Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För låg VB-delta - vad göra?  (läst 799 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
För låg VB-delta - vad göra?
« skrivet: 29 december 2023, 18:58:29 »
Har läst en del men inte riktigt hittat ett svar, så jag chansar och slänger ut en fråga.

Jag har två radiatorer i källaren som är senare insatta, med klenare rör än de grova järnrören uppe i huset (1926). Med den nya Niben med varvtalsstyrd cirkulationspump blev de inte varma med den CP-inställning som installatören lämnade - automatisk och minimum 15 %. Jag har stegvis ökat minimum till 40 % och nu är de hyggligt varma. Men deltat har minskat, till 5° eller mindre. Det är väl inte så bra? Något förslag om vad jag kan göra?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För låg VB-delta - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2023, 22:51:29 »
Jag skulle undersöka om det går att strypa in de gamla radiatorerna på nått sätt för att balansera flödena.
Vad är det för typ av ventiler på de gamla radiatorerna?

Om man har en el/olje panna så är det normalt inga problem att blanda gamla grova järnrör med lite klenare dimensioner, men när man sätter in en värmepump så vill man normalt hålla en högre tempdiff över kondensorn och då blir det oftast obalans.
Men om du relativt enkelt kan ställa in ventilerna på de gamla radiatorerna så att alla blir lite svalare nertill så kommer vattnet tvingas gå via de klenare rören och då kommer det funka bättre med autoläget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: För låg VB-delta - vad göra?
« Svar #2 skrivet: 30 december 2023, 10:23:56 »
Ja, det verkar logiskt. Lite synd bara för man vill väl helst inte strypa flödet. Med den förra värmepumpens CP fanns inte problemet, men då fick man ju inte de fördelar som väl följer med varvtalsstyrningen. Vg ventiler på radiatorerna uppe i huset så är det bara några stycken som har manuella men de flesta har termostatventiler (som alltid har stått max öppna).

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För låg VB-delta - vad göra?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2023, 00:24:04 »
Termostaterna ska fortsätta stå öppna, men du ska justera strypningen av maxflödet för att balansera systemet.
Hur man gör beror på typen av ventil, lossa termostaten och kolla innan du googlar. Danfoss är väldigt enkelt med en ring att vrida på.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: För låg VB-delta - vad göra?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2023, 11:24:32 »
Finns det någon justeringsmöjlighet här? Om det gör det ska jag kolla dom i källaren, att dom är helt öppna. Däremot så tvekar jag att ge mig på att strypa alla uppe i huset - det är 16 st. Får kanske leva med lite för lågt delta för att få värme i källaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: För låg VB-delta - vad göra?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2023, 12:02:57 »
Men deltat har minskat, till 5° eller mindre. Det är väl inte så bra?

Det blir lite sämre verkningsgrad, någon procent eller högst två, så det är inte så kritiskt med temperaturskillnaden. Men även det blir pengar på sikt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: För låg VB-delta - vad göra?
« Svar #6 skrivet: 31 december 2023, 13:11:32 »
Det varierar lite - nu när jag kollar är det 7° och det är väl acceptabelt. Frågan är ju vad det krävs för åtgärder för att få upp det.

Utloggad Pelotard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka, Stockholms län
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Nibe S1255 berg
SV: För låg VB-delta - vad göra?
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2024, 23:16:29 »
I december när det var minusgrader låg deltat kring 6-8 grader men sedan när det blev plusgrader så minskade det ner mot 2 grader, dvs. VB-vattnet cirkulerade alltså runt och kom tillbaka med nästan oförändrad temperatur. Det verkar ju inte så bra. Jag vet inte om detta möjligen hänger ihop med något annat, som att den inställda kurvan inte är den bästa. Jag har höjt kurvlutningen i höstas för jag tyckte pumpen värmde för mycket när det var varmt ute och för lite när det var kallt ute. Och lite är det nog så fortfarande. Men i övrigt, vg att justera radiatorerna, så har jag kollat de i källaren och de verkar vara helt öppna. Om jag ska begränsa flödet i radiatorer uppe i huset för att tvinga fram ett bättre flöde i raddarna i källaren (och kanske kunna sakta ner cirkulationen) så hittar jag ingen annan regleringsmöjlighet än termostatvreden resp. de manuella vreden (”slottsventilerna”) på de radiatorer som har sådana. F.ö. så talade jag med en röris som helt sågade det som jag alltid har uppfattat som en evig sanning om VP-VB-slingan - att man alltid ska ha den helt öppen och ostrypt. Han menade att detta är desinformation som installatörer sprider till kunderna av bekvämlighet. Man ska naturligtvis, sa han, använda termostatventilerna och ställa in så man får det önskade klimatet i varje rum.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!