Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För liten pump ?  (läst 5367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
För liten pump ?
« skrivet: 29 november 2005, 16:39:32 »
Hej.

Skulle vilja ställa en fråga angående min luft/luft värme pump. Jag har en Hitachi RAK25NH4, en pump på 3,5 kW med medelbra COP-värden. Pumpen snurrar på andra året. Inga som helst tekniska problem. Vårt hus är på 125 kvm, 1,5 planshus byggt -79 med 200 mm stenull på vinden. Underisolerad bottenplatta, 22 mm frigolit och parkettgolv på bottenvåningen.

Utedelen sitter på husets sydsida på en tegelvägg, ganska högt upp. Det är högst 1 m rör mellan ute och innedel, de sitter precis mittemot varandra. Rören är extraisolerade. Innedelen sitter i trappan, ca 1,20 m från golvnivå bottenplan. Extremt öppen planlösning. Vi har bra värmespridning och behöver aldrig värme på övervåningen. Jag kör alltid på högsta blås utom nattetid, då kör jag på medel. Trots detta så får vi dra på element i kök och vardagsrum när kvicksilvret kryper under -7 grader. Att öka styrtempen till 25 grader C eller mer räcker inte.

Installationen och placeringen är nog så bra som det går (?), men jag tror tyvärr att jag har valt för liten pump. Är det någon som kan ge ett bra svar på detta ? Jag lutar åt att sätta Hitachin i en sommarstuga och få in en större pump. hur stor pump behöver jag för att få en BRA vintertäckning ?

Tack på förhand/Gano

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För liten pump ?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2005, 17:57:22 »
http://www.ventilationsutveckling.se/

Du har helt klart för liten pump,  du bör ha en ca 6,5kw pump.

Toshiba Ras B13 blir perfekt för dej, är lite dyrare, men man fÃ¥r vad man betalar för                       mvh       Anders
« Senast ändrad: 29 november 2005, 18:33:00 av Ludde »
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: För liten pump ?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2005, 19:06:10 »
Hej Anders.

Jo, jag misstänkte nog det. Ville bara ha en utomståendes bekräftelse på att så var fallet. Otroligt ändå att det har gått så bra som det har gjort.

Toshibas 13 är nog ett väldigt bra val, :) men jag funderar på en Sanyo SAP-KRV123EHN på 5,8 kW eller en panasonic E12:a. Jag kan få tag i båda prisvärt via kontakter, Toshiban är omöjlig. Är lite misstänksam mot Panasonicens påstådda effekt (7,7 kW) och dess egenskaper vid låg temperatur. Varför var den inte med på sista SP-testet. Man kan ju börja fundera....Sc:,h

MVH/Uffe



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För liten pump ?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2005, 23:27:44 »
Jag har ett par jobbarkompisar med E12:or i Piteåtrakten, de är väldigt nöjda, så jag tror inte du behöver bekymra dig så mycket.

Gemensamt för alla luftvärmepumpar är dock fortfarande att de vid -7 grader inte ger mer än ca 50% av den uteffekt de är "stämplade" med, det är ditt stora bekymmer, och det som kommer att göra att du förmodligen aldrig blir riktigt nöjd med vintertäckningen som du kallar det.

En större värmepump kommer dock att räcka lite länge än en mindre, så bättre blir det naturligtvis.

Räkna med att det krävs ca 50-80 W/m2 för att värma ett hus vid DUT (lägsta temp som värmesystemet är dimensionerat för på din ort)

6250 - 10000 W krävs med andra ord vid riktigt kallt väder, 3 kW räcker inte dÃ¥  :o...

Tillförd värme via hushållsel hjälper dock till lite, så riktigt så illa som det ser ut på pappret behöver det dock inte bli i praktiken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Gano

  • Gäst
Gano
SV: För liten pump ?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2005, 18:56:14 »
OK Rickard.

