Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 1230 - Kompressor, tillsatsvärme, cirkulationspump gÃ¥r inte  (läst 674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndreasF

  • Gäst
AndreasF
Fighter 1230 - Kompressor, tillsatsvärme, cirkulationspump går inte
« skrivet: 15 augusti 2022, 16:05:36 »
Hej!
Jag har ett antal konstiga fel med min Nibe Fighter 1230 från 2005. Det är så att kompressorn går inte, tillsatsvärmen/patronen går heller inte och dessutom står cirkulationspumpen stilla. Dock helt utan felmeddelande på skärmen. Dvs på displayen står det att både kompressor och tillsats går.
Jag har försökt att sätta pumpen i enbart tillsatsvärme via meny 9.2.4 men utan någon skillnad.
Tekniker var på besök idag och kliade sig i skallen och lämnade utan att kunna säga något om vad det var för fel.
Finns det någon som kan ge mig en riktning i vart jag skall felsöka?
Stort tack på förhand!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Låter som om värmepumpen tänker att det är sommar och det finns inget värmebehov. Har du provat att tappa ur varmvatten så mycket att den borde starta kompressorn?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

AndreasF

  • Gäst
AndreasF
SV: Fighter 1230 - Kompressor, tillsatsvärme, cirkulationspump går inte
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2022, 16:42:08 »
"Varmvattnet" är 22 grader och det står "Varmvatten laddar". Starttemp är 45grader så den borde ju ladda VV som attans.
Driftsläget är numera satt till "Vår/Höst" eftersom "Vinter" av någon anledning inte är valbart.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Mätte teknikern om det finns spänning hela vägen till kompressorn? Kan bli fel på t.ex. mjukstartkortet förutom själva kompressorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AndreasF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Nibe Fighter 1230 60000 driftstimmar
Det är ström ut från mjukstarten och det är också ström ut från temperaturbegränsaren och övriga ställen enligt bifogad bild.
Jag hittar dock ingen ström på själva kompressorn. Är ingen elektriker men mätte mot faserna+jord och fick 0V på multimetern.
Någonstans mellan kompressorn och motorskyddet är det något som är konstigt.
Dessutom, det är något skumt att kompressorn, såväl som patronen och cirkulationspumparna är avstängda (ev strömlösa).
Måste åka till båten och hämta ytterligare en spänningsmätare då min 99kr Classe-multimeter behöver ett "second opinion".

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att din värmepump visar att allting fungerar och roterar beror på att det finns ingen egentlig feedback från kompressor, pumpar m.m. att de verkligen kör. Endast att de har fått kommando att köra. Jag tror att du saknar ett par faser.
Skaffa ett bra mätinstrument. Mät inkommande matning mot jord och även mot nolla. Samtliga 3 faser skall visa ca 230V.
Mät inkommande matning mellan faser. Samtliga 3 faser skall ha ca 400V.

Vid mätning mot nolla är det lätt att bli lurad. 1 fas kommer in i värmepumpen. Den fasen springer baklänges igenom exempelvis kompressorns lindningar, och du mäter faktiskt samma fas, pÃ¥ samtliga  mätställen.

Har själv varit med om fel vid dvärgbrytare i mätarcentral, faser hade lossat. 

Utloggad AndreasF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Nibe Fighter 1230 60000 driftstimmar
Tack för hjälpen!
På insidan så får jag 400V mellan faserna och 230V mellan fas och jord. Det är 0V mellan nolla och jord.
Senare i kretsen börjar problemen. Termostat ut ger rätt spänning men från minibrytarna så är det 0V överallt.
Något händer alltså bakom plåten där displayen finns och jag får skruva av den och mäta vidare.
« Senast ändrad: 16 augusti 2022, 10:46:16 av AndreasF »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Säkringen på reläkortet är det första jag tänker på. Är den sönder så mät ohm mellan nolla och utgången till olika förbrukare som reläkortet driver. Jämför värdet mot ohms lag om det är rimlig effekt.
Vissa fel syns förstås inte vid ohmmätning för att avgöra om någon förbrukare pajat.

Gissar på någon pump eller dess kondensator eller växelventil är felet och säkringen är följdfelet.
« Senast ändrad: 16 augusti 2022, 13:17:44 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En springande punkt är ifall kontaktor K69 är dragen. Skulle vara mycket intressant att veta. Säkring som beskrivits skall kollas. Jag utgå ifrån att du har återställt de motorskydd som finns.
Jag antar att för en erfaren Nibe servicetekniker finns det lite undermenyer, där de kan se ifall de reläer, som i sin tur skall dra kontaktorer eller starta pumpar, är aktiverade. Gäller bara att hitta en sÃ¥dan meny. Jag hade en erfaren tekniker som gick in i  nÃ¥gra menyer vid liknande läge, och efter 5 minuters felsökning beställdes nytt kort.
Jag vill påstå att de är åskkänsliga. Kortet har inte mycket skydd.

