Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255-6, köra köldbärarpump i manuellt eller auto-läge?  (läst 6423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Med pumpen, menar du köldbärarpumpen eller hela paketet, dvs värmepumpen?
Blir det bättre COP med högsta fart på KB-pumpen?
Min KBpump verkar ha tre lägen, vilket är invalt nu? (Bilder)
Värmepumpen menade jag.

Jag hade tidigare en köldbärarpump av den typ av pump som är på bilden. Den drog så mycket el på maxfart att COP för den extra värme som producerades när man gick från läge 2 till 3 var 0,9. Det var alltså bättre att köra pumpen på läge 2 och låta elpatronen gå lite extra.

Köldbärarpumpens hastighet gör bara liten skillnad i COP. Om jag minns rätt var det lie mindre än 1% som skiljde när köldbärarpumpens effekt varierades mellan 16 W och 48 W.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Värmepumpen menade jag.

Jag hade tidigare en köldbärarpump av den typ av pump som är på bilden. Den drog så mycket el på maxfart att COP för den extra värme som producerades när man gick från läge 2 till 3 var 0,9. Det var alltså bättre att köra pumpen på läge 2 och låta elpatronen gå lite extra.

Köldbärarpumpens hastighet gör bara liten skillnad i COP. Om jag minns rätt var det lie mindre än 1% som skiljde när köldbärarpumpens effekt varierades mellan 16 W och 48 W.
Tack Roland!
Jag har ju en KB-pump som drar 140,210 och 245W på lägena 1,2,3. se bilden..

Kan du mha den förutsäga vad som händer med mitt COP om jag sänker från läge 3 till 2?

dvs 35W mindre effekt tillförs, men KB kyls av mer...
kanske COP ökar så VP blir effektivare ?
Minskar tillförd effekt med 35W, räknar på 2400 driftstimmar..som drog 9MWh
35Wx2400h=84kWh mindre tillförd effekt av totalt 9000, dvs COP måste bli minst (9000/8916-1)=0,1%bättre för att det ska löna sig. Förutsätter även att inget tillskott behövs....temp ute är betryggande långt över DUT
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att fÃ¥ vetskap om hÃ¥lets/krafts  pÃ¥verkan, sÃ¥ finns bara ett sätt, du fÃ¥r ta tempen pÃ¥ in/ut nu vid drift efter ca 1 tim om den gÃ¥r sÃ¥ länge annars försöka hamna i en slutfas av driften, och ändra farten och sedan samma procedur,  hÃ¥ller sig tempen in pÃ¥ ca samma, skiljer det bara nÃ¥gon/eller  1/10 dels grad sÃ¥ kör pÃ¥ ett snäpp lägre fart

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Nja, jag undrar om det räcker..?
Sänkt flöde och bibehållen tempdiff betyder att hålet avger mindre effekt, dvs avger mindre energi på samma tid.
Det ger inte nÃ¥got svar pÃ¥ hur COP dvs förhÃ¥llandet  avgiven/tillförd effekt pÃ¥verkas.

Men om man kör VB-pumpen med oförändrad fart och läser av delta-T även där så skulle man kunna beräkna ändringen av COP kanske?
Fast det blir nog vanskligt att se med befintliga tempmätare som bara visar tempen utan decimal.

Kanske är det bättre att testa med lägsta KB-läge för att se inverkan av KB-flöde på avgiven effekt i VBkretsen?

Ni som har valmöjligheten Autoläge, vad styr varvtalet på KB-pumpen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad baljo

  • Nybörjaramatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsholm, Finland
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255-6, golvvärme

Ni som har valmöjligheten Autoläge, vad styr varvtalet på KB-pumpen?

Med en Nibe inverter går den hand i hand med kompressorn

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tack Baljo, det gäller bara att fatta och dra någon slutsats av det....

On/off VP har ju egentligen bara en automatisk reglermöjlighet, nämligen tiden som VP gÃ¥r, och det är klart att om KB-farten sänks sÃ¥ minskar energiuttaget, dvs avgiven temp i VB-kretsen,  och VP mÃ¥ste gÃ¥ längre tid först avge samma energimängd.
Men om COP förbättras med lägre KB-flöde så minskas ju VP-tiden....Är det så är min fråga som ju Roland har fått mig att grunna på.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Farsans 1255-16 håller delta-t på 3 grader på kalla sidan i autoläge.

Kan det vara skadligt att ta ut för mycket ur hålet?
På varma sidan brukar det ju rekommenderas 5-10 grader ca, men farsans kan nog hålla 2-3 ibland. Min är 7 grader, har jag bestämt!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skadligt och skadligt ,  har man för stor VP kan man hamna pÃ¥ minus in/ut och det ska man undvika, nu pratar tillverkarna om att det gör  inget,  vÃ¥ran klarar det ner till  ca -5C , klart att dom lämnar värme men verkningsgraden sjunker i takt med fallande temp pÃ¥ KB, är inte säker hur det fungerar, men kan tänka mig att VP fÃ¥r jobba lite mer för att upp värmen. Det sägs att C-pumpen saktar ner för att hÃ¥lla ett Delta -T  av nÃ¥got slag,blir mindre flöde dÃ¥ och sämre verkningsgrad dÃ¥ VP inte fÃ¥r sitt tillskott som behövs. SÃ¥ ta det med en nypa salt det som sägs och skrivs om VP:s förmÃ¥ga att producera värme av tillverkarna. Det säger sig självt i Ã¥tanke pÃ¥ L/V-VP som tappar när kylan kommer, är ingen skillnad för berg eller luft, bara lite bättre med berg som inte blir - 10 - 1 C

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
« Senast ändrad: 21 januari 2020, 06:50:04 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Skadligt och skadligt ,  har man för stor VP kan man hamna pÃ¥ minus in/ut och det ska man undvika, nu pratar tillverkarna om att det gör  inget,  vÃ¥ran klarar det ner till  ca -5C , klart att dom lämnar värme men verkningsgraden sjunker i takt med fallande temp pÃ¥ KB, är inte säker hur det fungerar, men kan tänka mig att VP fÃ¥r jobba lite mer för att upp värmen. Det sägs att C-pumpen saktar ner för att hÃ¥lla ett Delta -T  av nÃ¥got slag,blir mindre flöde dÃ¥ och sämre verkningsgrad dÃ¥ VP inte fÃ¥r sitt tillskott som behövs. SÃ¥ ta det med en nypa salt det som sägs och skrivs om VP:s förmÃ¥ga att producera värme av tillverkarna. Det säger sig självt i Ã¥tanke pÃ¥ L/V-VP som tappar när kylan kommer, är ingen skillnad för berg eller luft, bara lite bättre med berg som inte blir - 10 - 1 C
Minus grader på utgående kb det får de flesta och minus grader på inkommande får många skulle jag vilja påstå. Det är normalt inget problem det är ju inte så att något magiskt sker med verkningsgraden bara för att det blir minus grader utan den sjunker i takt med att tempen sjunker. Har man jordvärme är det inget att bry sig om men vissa med bergvärme och väldigt låga temperaturer kan få problem med klämda slangar vilket begränsar flödet men det är ju svårt att veta i förväg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Har oxå en sådan pump, har ställt den från 75% manuellt till auto på kb pumpen

0,8° ute kb in 6,2 kb ut 2,2 kb pumpen går på 6% och kompressorn på 29 Hz

Började logga pumpen 1 gg i minuten för några dagar sedan men inte tittat på värdena ännu.
Borrhål 200 m
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!