Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test av Gree Amber  (läst 20914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Test av Gree Amber
« skrivet: 19 november 2018, 07:35:40 »
Jag har köpt in en Gree Amber för att testa den.
Prestandasiffrorna (A+++ och 3.9 kW uteffekt vid -25 grader) är onekligen goda, garantierna likaså, 5 år med krav på service inom de första tre åren.
Frågan är om det är en maskin som man vill leva med, eller om det primärt skall ses som en "garagevärmepump" till rätt pris.

Nu skall jag villigt erkänna att jag har ingen annan erfarenhet av att "leva med" en luftvärmepump, så hur andra maskiner fungerar med avseende på ljudnivåer, knäppningar eller effektstyrning har jag faktiskt ingen aning om, hoppas att någon annan som loggar sin luftvärmepump kan dela med sig av grafer på hur de fungerar med avseende på temperatur och effektstyrning.

Jag kan väl börja med att berätta om installationen i sig, så vitt jag kan bedöma så är allt som har med installationen helt OK, innedelen har långa rör så att koppla ihop rören mellan innedel och utedel skall i normalfallet inte vara några problem.
Innedelen var fylld  med gas (troligen kvävgas för att undvika att kondens lägger sig i rören under lagringen).
Plåten för innedelen brukar vara utmärkt med måttangivelser, t.ex. var "Mitten på maskinen" är och var man skall borra hålet genom väggen.
I detta fall fanns inga som helst märkningar på plåten, vilket komplicerar installationen en del, det rör sig om minuter som det tar att mäta sig fram till var mitten är och var man skall borra hålet, men det känns ändå onödigt på något sätt att det inte finns markerat.
Troligen beror det på att samma plåt används för flera olika modeller (storlekar) på innedelen.
Plåten i sig var lika rejäl som på andra värmepumpar och det var enkelt att trycka fast innedelen på plåten.

Utedelen är TUNG (47.5 kg), så det kräver sin man att hänga upp den på väggen, vi var två och jag tycker att vi fick kämpa en hel del.
Nu satt vi den rätt högt på väggen så vi fick lyfta högre än axelhöjd, och då är det ju alltid knepigt.
Anslutningarna är vinklade snett uppåt som på de flesta maskinerna.
Det är två separata lock för elanslutningarna och röranslutningarna , känns lite onödigt, och installationen blir inte lika "ren och snygg" som när ett enda lock täcker både el och röranslutningara.
I övrigt inget att anmärka på, solida och väl uppmärkta anslutningsplintar på både inne och utedel gör det enkelt att koppla det elektriska.
Anslutning av rör och vakumsugning var inga problem.

Under testkörningen så noterade jag som mest 11 A i strömförbrukning, då började maskinen backa för att det blev för varmt i rummet (värmer bara 25 m2 stort rum) där värmepumpen sitter.
I anslutning till rummet finns ett kontor (7 m2) med över 1 meter breda med fasta öppningar in mot hallen - som i sin tur ansluter mot resten av huset där man kan värma totalt ca 90 m2 ytterligare (beroende på hur väl värmetransporten kan ske via öppningarna genom kontoret).

Driften:
Nu har jag inte mätt några bullernivåer, men jag reagerar på att maskinen blåser på rätt ordentligt, den hörs helt klart om man kör den både i auto och manuellt fläktläge på lägsta hastighet.
Lägger man den i läge "silent" så blir det med ens en behagligare ljudnivå, men i klass med "märkespumparna" bedömer jag inte att den är.
Har läst i Finska Värmepumpsforum att vissa påstår att den går tystare (med lägre fläkthastighet) i läge kyla, det återstår att testa för mig, återkommer i den frågan.
Maskinen har funktionen "I-feel" som innebär att man kan låta en temperaturgivare i fjärren styra effektregleringen, den skickar då var 10:e minut temperaturvärdet från fjärrkontrollen till innedelen som i sin tur anpassar uteffekten på maskinen.
Styrningen har jag inte fått kläm på ännu, det lilla jag hittills hunnit testa indikerar att effektregleringen är klart rudimentär/torftig, i princip går maskinen från 0 till ca 1 kW (Förbrukad effekt) vid uppstart, sedan drar den på i princip till full effekt (1.5 till 2 kW förbrukad effekt) under några minuter för att sedan lägga sig på ca 1 kW effektförbrukning igen, tills den stannar för att det blir "för varmt" i rummet.
En som jag ser det mycket märklig reglerstrategi.
Kanske hade det fungerat bättre i en större lokal, det kan jag tyvärr inte svara på.
Jag kommer i slutet av denna recension att bifoga bilder/grafer på effektregleringen så ni får se själva hur den fungerar.
I morse fick jag även med en avfrostning, den gick på under 10 minuter vid ca -8 graders utetemp vilket får anses normalt men inte speciellt bra (Har sett maskiner som gjort det på mellan 5.5 och 12 minuter).

