Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny solanläggning  (läst 8003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Ny solanläggning
« skrivet: 20 april 2008, 16:04:58 »
Vill ha lite förslag på bästa systemlösning vad det gäller solanläggning kopplat till bergvärme för maximal besparing.
Värmepumpen kommer att ha en separat vv-beredare antingen en 300 liters förrådsberedare eller en 500 liters med slingor i, tex förvärmning, vv-slinga samt solslinga.
Kunden vill också att solen ska värme huset när det behövs och anläggningen måste fungera helt automatiskt inga vred eller kranar som man går och ändrar manuellt efter hur vädret är.
Är tacksam för alternativ samt rörinkoppling.
Har 2 alternativ själv varav det ena och enklast är bara att solen värmer vv, då är min undran om det är lönt att lägga pengar och energi på att försöka få till värmen till radiatorerna, vilket verkar vara lite svårare
Mest kyla men lite värme också

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny solanläggning
« Svar #1 skrivet: 20 april 2008, 18:53:37 »
Här är ett annat altertiv
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny solanläggning
« Svar #2 skrivet: 20 april 2008, 19:05:08 »
Behöver det vara så avancerat, ju fler komponenter desto mer somkan strula
Hittade lite ritningar på

http://www.solenergiteknik.se/default.asp?url=http%3A//www.solenergiteknik.se/rwdx/gg/index.asp%3Fnext%3D19


där ser man 1 rätt simpelt alternativ både vv och husvärme med flytande från vp men forfarande så måste man fixa styren på cirkpumpen i vp så den står stilla när man tar värme till huset och dess cirk.pump går
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny solanläggning
« Svar #3 skrivet: 20 april 2008, 20:26:09 »
Mitt system ser cirka sådan ut.
En termostatventil bestämmer vid vilken temperatur överskotsvärmen skal sändes till radiatorerne. Just nu har jag satt den till 55 grader. När vattnet i solvärmeberederan är över 55 startes en cirkpumpen som cirkulerar radiatorvattnet i den översta snigel.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny solanläggning
« Svar #4 skrivet: 20 april 2008, 21:13:52 »
Funderar i samma banor men är inte heller säker på bästa lösningen för att få in värmesystemet i solvärmen.
Försökte få igång en diskussion enligt länken men det kom få inspel
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18802.0

Min idé är att öka kb-in med några grader, vilket kan göras under många delar av året. Då ökar ju verkningsgraden och man sparar hålet, vilket i längden ger ännu bättre verkningsgrad och ökad lönsamhet. Sen är jag inte kunnig att räkna på hur stor värmeöverföringen blir från acken till kb-in, men det kanske någon kan klura på?
 Sc:,h
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny solanläggning
« Svar #5 skrivet: 20 april 2008, 21:18:38 »
Skulle spontant säga att bara satsa på solvärmning av varmvatten och dimensionera anläggningen efter det.

Det rör sej om max två månader på vår och lika mycket på hösten som det finns så mycket sol att det blir över till att värma huset och det samtidigt finns värmebehov. Jag kollade lite på data över hur mycket jag samlar in och hur mycket som används till värme och det rör sej om kanske 2000 kWh under ett år. Att producera lika mycket värme med värmepumpen kostar kring 600 kr. Det får allt vara en väldigt enkel lösning om det ska gå ihop sej känns det som.

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny solanläggning
« Svar #6 skrivet: 20 april 2008, 21:53:15 »
Inte särskilt mycket mer som kan krångla tre vägs ventil har du ju vilket som det enda som behövs utöver en vanlig vp anlägning är tanken och en schunt samt att styren i vp bör klara två kurvor.
När du tittar på min ritning så blir den ju lite mer avancerad pga polen och pga dubbla kompressorer samt att 1320 inte har plats för intern elpatron därav patronen i tanken.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ny solanläggning
« Svar #7 skrivet: 20 april 2008, 22:09:18 »
hej
det behöver inte va krångligt eller komlicerat...sätt bara stig å retur på "rätt" ställe i tanken
å mata insolvärmen på "rätt" ställe i tanken så sköter det sig skälv

då solfångaren går slår den av pumpen...å då solvärmen inte räcker till statar pumpen helt på automatiskt å håller toppen tanken på tex 40-45 grader

fast det du ska sträva efter är att sänka tempen på returvattnet in i pumpen så du tex får vatten tempen in i pumpen 15-20 grader i stället för 30 där spar ni rejält med energi å får ut mer effekt ur pumpen


fast jag fattar inte vitsen om det nu är ett "normalt hushåll" kostnaden för solenergin är för dyr
i förhållande till vad man spar om man ser till vad det kostar att värma vatten med pumpen

det vettigaste vore ju att sätta in en "lastbils" kylare på brie slangen å strunta i Berg/markslingan vår sommar å höst då luft tempen är bättre än borrans temp... dvs kombinera en berg å en typ luft/vatten.. lösning då det är läge för det

hadde man bra lite planering då man bygger systemet,så ger jag mig den på att det skulle funka bra,satte man elektriska växelventiler på brieslangen å en yttertemp givare som styrde växlingen mellan dom 2 slingorna så vore saken i princip klar....

