Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt temp hög effekt cpump eller flera cp?  (läst 325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nickodemious

  • Gäst
Nickodemious
Rätt temp hög effekt cpump eller flera cp?
« skrivet: 22 december 2023, 20:56:14 »
Jag har en jula anslut 6+3kw luft/vatten värmepump som jag skulle vilja justera in för mitt hus som är hög temp system med pelletseldning innan.
Är väl mest intresserad av hur de olika delarna påverkar varandra så jag kan spara in lite pillande, tar ju ett tag att märka skillnader.
Jag styr pumpen på temperatur av vattnet, men den har även några andra inställningar, ena är för elpatronen som är bortkopplad idag.

Sedan har den en cirkulationspump som stod på max, den har ett grönt fällt som jag antar att är något optimal/rekomenderat värde, jag har dragit ner den till gränsen till max, tänkte mest att den inta ska behöva gå på max för att förlänga livslängd(?) Denna finns inte ens omnämnd i manualen men misstänker att flödet påverkar returvattnets temperatur, finns det något gyllene regel eller så för hur stor skillnad det bör vara på in och ut temperaturen ur slingan eller finns det något rekomenderat vattenflöde man bör sikta på?
Finns en danfoss cp alpha2 som kör efter lvvp parallellt och undrar om den hjälper värma något?

Vad drar mest el högre temp och lägre flöde, eller lägre temp och högre flöde för samma temp ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt temp hög effekt cpump eller flera cp?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2023, 09:37:47 »
Jag kan inte så mycket om Julas grejer, men tempdiffen över värmepumpen bör inte överstiga 10 C.
Är den under 5 C så kan du sänka farten, men den ger ju olika effekt vid olika utetemp också.
Jag skulle sikta på ca 5 C när det är kallt ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ansluten Pelletseldare

  • Gäst
Ansluten Pelletseldare
SV: Rätt temp hög effekt cpump eller flera cp?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2024, 12:34:05 »
Hej, hur fungerar det jag har exakt samma Alpha2 den har sutomatläge som är speciellt och vanliga 1-2-3 lägen vet ej hur fungerar ihop med Ansluts interns verkar bli 2 (Automatiska) samt 1.9-2.0 interna vid 0 plus3 Retur 36 ut 45 grader grader, hur för dig ?
"Finns en danfoss cp alpha2 som kör efter lvvp parallellt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!