Under uppvärmning och nedkylning knäpper det en del i plasten, och här lyser min lilla erfarenhet igenom, jag har svårt att jämföra med andra maskiner då jag sällan varit så länge i samma rum som en luftvärmepump att det är något jag reflekterat över tidigare.
Knäppningarna skulle dessutom till del kunna bero på att jag "wrappat" innedelen med svart vinyl så att den skall smälta in bättre mot fondväggen där den sitter, bild längre ned.

I fullt autoläge så är min mening att det inte skulle vara lätt att leva med denna maskin i "möblerade rum", fläkten ändrar hastighet med rätt rejäla pådrag och avdrag, till synes utan större anledning, och det knäpper rätt mycket i plasten när uteffekten ändras, vid avfrostningen blev det dessutom en rejält ljud när fyrvägsventilen växlade vid avslutad avfrostning, om det är nåt som kommer att hända varje gång, eller om det var en engångsföreteelse återstår att se.

I läge "Quiet" blir uppträdandet mycket mer civiliserat och kan man placera den en bra bit från där man vistas längre tid så är nog maskinen helt OK att ha i bostadsutrymmet, även om allt är relativt, svårt att säga hur andra skulle reagera på maskinen.  dontknow

Uteffekten är rejäl, det blåser verkligen mycket och varm luft när maskinen går för högtryck, rena hårfönen...

Detta är mina första reaktioner efter mindre än 24 timmar med maskinen i drift, utetemperaturen har varierat mellan +1 och -8°C under tiden och med tanke på att den samspelar med jordvärmepumpen som (huvudsakligen) värmer resten av huset så är det svårt att säga någon om energiförbrukningen under denna period.
Klart är att jag haft något varmare än jag brukar i detta rum FÖR att kunna få lite testvärden att ta ställning till.

Temperaturregleringen i rummet är helt OK även om jag inte verifierat det med loggning av temperaturen i det rummet (kanske kommer), men min upplevelse är i alla fall att den håller temperpaturen på ett skapligt sätt, visst är det märkbart varmare i rummet i slutet av en driftcykel, men underligt vore annat då den i princip aldrig förbrukar mindre än ca 1 kW vilket borde innebära ca 5 kW uteffekt.

Det jag har störst frågetecken kring är varför den inte går ned i effekt då den:
1. Borde kunna räkna ut att 1 kW är för hög effekt om den hela tiden måste stanna för att det blir för varmt.
2. Den borde kunna relatera vad värmebehovet borde kunna vara baserat på utetemperaturen, vid 0 grader ute skall det till ett rätt stort rum och det skall behövas 5 kW värme för att hålla huset varmt...
3. Om effektförbrukningen vid "värmestopp" var ca 1 kW så borde den starta om på en lägre effekt när värmebehov åter uppstår, det borde inte vara så svårt att "lära" mjukvaran.

När jag åkte hemifrån i morse lämnade jag maskinen i manuellt fläktläge på lägsta hastigheten, läge "quiet" och börvärde 23 grader.
Temperaturstyrning via fjärren, fjärren ligger på soffans armstöd.
Så till lite bilder som visar hur maskinen gått i natt.   

Komplettering gjord 2018-11-24 efter en veckas drift:



Slutsats.

Det visade sig tyvärr vara fel på ett kretskort som gjorde att effektregleringen inte fungerade.
Huruvida det även påverkade fläkthastigheten på innerdelen eller ej kan jag tyvärr inte svara på.