Utloggad AndreasF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Nibe Fighter 1230 60000 driftstimmar
En (av tre) säkringar på reläkortet var trasig. Bytte ut den mot en likadan 2.5A och cirkulationspumpen drog igång, däremot inte kompressorn. Efter 2 minuter gick säkringen igen.
Jag bytte ut den mot en 5A och ställde om till endast tillsatsvärme i meny 9.2.4 och nu har den värmt vatten i en halvtimme utan att några säkringar löst ut. Ett mycket bra steg framåt alltså! Tonårsbarnen kan nog duscha ikväll! (det behöver de)
Då återstår frågan varför kompressorn inte går igång, behöver mäta lite mer enligt era instruktioner.
Men vad jag kan se so far så går det 8 kablar till kompressorn, 3 bruna, 3 vita och 2 blå från kontaktorn.
Mellan bruna faser är det 400V men mellan vita är det 0V. Däremot är det 226V mellan brun och vit.
Skall jag tolka detta som att det är någon kortis i kontaktorn?

Och som sagt var, superstort tack för knuffarna i rätt riktning!!!  "love"

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
KB-pumpen går på samma säkring, och startas samtidigt som kompressorn. Testa ryck ur pumpen och försök starta upp.
Går säkringen igen så gör samma på cirkulationspumpen.

Du kan provköra pumparna genom att bygla med multimetern. Byt ut 10A-säkringen till 2,5A. Flytta kablarna för att nå 10A-läget. Vrid till strömmätning. Sen kan du lägga proberna mellan inkommande fas på reläkortet och utgående vid varje reläutgång till en pump i taget.

Byt inte till större säkring, du kan elda upp något du inte vill elda upp, bättre att hitta felet och koppla ifrån felet så 2,5A håller.

Om du får igång kompressorn utan någon av pumparna stäng av efter 5 sekunder om KB-pumpen står stilla. Stäng av senast efter 10 sekunder om värmebärarpumpen står stilla.

Edit: Inte omöjligt mjukstarten kan grilla din säkring också. Den aktiveras av relä 4.
« Senast ändrad: 16 augusti 2022, 18:15:44 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När det gäller 2,5A säkring, den skall vara typ trög.

Av schema framgår ej färger på parter, men min gissning är att det är de 3 bruna som går till kompressormotor, övriga är gissningsvis givare, typ värme tryck.
I vilket fall, ut från det motorskydd som framgår av bilden, F26 har du 3 kablar på plint 2,4 och 6, har du 400V mellan dessa?
Mät mellan de bruna kablarna på kompressorn när du startar kompressor, har du 400V?
Det är mycket möjligt att du blåst mjukstartaren. 1 fas går direkt igenom, men övrigas spänning reduceras vid start, för att efter ca 2-3 sekunder ge 400V. Det är således viktigt att bekräfta att du har 400V mellan faser på F26 plint 2,4,6, men att du även inom 3 sekunder har 400V mellan de 3 bruna anslutna mellan mjukstart och kompressor.
Är du elektriskt erfaren hade jag gjort så här: Tag de tre bruna kablarna från kompressor och kolla först att du har samma resistans mellan samtliga, samt oändlig resistans mellan kablar och jord.
När detta är fixat lossar de befintliga, troligtvis svarta, från F26, plint 2, 4, 6. Märk dessa så att de kan återkopplas lika.
Drag dina bruna kablar från kompressorn direkt upp till F26, plint 2, 4, 6. Du måste förmodligen förlänga kabeln. Provkör!
Med denna koppling är mjukstarten tillfälligt helt förbikoppad. Värmepumpen tål att köras utan mjukstart tillfälligt. Med tillfälligt menas även mycket, ingen fara.

« Senast ändrad: 16 augusti 2022, 19:52:39 av Valiant »

Utloggad AndreasF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Nibe Fighter 1230 60000 driftstimmar
Hej!
Nu har tekniker #2 varit här och han kunde efter några minuter klargöra att KB pumpen var trasig. Körde kompressorn separat som gick igång så fint.
SÃ¥, det blir ett byte av cirkulationspump istället för att köpa en helt ny bergvärmepump!  :)
Tack för all hjälp på vägen, tack vare er så fick jag igång varmvattnet så att åtminstone det funkar tills ny KB pump är installerad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!