Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i hallen.  (läst 905 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme i hallen.
« skrivet: 23 januari 2012, 09:23:30 »
Funderar pÃ¥ att lägga in vattenburen golvärme i hallen nu när vi renoverar ytan är 2.8 m2. Vad lägger man in för nÃ¥tt? vad behövs? Har bergvärmepump, har en slinga pÃ¥ radiatorkretsen  som gÃ¥r till handukstorken pÃ¥ toa som jag har avstick pÃ¥. Vad är enklast?
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Golvvärme i hallen.
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2012, 09:45:59 »
jag är ju ingen expert men ytan är så liten att om du har strypmöjlighet bör du kunna hantera ytan utan några pumpar och shuntar och sådant meck.

Men det viktiga är ju att fundera över vilka temperaturer du kör ut. Om du vet med dig att det går ut 50+ etc så borde du titta på något i stil med danfos returtemperaturbegränsare. Även denna då utan shunt och pump.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme i hallen.
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2012, 10:01:05 »
Avstängningsventiler och rör sitter i källaren och jag har betongbjälklag vad gäller för genomförningar osv? Ska det vara hel slang hela vägen från kopplingar i källaren? 50+ på framledningen har jag inte varit uppe i men det har ju varit mild vinter installerade vp i april förra året.
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!