Vi har i alla fall beslutat att ta ned maskinen istället för att felsöka/reparera då vi har för dåligt med tid för egna projekt som kan dra ut på tiden.

Det jag kan säga är i alla fall att jag tror på de prestandasiffror som anges baserat på det jag sett:

1. Både utedel och innedel är rejäla enheter, utedelen är klart större än t.ex. den till Daikin, förångarytan och fläktens hastighet borgar också för att den skall kunna hämta upp bra med värme.
2. Avfrostningen och avrinningen verkar fungera bra, trots fuktigt väder och kallt ute så gick maskinen i ca 2 tim och 15 minuter mellan avfrostningarna (-12°C ute när detta uppmättes)
3. Innerdelen är rejält stor, luftöppningen likaså, och fläkten blåser på ordentligt. Kombinationen av stor utedel med bra fläktkapacitet och stor innedel med bra fläktkapacitet gör att uteffekt och COP bör bli bra om man bara har koll på kylprocessen och har en effektiv kompressor. Några uteffektmätningar eller COP-mätningar har ej kunnat göras, men man känner ju att det blåser på ordentligt med värme. En toppeffektförbrukning på 2.9 kW har mätts upp i värmedrift med börvärde 30 grader. och utetemp ca 0 grader. Om COP är 3.0 så borde det innebära hela 9 kW uteffekt!!!
4. Det har samlats rejält med vatten/is på marken bara under den vecka vi kört maskinen, och detta trots att den bara varit en delvärmekälla i vårt hus som i grunden värms av jordvärmepump och vattenburet system, i princip har den bara värmt ett rum på 25 m2. Det innebär i alla fall att den tagit mycket värme ur uteluften om det bildas mycket is under maskinen, bra!

Den enda egentliga kritik jag har mot maskinen (med förbehåll att det kan ha varit fel även på fläktstyrningen) är att den bullrar lite mer än jag var komfortabel med - även på lägsta fläkthastighet och läge "Quiet". Lite mycket knäppningar i plasten också, men det vänjer man sig nog med utan större problem.
Kan man placera den en bra bit från de platser man vistas mest på så kan det ändå fungera bra att ha den i huset, men i ett garage, maskinhall eller liknande är det säkert en bra maskin med hög uteffekt. Även som kylmaskin borde den fungera bra med en mycket lägre ljudnivå än de mobila AC som blivit så vanliga idag.

Kvalitetsintrycket rent generellt är gott sett till den mekaniska konstruktionen och finishen.
Som vanligt är det svårt/omöjligt att bedöma faktisk kvalitet - den som påverkar livslängden, det vet vi först om sisådär 10-15 år.
« Senast ändrad: 24 november 2018, 16:33:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test av Gree Amber
« Svar #1 skrivet: 19 november 2018, 21:07:14 »
Electrolux har två olika gree den ena är OptiBreeze X3 Nordisk Värmepump
jag delar dina erfarenheter fullt ut.

skillnaden mellan din och electrolux är att de redovisar
A++ i kyldrift
A+ i värmedrift men enligt energidekalen i norden så är det B med SCOP 3,2

förutom att din är pimpad så ser de rätt lika ut

så min fråga är hur din pumps energidekal ser ut?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Gree Amber
« Svar #2 skrivet: 19 november 2018, 21:33:39 »
I en annan tråd var det någon som sa att Electrolux inte använder Gree längre !
Eller har dom olika tillverkare för olika modeller du som har koll på Electrolux  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Gree Amber
« Svar #3 skrivet: 20 november 2018, 05:40:31 »
Slängde energidekalen, men om jag inte missminner mig så var det A+ för kallt klimat och A+++ för milt klimat eller vad de nu kallar det.
HAr noterat att även de stora drakarna använder sig av energimärkningen för milt klimat när de marknadsför maskinerna i Norden.
Alltså, de uppger samma energiklassning som Daikin, Panasonic och ME på sin dekal.
OM man kan lite på dekalerna vet jag inte, men det borde väl vara någon form av kontroll.

Jag kan i alla fall säga så pass mycket att den vräker ur sig värme.

