen vi köper kommer att behöva kopplas till ett luftaggregat och detta är medräknar i priset. Har FTX-ventilation med värmeväxlare idag.


Vad har ni för värmesystem?
Raddar? Golvvärme?
Om ni har FTX(hur gammal?), varför skaffa FLVP? :o

Daniel H

  • Gäst
Daniel H
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2018, 22:24:58 »
Vi har luft aggregat med elpatroner och inga radiatorer eller elvärme.

Ftx en och varmvattenberedaren är 30år gamla.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2018, 23:00:13 »
Vi har luft aggregat med elpatroner och inga radiatorer eller elvärme.

Ftx en och varmvattenberedaren är 30år gamla.

Då är jag med i matchen!

DÃ¥ ska ni ha F750, utan att tveka.  Ev. med Sam40 om ni vill ha förvärmd tilluft i befintliga kanaler.

Var i landet bor ni ?
Hur många är ni i familjen?
Vad är det för isolering i väggar/tak?


Med svar pÃ¥ frÃ¥gorna kan jag beräkna skillnaden pÃ¥ F370/F750.   

Har ni inte fått offert på F470?

Daniel H

  • Gäst
Daniel H
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2018, 23:19:42 »
Då är jag med i matchen!

DÃ¥ ska ni ha F750, utan att tveka.  Ev. med Sam40 om ni vill ha förvärmd tilluft i befintliga kanaler.

Var i landet bor ni ?
Hur många är ni i familjen?
Vad är det för isolering i väggar/tak?


Med svar pÃ¥ frÃ¥gorna kan jag beräkna skillnaden pÃ¥ F370/F750.   

Har ni inte fått offert på F470?

Ja en SAM40 la de med i offerten för F750 så då låter den nog kanske inte så tokig.

Jätteschysst, tack :-)
Vi bor i Borlänge och är 3 personer i familjen. Dålig koll vilken isolering vi har tyvärr men villan är byggd 1989 :-(

Inge offert på F470 tyvärr :-.(

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2018, 08:59:30 »
Då kanske ni har en bacho med en minimaster över spisen?

De är uppdelade i två delar, och det går även en del inneluft som blandas in i tilluften.

Så en hel del omdragning av ventilationen lär behövas, och en ny spisfläkt som är separerad från ventilationen.

Har F750 och sam40 i nya huset, men hade bacho i det gamla och då kompletterat av mig med en luft/luftvärmepump.


F370 vet jag inget om men den har ett capris på 53k
F750 har ca pris på 98k och sam40 på 16k, så om det bara skiljer 20k mellan era offerter, så borde ni få en hel del mer för dessa extra pengar.

Vad jag har läst sÃ¥ verkar det hus lite litet för F750 och Sam40?   

Hur ska värmen frÃ¥n F750 ledas ut till huset?  Jag har golvvärme slangar i plattan, men det gÃ¥r väl med radiatorer ocksÃ¥.

F750 värmer ju tilluften i sam40, men tror inte det går att värma hela huset den vägen, då behövs det nog en volym kan också (minst)

Men jag är ingen expert på detta.
« Senast ändrad: 10 mars 2018, 09:16:44 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2018, 09:14:12 »
Bra inlägg för jag satt och funderade pÃ¥ vad det kunde vara för grejor i TS hus egentligen och hur det är kopplat? Har aldrig hört talas om FTX plus annat fristÃ¥ende luftvärmeaggregat med Ã¥tercirkulation av inneluften i samma hus. Blir en väldig massa till- och frÃ¥nluftskanaler av det Sc:,h  NIBE har en paketlösning med F370 plus luftvärmeaggregat Alig VB250L men det verkar inte riktigt rätt heller? https://proffs.nibe.se/produkter/franluftsvarmepumpar/Utbytesguiden/Master-104/  F750 med SAM40 blir ju inte heller rätt eftersom SAM40 inte är ett Ã¥tercirkulerande luftvärmeaggregat utan bara ett enklare tilluftsaggregat. Ska bli intressant om det här gÃ¥r att reda ut :-\
« Senast ändrad: 10 mars 2018, 09:24:42 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2018, 09:30:31 »



Har F750 och sam40 i nya huset, men hade bacho i det gamla och då kompletterat av mig med en luft/luftvärmepump.


F370 vet jag inget om men den har ett capris på 53k
F750 har ca pris på 98k och sam40 på 16k, så om det bara skiljer 20k mellan era offerter, så borde ni få en hel del mer för dessa extra pengar.

Vad jag har läst sÃ¥ verkar det hus lite litet för F750 och Sam40?   

F750 värmer ju tilluften i sam40, men tror inte det går att värma hela huset den vägen, då behövs det nog en volym kan också (minst)

Men jag är ingen expert på detta.


Bra inlägg! Tycker du har koll pÃ¥ det mesta  tummenupp

Hur är er förbrukning för F750/Sam40 och hur stor yta, hur många är ni i familjen och var i landet bor ni?
Golvvärme såg jag att ni hade och nybygge :)

Daniel H

  • Gäst
Daniel H
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2018, 09:42:54 »
Jag är absolut ingen expert men som jag förstått det har vi idag luftburen värme, inga radiatorer eller golvvärme. Vi har FTX-ventilation med värmeväxlare. Tilluften värms upp vi ett luftaggregat med elpatroner och cirkulerar ut i alla rum via ventiler i taket. En granne med samma typ av hus som oss gjorde så att han skaffade en frånluftspump med en tilluftsmodul och är den uppvärmning som jag blivit rekommenderad av de jag pratat med. Blir lite begränsat urval när vi inte har något vattenburet alternativ tyvärr :-(

Finns det något samrt sätt att räkna ut eventuell skillnad i energibesparing mellan F370 och F750?


Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2018, 09:50:12 »

Bra inlägg! Tycker du har koll pÃ¥ det mesta  tummenupp

Hur är er förbrukning för F750/Sam40 och hur stor yta, hur många är ni i familjen och var i landet bor ni?
Golvvärme såg jag att ni hade och nybygge :)

Det är i västra Götaland, är inte inflyttad ännu, då jag gör det mesta själv, utom typ värmepumpen och elen.

Försöker hÃ¥lla ungefär 17,5 grader i huset, sÃ¥ man orkar jobba där.  Det är 150kvm boyta enplan med betongplatta, 30 cm isolering i väggarna.

Dragit 1679kwh den 3 mars, sen 15 dec då elmätaren för pumpen installerades.

F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2018, 09:56:12 »
Jag är absolut ingen expert men som jag förstått det har vi idag luftburen värme, inga radiatorer eller golvvärme. Vi har FTX-ventilation med värmeväxlare. Tilluften värms upp vi ett luftaggregat med elpatroner och cirkulerar ut i alla rum via ventiler i taket. En granne med samma typ av hus som oss gjorde så att han skaffade en frånluftspump med en tilluftsmodul och är den uppvärmning som jag blivit rekommenderad av de jag pratat med. Blir lite begränsat urval när vi inte har något vattenburet alternativ tyvärr :-(

Finns det något samrt sätt att räkna ut eventuell skillnad i energibesparing mellan F370 och F750?


Vad har ni för luftluftvärmepump? Innetemperatur?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2018, 10:03:44 »
En granne med samma typ av hus som oss gjorde så att han skaffade en frånluftspump med en tilluftsmodul och är den uppvärmning som jag blivit rekommenderad av de jag pratat med. Blir lite begränsat urval när vi inte har något vattenburet alternativ tyvärr :-(

Det räcker inte med en frånluftsvärmepump med tilluftsmodul eftersom den modulen har alldeles för liten värmeeffekt för att värma huset. Det måste vara ett luftvärmeaggregat med cirkulationsluft.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2018, 10:08:04 »
Är det så här ert ventilations- och värmesystem ser ut idag?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Daniel H

  • Gäst
Daniel H
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2018, 10:12:43 »

Vad har ni för luftluftvärmepump? Innetemperatur?

Vi har en IVT 12-LRN tror jag. Den har dock gett upp så vi kommer inte skaffa någon ny de närmsta åren om vi skaffar frånluftsvärmepump.
Innertemperaturen försöker vi ha på 20-21 grader.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F370 eller F750?
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2018, 10:20:54 »
Jag är absolut ingen expert men som jag förstått det har vi idag luftburen värme, inga radiatorer eller golvvärme. Vi har FTX-ventilation med värmeväxlare. Tilluften värms upp vi ett luftaggregat med elpatroner och cirkulerar ut i alla rum via ventiler i taket. En granne med samma typ av hus som oss gjorde så att han skaffade en frånluftspump med en tilluftsmodul och är den uppvärmning som jag blivit rekommenderad av de jag pratat med. Blir lite begränsat urval när vi inte har något vattenburet alternativ tyvärr :-(

Finns det något samrt sätt att räkna ut eventuell skillnad i energibesparing mellan F370 och F750?


OBS, Sam40 kräver egentligen +130m2 boyta, men fungerar ju förstås, om än kanske lite mer oekonomiskt. Har höjt framledningstemperaturen till 55°C vilket är max för Sam40 enligt installationsmanualen, se sidan 14.
https://www.nibe.ch/nibedocuments/17162/031978-4.pdf

Beräkning exkl. luftluftvärmepump!:
(Luftluftvärmepump besparar gissningsvis ca 4000-5000 kWh/år)

F750+Sam40
Borlänge
22°C inne
Nettovärme\vv-behov 19000 kWh
Energibehov F750+Sam40 8500 kWh
Varav tillsats 2600 kWh
Energibesparing 10800 kWh\Ã¥r.
Vp täcker ned till -1°C :/
SCOP 2,9


6800-5800 kWh reell besparing\år, jämfört med en ny elpanna.

8500 kWh F750+Sam40 + 1000 LLVP + hushÃ¥llsel 3000 kWh  = 12500 kWh totalt/Ã¥r. Ni har 14000 kWh\Ã¥r idag.  1500 kWh\Ã¥r besparing sÃ¥vida... kommer ta 67 Ã¥r att tjäna igen investeringen....



Beräkning exkl. luftluftvärmepump!:
(Luftluftvärmepump besparar gissningsvis ca 4000-5000 kWh/år)

F370

Energibehov F370 10900 kWh
Varav tillskott: 6800 kWh
Besparing 8400 kWh
Vp täcker ned till 7°C :(
SCOP 3.1

4400-3400 kWh\år reell besparing jämfört med ny elpanna.

10900 kWh F370 + 1000 LLVP + hushÃ¥llsel 3000 kWh  = 14900 kWh totalt/Ã¥r. Ni har 14000 kWh\Ã¥r idag.  Ingen besparing sÃ¥vida....


Vettefaen om F370 ens är ett alternativ om ni måste förvärma tilluften, merparten skulle isåfall ske med ett förvärmarbatteri med enbart el...



Jag tycker du ska titta på en ny FTX och ett elektriskt förvärmarbatteri, ni har med FTX+luftluftvärmepump såpass låg förbrukning att det är svårt att motivera FLVP?

En fet FTX för 25000kr plus lite rekonditionering av rörsystemet, samt ny luftluftvärmepump ( om den inte är jättegammal) skulle nog göra nästan lika stor besparing som F750+Sam40 i det långa loppet. och till en bråkdel av priset.

Edit: Varmvattenberedare kanske ni behöver också om den är gammal..?
« Senast ändrad: 10 mars 2018, 10:32:02 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!