Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: start och stopp pÃ¥ kompressorn  (läst 1465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crille-10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nykarleby, Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
start och stopp på kompressorn
« skrivet: 01 april 2007, 20:22:17 »
Hej på er
Jag undrar om man (utan loggning) kan få fram från menun hur många gånger kompressorn har startat och stannat under en viss tid (dygn). Finns det nån tidigare länk om detta eller är det nån som vet.

Har själv en c7 från 2003

tackar för svar.. :D
IVT C7 -03 , 145m aktiv borra, 1½-plansvilla 154m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: start och stopp på kompressorn
« Svar #1 skrivet: 02 april 2007, 14:06:41 »
Jag är tämligen säker på att det inte finns någon starträknare i IVT:s styrning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: start och stopp på kompressorn
« Svar #2 skrivet: 03 april 2007, 22:37:18 »
Hej

Jag har inte heller funnit någon räknare på IVT/Autotherm trots att jag lusläst manualen.
Det viktigaste är ju inte hur många start och stopp du har utan att du har låg förbrukning samt hyggligt långa driftstider när du väl kör.

Lite av mina erfarenheter:
- Min pump går kontinuerligt vid ca -17C och håller då ca 20 inne, dvs inget stopp per dygn...
- Vid ca 0 gradigt går den ca 17 ggr per dygn inkl viss VV förbrukning (pumpen passar på att toppa VV vid slutet på en VB körning om det behövs).
- Jag har sänkt VV temeraturen och ökat hysteresen något. VV räcker gott till oss ändå. VARNING om du sänker temeraturen så se till att du beaktar legionella reglerna (jag kör avbränning var 14 dag med tillsats el).
- Se till att alla element är fullt öppna i hela huset.
Öka hysteresen något på VB. Det kommer ändå inte att påverka inomhus tempen nämnvärt.
- Vi har sänkt kurvan till 3,0 och bör knäcka ner den vid varmare väderlek (det har jag kvar att fixa).

Lycka till

Peter

 
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!