Nu har jag inte lyft på locket, men så vitt man kan se är det "bluefin" både i innedel och utedel, förångaren verkar vara 3-lagers (nästan), där tredje lagret bara sträcker sig "fram till svängen" mot gaveln.
Kanske smart att göra på det sättet då största luftflödet troligen kommer den vägen genom maskinen.
Tre lager förångare ger troligen lite större luftmotstånd, så genom att stoppa med sista lagret där största flödet upphör så kanske de kan nyttja förångarytan på ett optimalt sätt.

Trenden med hög uteffekt fortsätter, och jag tolkar dessutom graferna som att den styr uteffekten rätt starkt mot utetemp, när det var plusgrader ute så var den "låga nivån" i nedanstående bild på ca 900-1000 Watt (förbrukad effekt) och när det var -8 grader ute så låg den lägre nivån på ca 1.4 kW.
Nu när det är närmare noll igen så ligger den strax över 1 kW.

Jag skall testa byta kretskort i innedelen och om det inte hjälper så skall jag försöka gräva djupare i detta för att se om det går få fason på driften.
Skulle även vara intressant att mäta bullernivåerna, känns som att de siffror som anges i produktbladet är rena falsarierna, men å andra sidan vet man ju kanske inte hur lågt fläkten kan gå om man fick ned uteffekten till en nivå under 4-5 kW?

En sak som jag också funderar över är att fläkten i innedelen står helt still när den inte värmer, är det inte normalt att fläkten snurrar på lite grand bara för att sensorerna skall känna den faktiska rumstemperaturen på de flesta luftvärmepumparna på marknaden?
« Senast ändrad: 20 november 2018, 05:42:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Gree Amber
« Svar #4 skrivet: 20 november 2018, 06:14:34 »
Värmepumpen BORDE starta med låg effekt och öka succesivt tills den känner att temperaturen närmar sig börvärdet, och då skall den börja dra ned effekten.
Efter en avfrostning skall den minnas med vilken effekt den gick och starta med samma uteffekt, eller något högre.
Hur svårt kan det vara?

Enda skälen jag ser att den inte fungerar på det sättet är:
1. Det är nåt fel på maskinen/kretskortet
2. Kompressorns konstruktion kräver att maskinen går med en viss effekt vid en viss utetemperatur av någon anledning.
3. Man är totalt okunnig rörande styrning på fabriken och bland alla större kunder.

Ingen av ovanstående punkter känns direkt trolig, vore det fel på kretskortet så borde ju maskinen inte fungera alls, eller i vart fall larma för någon form av fel, på vissa av graferna ser man ju dessutom att den verkar reglera effekten baserat på något, vad är dock oklart...
OM kompressorns konstruktion är sådan att det krävs så stora effekter vid "låg" utetemp så kan man ju inte hävda att uteffekten är 0.88 till 7.2 kW utan att informera om begränsningarna - det vore rena bedrägeriet.
Att en så stor tillverkare totalt skulle sakna kompetens och lyhördhet från sina kunder känns som helt otroligt.
Just nu är jag inte optimistisk, men jag ger inte upp hoppet ännu.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Test av Gree Amber
« Svar #5 skrivet: 20 november 2018, 19:22:58 »
Först vill jag bara gratulera till att du ÄNTLIGEN har skaffat dig en alternativ värmekälla till ditt befintliga system. tummenupp Nu behöver du bara montera in en braskamin så frugan blir nöjd över att du tänker på romantiken. ;)

Jag vet att du bor ganska nära en butik som säljer en sak som borde vara standard på alla LLVP, gå dit och köp en uppsättning, det kommer du aldrig ångra. När TS-Comfort satte upp mina så trodde tantaloan att jag hade plockat bort utedelarna för hon hörde dom inte.
https://www.energibutiken.se/sv/19-vibrationsdampare


Jag har ju loggat värmepumparna i ett antal år, visserligen kör vi maskinerna helt olika du och jag, jag är verkligen inte snäll mot FH35;an som får leverera ur allt som går.

