Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utöka med fler radiatorer  (läst 1967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Utöka med fler radiatorer
« skrivet: 26 december 2007, 23:43:39 »
Jag tänkte eventuellt konvertera garagets direktel till vattenburet när min gamla elpanna byts ut mot VP. Är det så enkelt att man bara förgrenar rören för framledning och retur på lämpligt ställe i radiatorkretsen och leder in dessa rör i garaget och kopplar på nya radiatorer? Enligt mina husritningar har jag tvårörssystem med två olika kretsar och på ritningen står också något om "beräknat flöde..." så jag funderar på vad man kan ställa till med...
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Utöka med fler radiatorer
« Svar #1 skrivet: 27 december 2007, 07:55:52 »
Jag tänkte eventuellt konvertera garagets direktel till vattenburet när min gamla elpanna byts ut mot VP. Är det så enkelt att man bara förgrenar rören för framledning och retur på lämpligt ställe i radiatorkretsen och leder in dessa rör i garaget och kopplar på nya radiatorer? Enligt mina husritningar har jag tvårörssystem med två olika kretsar och på ritningen står också något om "beräknat flöde..." så jag funderar på vad man kan ställa till med...

Baserat på erfarnehet hemifrån, men utan utbildningen bakom: Ja det är så enkelt, bara att parallelkoppla, men du kan ställa till med en del. Den obalans du eventuellt skapar bör dock gå att justera för genom att strypa den nya slingan lagom mycket, samt ibland behöva öppna den slingan du inte påverkade när du satte dit parallelkopplingen.

Tar du din avstickare från ett för litet rör (förutsätter dina rör har olika dimensioner i huvudstammen kontra vid sista elementen på slingan) kan du ha svårt att få bra flöde in i garaget. Kan kräva du höjer trycket eller cirkulationspumpen.

Tar du det för tidigt, och drar med rör och element som är större än de som fanns i förra slingan, kan du få minskat flöde i den slingan du parallelkopplade från. I detta sista fallet är det lättare, se till att du kan strypa ner den nya slinga du skapade så kan du komma tillbaka till ett fungerande flöde.

--- Mats ---

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Utöka med fler radiatorer
« Svar #2 skrivet: 27 december 2007, 09:58:12 »
Jag visste väl att jag skulle kunna ställa till med något :). Nåväl, minskat flöde i garaget får jag för mig inte är något jätteproblem då jag ändå inte tänkt ha full värme där. Å andra sidan vill jag självklart inte bygga in begränsningar om jag kan undvika det.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utöka med fler radiatorer
« Svar #3 skrivet: 27 december 2007, 11:12:28 »
Brug Danfoss Ra-N ventiler eller lignende på de nye radiatorer, så kan du styre flödet.
Sæt evt. også Ra-N på den radiator du tager varmen fra.
Brug om muligt samme rör-diameter i de nye og gamle rør.

Husk at pex og kobberrør i samme ydre diameter giver samme flöde även om de har forskellige indre diametre, fordi pex giver mindre modstand end kobber.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad MatteD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Utöka med fler radiatorer
« Svar #4 skrivet: 28 december 2007, 21:51:03 »
Hej

PURMO har ett bra program PurmoMaster där man matar in längder på rör, radiatorer slingor mm. och kan då dimensionera sitt värme system.

Kan om man använder tryck och flödes kurvan för pumpen hitta en arbetspunkt och sedan få fram hur mycket man bör strypa de olika slingorna.
/MatteD

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!