Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu har det gÃ¥tt ett Ã¥r  (läst 1962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan E I

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm norrort
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har det gått ett år
« skrivet: 13 september 2014, 07:11:03 »
Nu har det gått ett år sedan vi skaffade bergvärme. Jag hängde länge på forumet och läste mängder av trådar innan. Tanken var inte att bli medlem utan bara att läsa in mig ordentligt på just värmesystem (vi letade då hus, jag läste trådar om både LL, LV och bergvärme). Men några månader efter köp av både hus och bergvärme fann jag mig själv fortfarande hängandes på forumet som gäst och gav upp och registrerade mig som medlem. Här är min historia.

Tack vare alla trådar jag läst här satte jag upp följande kriterier:
1. Ett stort och välkänt märke för god tillgång till service och reservdelar.
2. Välja en etablerad och lokal installatör och lita på dennes bedömningar och beräkningar
3. En on/off-pump då detta kändes mer beprövat och är en enklare konstruktion.

Jag lade inte in någon offertförfrågan utan kontaktade själv etablerade installatörer för Thermia, IVT och NIBE. Det var Juli och semestertider, NIBE och IVT gav offerter och Thermia hörde av sig försent. Det blev två offerter att välja på. NIBE var den jag ville ha efter att ha läst varje bokstav på energimyndighetens test (Wiessmann gick bort - för små på svenska marknaden). Men enligt punkt 2 ovan, lita på leverantörernas beräkningar, blev valet inte lika självklart. NIBE och IVT hade exakt samma års-COP och det skilde bara några kWh på besparingen, då hade IVT 10m meter djupare borrhål i beräkningarna. IVTn hade färre tillskottstimmar och i slutofferten skilde det 20m. Borrhålets djup hade betydelse för mitt val av IVT, liksom att leverantören ingav ett större förtroende (detta dock högst subjektivt). "Välj efter leverantör snarare än märke" var en återkommande kommentar på forumet till alla som ville ha hjälp med offerter. Så blev det, IVT var 6000 kr dyrare vilket var för lite för att ta hänsyn till.

PÃ¥ plussidan:
IVTn presterar alldeles fantastikt bra. Jag har nu en rullande Ã¥rsförbrukning pÃ¥ 13029 kWh inklusive HH-el, att jämföra med med föregÃ¥ende ägare som hade 41000 under 2012. Det finns förstÃ¥s andra bidragande orsaker till den stora sänkningen, olika ägare av huset och att senaste vintern var ovanligt mild. Men ändÃ¥ -  en smÃ¥tt otrolig besparing.

PÃ¥ minussidan:
Den inbyggda energimätningen visar fel på en faktor 1,7 (!!)
IVT anywhere fjärrstyrning fungerar dåligt, köp inte denna. Även om den fungerar är den ett skämt jämfört med Thermia Link.
Varför kan IVT-ägare inte i användarmenyerna få se drifttimmar och antal starter och annat intressant?
Något högt ljud.

Hade jag gjort samma val idag? Kanske. Valet av separat pump och VV-beredare har kostat mig värdefullt förvaringsutrymme i källaren. Jag hade möjligen inte valt bort de varvtalsreglerade pumparna vid offertförfrågan. Trots vissa invändningar - jag är nöjd. Och tack alla dignitärer, guldmedlemmar, nybörjare och alla intresserade och nördar. För värmesystemet i vårt hus har ni betytt mycket. Och gör ännu.

IVT Premium Line EQ E10 installerad 2013-09-01 med 210m borrhål (1 m till berg), villa 185+48m2, byggår 1930, tillbyggt 1980, mekanisk frånluft, blandat enkel- och dubbelpanelsradiatorer, hall och badrum med elslingor i golven, treglasfönster överallt, carport och utomhusförråd, två vuxna och två barn i skolåldern. Täby kommun.

2012: 40500 kWh (tidigare ägare)
2013: 29300 kWh  (ägarbyte april, bergvärme from sept)
2014: 13100 kWh
2015: 12300 kWh (tilläggsisolering vind)
2016: 12600 kWh
2017: 11900 kWh
2018: 12800 kWh
2019: 12700 kWh (byter 8 fönster till treglas)

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har det gått ett år
« Svar #1 skrivet: 15 september 2014, 13:16:49 »
Du kan ju logga in som installatör lösen är dagens datum tex 0915. Där ser du antal starter, drifttider osv samt göra korttidsmätningar.

/Ecke
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Nu har det gått ett år
« Svar #2 skrivet: 15 september 2014, 14:58:39 »
Räcker det inte med att hålla inne "knappen" 10 sek ?, på de äldre modellerna kom man då till avancerat läget och kunde göra ändringar avläsning.
Kul med besparingen och att det fungerar för dig!
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har det gått ett år
« Svar #3 skrivet: 16 september 2014, 07:11:23 »
Kanske du ska investera i nån typ av loggning? Finns lösningar här i värmepumpsforums webshop. Finns även andra lösningar om man har IVT men dom ska man kanske inte nämna här.

/Ecke
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!