Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överspänningsskydd  (läst 5116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Överspänningsskydd
« skrivet: 18 februari 2004, 09:44:14 »
http://www.elrond.se/

De har 2 st färdigga paket som installeras snabbt och enkelt av elektriker.

Du fÃ¥r ett bra skydd mot överspänning  genom Ã¥sknedslag eller andra störningar i el och telenätet.
Detta skyddar alla elektronik i din bostad samt tele.
Du slipper haveri samt förlänger livslängden på all elektronik.
kostnaden tror jag ligger mellan 5000- 7000:- inkl monttering.
Vissa försäkringsbolag betalade i vissa fall tidigare del av installationen på landsbyggd där man är speciellt utsatt.
« Senast ändrad: 18 februari 2004, 09:45:50 av Anders_W »

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Överspänningsskydd
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2004, 13:47:42 »
Jag har köpt det större "Villapaketet" av Elrond, vilket verkade vettigast m a p restspänning, etc, men ej hunnit installerat det ännu. Har talat med en åskexpert hos Länsförsäkringar som understryker vikten av att elektrikern är utbildad på dessa system.
Observera att monteringen av "paketet" ej bör ske längre bort än 0.5 meter från huvudcentralen, vilket den kunnige elektrikern vet, samt att paketet bör installeras tillsammans med en potentialutjämningsskena. För varje meter från huvudcentralen som skyddet sitter, stiger enligt uppgift spänningen i huset med 100V vid ett nedslag där skyddet verkar. Beaktar man inte detta vid installationen riskerar man att skyddet inte blir fullgott och att elektronik slås ut i onödan.
« Senast ändrad: 18 februari 2004, 13:48:36 av Sven »
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Överspänningsskydd
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2004, 14:00:03 »
Vad fick du loss det för?

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Överspänningsskydd
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2004, 22:09:14 »
Jag köper själv direkt från grossist så priset är inte jämförbart med konsumentpriserna. Generellt finns det dock stor prutmån på elartiklar då marginalerna ofta är höga.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Kalsipper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Hu va varmt!
Re:Överspänningsskydd
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2004, 10:19:30 »
Såg att det var s.k. mellanskydd i "villapaketet".Tänk på att ett mellanskydd ej ger fullgott skydd för elektronik utan att man där bör sätta in s.k. finskydd.

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Överspänningsskydd
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2004, 15:39:23 »
Jag gjorde en djupdykning och mitt paket heter "ÅSKPKT 1". Det innehåller ett grovskydd som har en lägre restspänning än både mellanskydd och finskydd. Elrond själva skriver:

Det unika med detta skydd är att restspänningen är endast ca 800V vid 15kA enligt 10/350µs! Det betyder att det vid de flesta installationer inte behövs grovskydd och mellanskydd med en eventuell induktans emellan. Detta skydd ersätter i de flesta fall kombinationen grov-, mellan- och finskydd.

Restspänningen på deras mellanskydd är <1,2kV vid 15kA (8/20ms) och på finskyddet 0,95kV vid 10kA.

/Sven
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Kalsipper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Hu va varmt!
Re:Överspänningsskydd
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2004, 09:18:19 »
Citera
Det unika med detta skydd är att restspänningen är endast ca 800V vid 15kA enligt 10/350µs! Det betyder att det vid de flesta installationer inte behövs grovskydd och mellanskydd med en eventuell induktans emellan. Detta skydd ersätter i de flesta fall kombinationen grov-, mellan- och finskydd.

Det hade varit mer rättvisande om de angav vad skyddet lämnar vid 25kA enl.10/350µs.(Det är ju vad de flesta andra tillverkare anv.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 719
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!