Just nu är det -7 grader där jag bor. Ingen fara riktigt än, men vid -10 måste jag garanterat dra på nåt element. Huset är ganska energisnålt.....Kanske räcker med en Panasonic E9 eller en Sanyo 123:a. Vid installationen ska jag passa på att bättra på vibrationsdämpningen.

MVH/Gano

PS: Jag har försökt minimera rörlängden, har det någon betydelse ?

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: För liten pump ?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2005, 15:07:44 »
Många har föreslagit dig att skaffa en större pump istället??

Om pumpen bara är två år gammal. Varför skrota den då?

Varför inte skaffa en till liten L/L-värmepump?

Två små pumpar ger en bättre värmefördelning i huset än en stor pump!!!!!

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: För liten pump ?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2005, 15:21:18 »
Priserna på små L/L-värmepumpar är ju rekordlåga just nu. Bara en tredjedel jämfört med för 5 år sedan. Konkurrens är bra.
Exempel på låga priser inkl. moms i Sverige just nu
Argo AWI25AHL 9200:-
Mitsubishi GA25VA  9300:-
Panasonic E9DKE 9800:-
Sanyo KRV93EH 9900:-
Installation tillkommer.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: För liten pump ?
« Svar #7 skrivet: 01 december 2005, 18:33:17 »
Hej !

Jag funderade pÃ¥ att sätta tvÃ¥ pumpar, men jag hittade inget bra ställe att sätta "nr 2". :( PÃ¥ bottenplan har vi värmebrist och där finns ett kök, en stor matplats och sÃ¥ vardagsrummet. Öppen, öppen planlösning. I hallen korsar den luftströmmen frÃ¥n nr 1.  >:(Dessutom har syrran och hennes man (förresten kylmontör) köpt ett sommarhus, sÃ¥ de behöver en liten värmepump för att klara vÃ¥r och höst....Ã… dÃ¥ sÃ¥g jag chansen a:gl... Va kul me en ny grej. ;) De kan fÃ¥ min gamla om han plockar bort den gamla och sätter in en ny.

MVH/Gano


Gano

  • Gäst
Gano
SV: För liten pump ?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2005, 23:19:10 »
Hmmmmm.

Jag får nog ta mej en funderare igen på ditt förslag, asdf. Det är ju faktiskt lite svårt att hitta en tillräckligt stor pump och det blir väl varmt som i ..... framför en sådan maskin.   fiR::( :(En stor pump blir ju också lidande av sin egen värme, verkningsgraden sjunker när den måste jobba mot varmare luft inne.  :( :(

Jag måste nog helt enkelt hitta en plats för en pump till för att få till en optimal lösning, men lyckas jag så blir det ju å andra sidan ENORMT bra  *hehe* *hehe* *hehe* *hehe*

MVH/Gano


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/PLANLSN.xls in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Gano

  • Gäst
Gano
SV: För liten pump ?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2005, 00:11:50 »
Skickar en skiss så det finns nåt att diskutera runt. Om jag ska sätta en maskin till så blir det vid frågetecknet. Måste sätta innedelen under fönsterbrädan, låg placering alltså. Hur påverkar det verkningsgrad/funktion?

MVH/Gano

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: För liten pump ?
« Svar #10 skrivet: 12 april 2006, 22:29:52 »
Eh.. det jag som newbie reagerar på är att du bara har 1m rör emellan.... brukar inte de flesta rekommendera minst 3m rör?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Gano

  • Gäst
Gano
SV: För liten pump ?
« Svar #11 skrivet: 13 april 2006, 00:02:40 »
Nej, jag gjorde det för att minimera strömnings- och temperaturförluster. Har även tilläggsisolerat rören. Har inte märkt några nackdelar, rören går inte riktigt kortaste vägen, utan går i en mjuk båge. Man ska nog se upp med helt raka rör, kan bli "hartsfiol". Se även strängen korta rörlängder.

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!