Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 310p värmer låångsamt med elpatron.  (läst 3180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zekes

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne Klagshamn
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe fighter 310p värmer låångsamt med elpatron.
« skrivet: 05 februari 2018, 16:47:41 »
I förrgår klagades det på att varmvattnet i kranarna var skållhett. Tittade på pannan som visade 30 grader och inget tryck. Så jag fyllde på men inget mer hände annat än att trycket ökade. Fortfarande 30 i på kanal 1 efter någon timme. Så jag började läsa av elmätaren för att se hur förbrukningen var och konstaterade väldigt lite jämfört hur det brukar vara. Vill minnas att varken kompressorn eller elpatronen var tända och knappt något varmvatten fram till radiatorerna. Oroade mig för en trasig panna.
Så jag sökte lite snabb på nätet och hittade denna:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61073.0
Sagt och gjort, jag gjorde samma, det sade 'klick' i knappen och patronen gick igång och efter en liten stund kompressorn. Inga andra säkringar hade löst ut eller andra felmeddelanden. Och sedan dess värmer pannan på vääldigt låångsamt. Temperaturen i kranen är nu normalt, dvs varmt, men inte skållhett. Vi har värme i huset, men stöttar med en sk myskamin. Men på morgonen är det precis som vanligt gällande temperaturen i huset dvs helt ok värme, utan kaminens verkan.
Men duschas det av typ tre personer sjunker temperaturen i pannan, precis som det alltid gjort, men med skillnaden nu att det tar 1-2h innan panntemperaturen är ~53 grader från tex ~43grader. Det som förr tog någon minut när panntempen behövdes stöttas med elpatronen tar nu bra mycket längre tid vilket får mig att tro att elpatronen inte ger de 9kW som den ska ge. Känns mer som 2-3. Pannan är från 2005.
Inga elsäkringar har som sagt gått. Det som skiljer från tidigare att nere i skåne (där vi bor) har det varit väldigt kallt (enligt skånska mått såklart), typ -5 samt blåst så säkert en kyleffekt på ~-10 - (-)15 grader.
Det som förr hände, när det var kallt, var att elpatronen gick igång i någon minut var femte minut är att elpratronen är konstant igång i 1-2h efter att man har förbrukat värme från pannan (hällt med varmvatten eller maxat "förskjutning värmekurva"-vredet 2-3 minuter).
Och just nu efter det är värdena följande:
1: 48
2: 36
3:-02
4: 06
5: 05
Sen en till sak som förbryllar. Diskmaskinen lade av vilket vi upptäckte igår. Den diskar i 5-6h isf 1,5h och ger ingen värme alls. Dvs den elpatronen (1fas) har åxå problem. Så vi mätte spänningen på faserna ifall det skulle vara något problem där men så där inget direkt konstigt. 230 på alla. Men jag ringde eon för att fråga om de haft några problem i området och de skickade tom ut en tekniker med bil och mätte i skåpet på gatan och i husets mätare men såg inget konstigt.
Så det kan ju vara ett mycket märkligt sammanträffande, men ändå.
« Senast ändrad: 05 februari 2018, 16:52:49 av zekes »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe fighter 310p värmer låångsamt med elpatron.
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2018, 17:26:08 »
har du bytit kontaktorer i den ? nr 10 och 67 på skissen, väldigt vanligt fel. 518557 eller 518734 funkar också. kolla om de slår om dom när du slår av pannan, och slår på igen

Utloggad zekes

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne Klagshamn
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 310p värmer låångsamt med elpatron.
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2018, 12:10:12 »
Ok. Tack!
Kanske lite för avancerat för min del. Blir till att ringa in någon auktoriserad från nibe.
Ringt eon igen som ska undersöka vidare om de haft problem sedan i fredags men initialt nej. Samma med VA-leverantören. Kan köpa att saker och ting går sönder men när två saker går sönder nästan samtidigt och dessutom på nästan samma sätt blir jag förbryllad.

Utloggad zekes

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne Klagshamn
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 310p värmer låångsamt med elpatron.
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2018, 14:23:10 »
Och igÃ¥r kväll kom nÃ¥gon auktoriserad frÃ¥n nibe och bytte en kontaktor. Nummer 10 pÃ¥ skissen. Men jag fick Ã¥xÃ¥ undervisning i skötsel med bla rensning av kondensslang med vattenddamsugare, ta bort vatten ur expansionskärlet och tips att lägga undan pluring för framtida kompressor-ras dÃ¥ det inte hÃ¥ller för evigt (13 Ã¥r gammal) och lite till.  Han tyckte inte jag skulle fundera att byta till en nyare typ f370 utan kanske 10 Ã¥r till pÃ¥ 310p. Tack Assemblin VS AB som är auktoriserad för Nibe i Malmö. Och tack DonPablo i trÃ¥den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!