Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8  (läst 719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundberg

  • Gäst
Sundberg
Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« skrivet: 02 november 2023, 14:22:29 »
Hej.

Har en pump som vart installerad 2007 och har märkt nu efter att jag har monterat en Tibber Pulse att strömförbrukningen från pumpen är ganska hög.
Pulsen vart installerad i somras och det var då jag upptäckte att det, så jag har inte en aning om hur länge de har pågått.
Som ni ser på bilderna så ligger den och drar ca 2,5kw i stöten under ca 30 min varje natt, vilket jag tycker är konstigt, även på sommaren.
Gjorde ett test att sätta pumpen på varmvatten, och då försvann fenomenet att den drar ström.
Har även kollat legionella inställningen, och den stod på var 7e dag.

Kan ingenting om värmekurvor, Brine, framledning osv.
Så jag hade en förhoppning att kanske någon här inne har en idé på vad det kan vara, är pumpen slut? Är det någon inställning som är konstig?
Har även kontaktat installatören, men han hade inte tid att komma och kolla.

Någon som har något tips?












Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #1 skrivet: 02 november 2023, 16:58:59 »
Eventuellt växelventilen som inte ligger mot värmesystemet, utan den tömmer beredaren på varmvatten och den startar för vv produktion.

30 minut ganska normal tid att värma vv, men inte kände du på batterierna i somras om de var varma?

18 grader ute eller varmare så räknar den inte mera för värme utan endast på varmvatten.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Sundberg

  • Gäst
Sundberg
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #2 skrivet: 03 november 2023, 08:19:59 »
Eventuellt växelventilen som inte ligger mot värmesystemet, utan den tömmer beredaren på varmvatten och den startar för vv produktion.

30 minut ganska normal tid att värma vv, men inte kände du på batterierna i somras om de var varma?

18 grader ute eller varmare så räknar den inte mera för värme utan endast på varmvatten.

Tack för tipset! Ska kolla närmare på detta.

Nej jag visste inte ens att de satt några batterier i pumpen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #3 skrivet: 03 november 2023, 09:34:50 »
Vad är det för konstigt med kurvorna? De ser ut precis som de ska göra. Kompressorn drar ca 2,5 kW när den går, det är lite högre än vad som går att beräkna från data på märkplåten men köldbärartemperaturerna är högre än de pumpen är specad för så det är helt naturligt. Det är också som det ska att effekten ökar något under en driftcykel, värmebäraren blir ju varmare och därmed kondensortrycket högre. Det gör att kompressorn behöver arbeta mer.

Undrar om inte Zyberdude med batterierna menar husets radiatorer. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #4 skrivet: 03 november 2023, 11:15:25 »
Om den utan anledning värmer vattnet till 55 grader kan det bero pÃ¥ att styrdatorn räknar fram att det behövs värme till huset, men flera av  termostater är stängda.
Det borde å andra sidan innebära stor skillnad mellan värmebärare fram och retur, vilket vi inte ser på bilderna.
Lite knepigt, och lite förvirrande förklarat, svårt att riktigt greppa om det finns värmebehov eller ej i huset?
Om det finns så ska den ju värma, och då ska det upphöra om du ställer den i läge varmvatten.
Men visst, om den alltid värmer till 55 grader typ, då är det nåt knasigt.
Troligast växelventilen, men då ska det ju normalt bli alldeles för varmt i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #5 skrivet: 03 november 2023, 16:51:11 »
Nej jag visste inte ens att de satt några batterier i pumpen?
Roland känner till finlandssvenskan… radiator givetvis.😀
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Sundberg

  • Gäst
Sundberg
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #6 skrivet: 16 november 2023, 13:25:44 »
Vad är det för konstigt med kurvorna? De ser ut precis som de ska göra. Kompressorn drar ca 2,5 kW när den går, det är lite högre än vad som går att beräkna från data på märkplåten men köldbärartemperaturerna är högre än de pumpen är specad för så det är helt naturligt. Det är också som det ska att effekten ökar något under en driftcykel, värmebäraren blir ju varmare och därmed kondensortrycket högre. Det gör att kompressorn behöver arbeta mer.

Undrar om inte Zyberdude med batterierna menar husets radiatorer.

Kurvorna ser som du säger normalt ut, men dom ser även så ut när det inte finns behov av värme i huset, tex i somras.
Det är de jag tycker är konstigt?

Sundberg

  • Gäst
Sundberg
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #7 skrivet: 16 november 2023, 13:28:42 »
Om den utan anledning värmer vattnet till 55 grader kan det bero pÃ¥ att styrdatorn räknar fram att det behövs värme till huset, men flera av  termostater är stängda.
Det borde å andra sidan innebära stor skillnad mellan värmebärare fram och retur, vilket vi inte ser på bilderna.
Lite knepigt, och lite förvirrande förklarat, svårt att riktigt greppa om det finns värmebehov eller ej i huset?
Om det finns så ska den ju värma, och då ska det upphöra om du ställer den i läge varmvatten.
Men visst, om den alltid värmer till 55 grader typ, då är det nåt knasigt.
Troligast växelventilen, men då ska det ju normalt bli alldeles för varmt i huset.

Alla termostater är öppna i huset.
Kurvorna för strömföbruking ser rätt lika ut dygnet runt, även om det finns behov av värme eller inte. De såg alltså ut likadant i somras.
Det blir inte överdrivet varmt i huset. Nu i några dagar har det varit runt -2 grader och pumpen står på 17 grader, och golvvärmetermostaten i badrummet visar att det är 21 grader där.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #8 skrivet: 16 november 2023, 13:38:39 »
Om du har 21 grader i huset och den aldrig värmer huset så läcker växelventilen.
Men det där med "aldrig" måste ju bekräftas genom att du punktmarkerar pumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Sundberg

  • Gäst
Sundberg
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #9 skrivet: 17 november 2023, 14:52:21 »
Om du har 21 grader i huset och den aldrig värmer huset så läcker växelventilen.
Men det där med "aldrig" måste ju bekräftas genom att du punktmarkerar pumpen.

Hur menar du punktmarkera huset?
Upptäckte ju detta fenomen i somras, då hade vi inget behov av värme i huset men såg i Tibber appen att nått drog ström som kurvorna i bilderna ovan visar.
Ändrade då på pumpen till "Varmvatten" och då försvann föbrukningen.
Så pumpen dar onödigt mycket ström när den inte "ska användas" till annat än varmvatten.
Så din gissning är en trasig växelventil?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstig och hög elförbrukning Thermia Diplomat TWS 8
« Svar #10 skrivet: 17 november 2023, 15:15:34 »
Nja, i så fall skulle det bli över 30 grader varmt i huset, om den går hela tiden.
Men kan inte förklara det på annat sätt, antingen är kompressorn helt slut så den inte orkar göra mer än 54 grader varmt vatten trots at det inte finns någon förbrukning, eller så läcker energin ut i huset via radiatorerna, eller så läcker varmvattenberedaren eller nåt tappvarmvattenrör i huset.
Men det borde synas på vattenmätaren om den snurrar hela tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!