Skrivet av: Josth
« skrivet: 19 januari 2024, 10:33:28 »Inte om den är såld i Sverige, då är det 3-fas. Möjligen 1-fas i någon exportversion.
Skrivet av: Josth« skrivet: 19 januari 2024, 10:33:28 »Inte om den är såld i Sverige, då är det 3-fas. Möjligen 1-fas i någon exportversion.
Skrivet av: manul« skrivet: 19 januari 2024, 10:10:39 »Har du F1255-6? Då är själva värmepumpen/kompressorn 1-fas.Har en F1255-12, är den inte 1-fas? Skrivet av: kWhalp« skrivet: 17 januari 2024, 11:57:28 »Jag har både en batteripack på 10 kWh som kan ge trefas ut och en elbil Kia EV6 som har V2L med enfas på 16 A Intressant, men; Vad har du betalt för backupfunktionen på husbatteriet? "Certifierat jordspett" är ju svindyrt... har dom verkligen installerat ett sådant? Skrivet av: Josth« skrivet: 17 januari 2024, 11:14:04 »Har du F1255-6? Då är själva värmepumpen/kompressorn 1-fas.
Skrivet av: manul« skrivet: 17 januari 2024, 11:10:44 »10 kWh räcker ju inte så länge för att driva värmepumpen, men visst skulle den kunna gå några timmar.Näe, det räcker ju inte så länge, en elbil kan man ju åka iväg och ladda upp. Det är en Nibe F1255 inverterstyrd pump jag har, den är inkopplad på 3-fas jag gissar det är för elpatronen men pumpdelen kanske funkar på bara 1 fas Skrivet av: torbjorn_forsman« skrivet: 16 januari 2024, 22:34:01 »10 kWh räcker ju inte så länge för att driva värmepumpen, men visst skulle den kunna gå några timmar.
Det är större chans att det fungerar bra för inverterstyrda värmepumpar, som inte riskerar att dra höga startströmmar som växelriktaren i batteripack/elbil kanske har svårt att bemästra. Ska man ha backupvärme i huset är det nog bättre att reservera den dyrt lagrade energin från batterier till att driva cirkulationspumpar mm, och tillföra värme från någon mer eller mindre provisorisk eldstad. Typ enkel vedpanna eller, om man bara ska ha värmen i yttersta nödfall, en vattenvärmande bensin- eller dieselvärmare av fordonstyp (Eberspächer, Webasto, Ardic etc). Skrivet av: manul« skrivet: 16 januari 2024, 13:48:14 »Jag har både en batteripack på 10 kWh som kan ge trefas ut och en elbil Kia EV6 som har V2L med enfas på 16 A
Skulle det vara möjligt att driva min NIBE värmepump med något av dom här batterierna vid ett långvarigt strömavbrott, någon som vet eller kanske har testat |
|