Just precis nu är det nollgradigt. pumpen är inställd på 31 celcius.
Avfrostningen är 6 minuter och det är 80 minuter mellan avfrostningarna.
Direkt efter avfrostningen sticker den iväg upp 2100watt och under 3 minuter pendlar den mellan 1800watt-2170watt, sen sjunker den ner till ett hyfsat rakt streck som ligger mellan 1450-1600watt. Men rummet på 50m2 är ju redan tokvarmt så den levererar inte mer än så, när det var varmare ute låg den på 900-1000watt trots sina 31 celcius


Min Fh35:a kompressor/fläkten på max, har gått 51128 tim, jag har räknat bort 2 månader då jag haft den avstängd, dvs 1440 timmar.
Det enda som hänt "peppar peppar" är att jag fick byta batterier i fjärrkontrollen, en gång härom året. Jag har aldrig knäppningar i plasten och om det beror på att plasten alltid är varm och mer eller mindre aldrig hinner svalna av. dontknow

Jag tror att dom programmerar in att pumpen skall leverera mycket direkt för att kompensera för den tid den har avfrostat så det är nog ingen slump att det är så skulle jag tro. Börjar pumpen mesköra så har den förlorat värdefull tid som den kunde gått på max innan det är dags för en avfrostning igen. Jag tror många pumpar avfrostar lite för tidigt och där hade jag som tillverkare tittat på hur man ska lösa det.

Vad enkelt det varit om jag visste hur man fotade av loggern och la in den direkt. :'(

Övervåningenspump satte jag på max 31 celcius idag och den pendlade mellan 1850watt-2000watt i 40 minuter innan jag stängde av den, men den jobbar mot normal rumstemp. Fast den knäpper inte heller när den svalar. Sc:,h
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Test av Gree Amber
« Svar #6 skrivet: 20 november 2018, 19:57:50 »
Testar, nu gick den annorlunda plus att sista sänkningen berodde på att jag sänkte temperaturen till 28 celcius
Hoppas det kommer en bild.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Test av Gree Amber
« Svar #7 skrivet: 20 november 2018, 19:59:55 »
Testar igen, tiderna kommer inte med. Du får städa bort det här om det inte fungerar Rickard.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Gree Amber
« Svar #8 skrivet: 20 november 2018, 20:00:56 »
Det är ingen som kan jämföra dina siffror då få använder den på det sättet  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Test av Gree Amber
« Svar #9 skrivet: 20 november 2018, 20:09:51 »
Jag är rätt speciell, det vet jag för det säger tantaloan iallafall.. *roflmao*
Det är egentligen svårt att jämföra siffror överhuvudtaget då alla pumpar sitter i olika byggnader med olika förutsättningar.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Gree Amber
« Svar #10 skrivet: 21 november 2018, 07:00:18 »
Först vill jag bara gratulera till att du ÄNTLIGEN har skaffat dig en alternativ värmekälla till ditt befintliga system. tummenupp Nu behöver du bara montera in en braskamin så frugan blir nöjd över att du tänker på romantiken. ;)

Jag vet att du bor ganska nära en butik som säljer en sak som borde vara standard på alla LLVP, gå dit och köp en uppsättning, det kommer du aldrig ångra. När TS-Comfort satte upp mina så trodde tantaloan att jag hade plockat bort utedelarna för hon hörde dom inte.
https://www.energibutiken.se/sv/19-vibrationsdampare


Jag har ju loggat värmepumparna i ett antal år, visserligen kör vi maskinerna helt olika du och jag, jag är verkligen inte snäll mot FH35;an som får leverera ur allt som går.

Just precis nu är det nollgradigt. pumpen är inställd på 31 celcius.
Avfrostningen är 6 minuter och det är 80 minuter mellan avfrostningarna.
Direkt efter avfrostningen sticker den iväg upp 2100watt och under 3 minuter pendlar den mellan 1800watt-2170watt, sen sjunker den ner till ett hyfsat rakt streck som ligger mellan 1450-1600watt. Men rummet på 50m2 är ju redan tokvarmt så den levererar inte mer än så, när det var varmare ute låg den på 900-1000watt trots sina 31 celcius