avfrostnings problem tvivlar jag skulle existera,om man är hyfsat smart å tänker till då man ställer in växling tempen mellan slingorna....vid tex +5 grader så är påfrysnings problemen väldigt små iomed att isen smälter för egen maskin...av just luft värmen
å ville man va säker så växlar man "kolektor slingan" vid tex +7-8 grader ...eller gör växlings tempen ställbar så man får pröva sig fram tex mellan +6till+10 grader

smidigt eller hur  Thumbsup

fördelen är att man plockar det bästa ur ett luft/vatten system utan att få med dom dåliga sidorna = kass verknings grad på vintern
en berg/jord värme pump har inte en chans i cop mot en luft/vatten maskin då det är rätt ytterförhållanden,dvs varmt ute

sen sÃ¥ är det en fördel till...mot solvärme  Ã¥ det är att det funkar jämt även om det är dÃ¥ligt väder molnigt eller rengnar pumpen trampar Ã¥ gÃ¥r hela sommaren Ã¥ gör det hyfsat bra
vilket solvärmen knappast gör.....

så sett över ett år så ger jag mig f-n på att solvärmen inte har en chans,besparingen med
en sån lösning är betydligt större än vad en solfångare nånsin kommer att leverera
pumpen kommer ju även att kunna bidra med ett rejält lyft även för uppvärmningen
å man får nått som funkar till 100% hela året

fast visst skulle gärna se ett komplett system med både växlingsbar brieslang/värmebärare
och solfångare ....ett sånt system skulle i särklass va billigast i drift

men sen hur ekonomiskt försvarbart det är tvivlar jag starkt på...i alla fall med dagens energipriser..


« Senast ändrad: 20 april 2008, 22:54:44 av Dr Chun-Lan »

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Ny solanläggning
« Svar #8 skrivet: 20 april 2008, 22:55:43 »
Vill ha lite förslag på bästa systemlösning vad det gäller solanläggning kopplat till bergvärme för maximal besparing.
Värmepumpen kommer att ha en separat vv-beredare antingen en 300 liters förrådsberedare eller en 500 liters med slingor i, tex förvärmning, vv-slinga samt solslinga.
Kunden vill också att solen ska värme huset när det behövs och anläggningen måste fungera helt automatiskt inga vred eller kranar som man går och ändrar manuellt efter hur vädret är.
Är tacksam för alternativ samt rörinkoppling.
Har 2 alternativ själv varav det ena och enklast är bara att solen värmer vv, då är min undran om det är lönt att lägga pengar och energi på att försöka få till värmen till radiatorerna, vilket verkar vara lite svårare

kolla tillsats modulen som eviheat säljer som komplement till deras combi pumpar.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny solanläggning
« Svar #9 skrivet: 20 april 2008, 23:05:02 »

overlander, jag ser att jag har i princip samma koppling som du har. Det fungerar väl rätt så bra. Men kanske inte helt perfekt. Det finns temperaturområden kring nollgradigt då jag får omrörning i nästan hela tanken så att varje eller varannan vp-körning är varmvattenkörning med sämre cop än nödvändigt, men för det mesta skiktar det sej i tanken och då fungerar det mycket bra. Jag skulle vilja stänga av vp-ns cirkulationspump när vp-n inte producerar, men det går inte vad jag vet med min vp. Det hade lugnat ner omrörningen, det blev bättre när jag sänkte vp-ns pump från 3an till 2an. Det blev å andra sidan tätare mellan starterna nu, ca 1.5 timme.
En extra trevägsventil, shunt + styrning. Är det värt det? Fundera på att köra vp-n en stund till istället.

HÃ¥kan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ny solanläggning
« Svar #10 skrivet: 20 april 2008, 23:16:11 »
båkan Koppla den interna pumpen så att den går samtidigt som brine pumpen så är problemet löst.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ny solanläggning
« Svar #11 skrivet: 22 april 2008, 08:54:21 »
Efter att ha läste era förslag samt ringt till en del solfanatiker så kommer jag bara att förbereda för solvärme.
Dels att det kommer bli alldeles för dyr installation av vad man kan spara i dagsläget.
De flesta säger att man kan maximalt spara ca 5000kwh i ett normalhushåll och år, idag förbrukas det 50000kwh för uppvärmning och direktel, med 5000 i besparing hamnar vi på 45000kwh i förbrukning.
Men bergvärme så blir förbrukningen 13000kwh och om nu solen kan spara 5000kwh direktel vilket värmepumpen gör 1 på 3 så vad blir besparingen 1500kr/år i bästa fall.
Vid en solanläggning som ligger pÃ¥ 45000kr sÃ¥  blir pay off tiden lååååång, men om elpriset stiger till det dubbla sÃ¥ börjar det kanske bli intressant.

Eller vad säger ni
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Ny solanläggning
« Svar #12 skrivet: 22 april 2008, 09:11:11 »
Håller med.Elen är för billig

Men vem vet vad som händer i framtiden..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Ny solanläggning
« Svar #13 skrivet: 22 april 2008, 10:34:25 »
Vid en solanläggning som ligger pÃ¥ 45000kr sÃ¥  blir pay off tiden lååååång, men om elpriset stiger till det dubbla sÃ¥ börjar det kanske bli intressant.

Eller vad säger ni
Kanske bättre att köpa en ny bil, då förlorar man 45.000 på ett år

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ny solanläggning
« Svar #14 skrivet: 22 april 2008, 16:07:24 »
hej
det är det jag menar ....
är varmvatten kostnaden med el 5000 kr å med pump 1500 kr per år för att göra varmvatten
är det i pumpens fall nästan omöjligt att slÃ¥ den  ekonomiskt
allt annat börjar framstå som dyrt

även om solvärmen i princip går gratis 7mån per år ...kostnaden att spara in på är för obetydlig och solfångarna kostar för mycket för att det på rimmlig tid ska tjänas igen


obs
detta gäller folk som kör värmepump och inte tex vedeldare eller folk som kör direktel på varmvattnet .....då är det andra pengar å andra bekvämlighets grejer som spelar in
« Senast ändrad: 22 april 2008, 17:35:26 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!