Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch LV utedel mot akkumulator  (läst 7028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bosch LV utedel mot akkumulator
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2013, 23:33:07 »
för stockholm är smhi bättre än yr.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bosch LV utedel mot akkumulator
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2013, 23:42:10 »
Norge,Danmark och Svenska västkusten delar hav som påverkar vädret och det har tydligen undgått våra väderspåmän i Norrköping.

Min uppfattning är att här stämmer aldrig SMHI prognosen men som jag sade innan så fungerar YR.NO och DMI.DK
Nästan allt fritidsbåtsfolk på västkusten kollar vädret hos våra grannländer
Undrar varför?

Dessutom så så tog du fram väderprognos för Trondheim och då kan jag garantera dig att YR vet bäst.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bosch LV utedel mot akkumulator
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2013, 00:34:56 »
det enda som verkar skilja är att Yr tror att väderomslaget sker lördag och smhi på söndag. Vidare tror yr att väderomslaget ger 1-3 plusgrader där smhi tror -2.

I övrigt verkar båda prognosmakarna indikera att det kan bli kallt även i trondheim :)

jag var själv boende i skärgården och frekvent och till och med ibland åretruntbåtanvändare (fram tills för 1.5 år sedan) och använde mig av diverse olika tjänster som nästan i samtliga fall krävde att prognoserna kombinerades med en gnutta sunt förnuft också - för att bli hyfsat tillförlitliga. Slogs dock över hur ofta prognoserna stämde med avseende på förändring av vindriktning.

Vid kusten förefaller det vara ganska lätt att få ordning på högtryck, lågtryck, vindriktning och styrka men mindre lätt att ha koll på molnighet, regn och exakt temperatur. Inåt landet är det andra sanningar som gäller.

Jag använder flera gånger per dag både yr och smhi och upplever det inte som att den ena är bättre än den andra i de regioner jag spenderar tid. om jag måste välja en så blir det smhi. I alla fall på senare tid. Tycker det har blivit bättre senaste året faktiskt.

Men det känns ju lite som en passus givet ämnet. Vi kan bara konstatera att rimligen kommer en luft/vatten ha problem att leverera i linje med behov men el är billigt i norge och värmepumpar är dyra - uppenbarligen borrning likaså!
« Senast ändrad: 17 januari 2013, 00:37:55 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bosch LV utedel mot akkumulator
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2013, 15:10:10 »
så ja nu har även yr.no uppdaterat prognosen och plusgraderna är borta från lördagen nu.
http://www.yr.no/place/Norway/Sør-Trøndelag/Trondheim/Trondheim/

det var ju tre dagar framåt så ingen fara på taket.

Att yr.no nu ändrat till samma som smhi.se betyder ju inte att någon av dom kommer ha rätt :)

aftonbladet hade gjort en granskning av olika vädertjänster och under den granskade perioden hade man noterat att vissa tjänster fungerade bättre på vissa platser. Det är min bestämda uppfattning att motsvarande undersökning efter ytterligare en period inte nödvändigtvis skulle ge exakt samma resultat. Vidare kan man gilla en vädertjänst framför en annan för att dom upplevs mer träffsäkra inom ett visst område. Vissa kanske bryr sig mer om regnprognosen är rätt och andra vind.

nu råkar jag ju ha lite ledig tid och råkade av en händelse ha kvar sidan med prognosen. Jag vidhåller att det egentligen är ett inlägg vi kan ta bort haha hyfsat offtopic
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bosch LV utedel mot akkumulator
« Svar #19 skrivet: 18 januari 2013, 13:54:35 »
Jag läste nånstans (kommer inte ihåg vart/när) att SMHI och Yr har exakt samma bakgrundsdata och använder exakt samma beräkningsmodell. I princip är det enda som skiljer att dom har lite olika 'finmaskighet' i modellen beroende på vilken del av världen dom räknar på och att dom gör sina 'referensberäkningar' olika tidpunkter på dygnet/veckan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!