Min Fh35:a kompressor/fläkten på max, har gått 51128 tim, jag har räknat bort 2 månader då jag haft den avstängd, dvs 1440 timmar.
Det enda som hänt "peppar peppar" är att jag fick byta batterier i fjärrkontrollen, en gång härom året. Jag har aldrig knäppningar i plasten och om det beror på att plasten alltid är varm och mer eller mindre aldrig hinner svalna av. dontknow

Jag tror att dom programmerar in att pumpen skall leverera mycket direkt för att kompensera för den tid den har avfrostat så det är nog ingen slump att det är så skulle jag tro. Börjar pumpen mesköra så har den förlorat värdefull tid som den kunde gått på max innan det är dags för en avfrostning igen. Jag tror många pumpar avfrostar lite för tidigt och där hade jag som tillverkare tittat på hur man ska lösa det.

Vad enkelt det varit om jag visste hur man fotade av loggern och la in den direkt. :'(

Övervåningenspump satte jag på max 31 celcius idag och den pendlade mellan 1850watt-2000watt i 40 minuter innan jag stängde av den, men den jobbar mot normal rumstemp. Fast den knäpper inte heller när den svalar. Sc:,h

Det är ju egentligen ingen alternativ värmekälla, och jag har inte ansett att det varit värt pengarna att få bättre kylkapacitet tidigare, blir ju lite billigare när  man har installatören "inhouse" så att säga nu sedan sonen börjat arbeta i firman.
Vibrationerna från värmepumpen är försumbara, där slår de faktiskt det mesta jag kollat på på fingrarna.
Dessutom sitter utedelen på förrådsväggen, vägg mot ett outnyttjat "syrum" som används som förråd, det skulle inte ens göra nåt OM det vibrerade i väggen, vilket det som sagt inte gör.

Än så länge kan jag konstatera att värmepumpen går vibrationsfritt och ger riktigt mycket värme - faktiskt rätt imponerande.
Vi får väl se om det går få någon ordning på styrningen, annars åker den nog ut till förmån för nåt mer civiliserat.
Skulle säkert fungera bra i en större lokal som "hjälpvärme" där det inte spelar någon roll att mineffekten är 4-5 kW.
Kanske får skänka den till Friskolan för att värma gympasalen, då skulle de nog spara minst femtusen kWh fjärrvärme/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Gree Amber
« Svar #11 skrivet: 21 november 2018, 08:18:02 »
Sen är det bara att testa dom andra i ditt sortiment också när du är på G  tummenupp
Daikin Caldo 30 och Mitsubishi LN25 HERO var väl dom andra "mindre" modellerna du hade i sortimentet som kan stå på tur
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Gree Amber
« Svar #12 skrivet: 21 november 2018, 10:02:56 »
Hmm, det blir dyrt att testa alltihop, och jag tror inte sonen kommer att älska mig direkt efter några pumpbyten.  help help help
Inte Sambon heller för den delen.
Har varit på ett par installationer av både Daikin och ME och de verkar fina båda två.
Svårt att ens höra om de är igång när de går på låg effekt.

Var på besök hos en bekant som köpt en Caldo XRH40 och jag var faktiskt tvungen att gå fram och känna om det blåste nåt från den, JAG hörde inte alls att den var igång.
Som det skall vara alltså om man utlovar 18-20 dB som lägsta bullernivå.
« Senast ändrad: 21 november 2018, 10:05:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Gree Amber
« Svar #13 skrivet: 21 november 2018, 10:17:46 »
Jag har bestämt mig för att demontera maskinen och skicka tillbaks den.
Då jag inte haft tid/möjlighet att felsöka för att se om det var nåt fel eller om det faktiskt är så här de skall fungera så kommer jag att radera tråden.
Att hänga ut någon på detta sätt utan att veta säkert om det är nåt fel på maskinen eller ej känns inte bra helt enkelt.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Gree Amber
« Svar #14 skrivet: 21 november 2018, 12:59:17 »
Ja om det är fel på maskinen så är det nog rätt att inte hänga ut den som ”dålig”  tummenupp

Jag som var lite nyfiken på just amber  Sc:,h
Måste nästan kolla om det finns någon i min närhet som man kan lyssna på till att börja med.
Vore surt om ljudnivåer och lägsta avgiven effekt inte stämmer alls!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!