Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventilen  (läst 989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Växelventilen
« skrivet: 23 juni 2019, 18:38:22 »
Hej!

På min IVT E14 har jag upptäckt följande:

- VV har jag inställt till 42-46 grader. När värmepumpen värmer VV till över 46 grader sÃ¥ stannar kompressorn (helt korrekt), men pÃ¥ displayen stÃ¥r det kvar "FrÃ¥n 46,0   Nuv 46,4" (säg 46,4, kan vara olika när kompressorn stannar). Det borde ju ändras till "Till 42,0  Nuv 46,4" men det görs inte!

- P g a felet ovan så ligger växelventilen kvar i VV-läget och inte vrider sig till Radiator-läget (nu är det ju sommar och radiatoruppvärmning behövs nästan aldrig).

- Min växelventil på VV-läget är inte helt tätt så det då blir varmt (över 40 grader) på GT8 (Värmebärare ut) och GT9 (Värmebärare in). VV-temp sjunker onormalt fort, med tätare kompressorstart.

- I vissa förhållanden blir det då "Pressostat Hög".

Vad är felet som gör att signalen till displayen uteblir och växelventilen inte växla ifrån VV? Vad kan jag göra för att lösa problemet? Tacksam för alla tips och råd!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Växelventilen
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2019, 08:35:13 »
Tempgivarna GT8 och GT9 sitter ju före växelventil/T-koppling så att de visar hög temp är normalt.
Men om växelventilen inte är tät så är väl åtgärden att fixa denna?
Det är väl annars normalt att växelventilen står i VV-läget hela tiden?

Displayen, ändras inte detta när temperaturen sjunker under 46 C?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventilen
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2019, 23:11:24 »
Tack Carl! Jag har (av någon anledning) trott att växelventilen ska gå till radiatorläget när det inte finns något behov (varken VV eller uppvärmning). Så det är normalt att ventilen står kvar i VV-läget? När jag stänger av VP helt så går ventilen alltid till radiatorläget (men det är ju en annan sak).

Och inget konstigt att GT8 visar ungefär samma temp som VV.

Kvarstår självklart att fixa otät växelventil. Men min växelventil har bytts och är den nyare typen (bilden) som sägs vara mycket bättre än den gamla typen när det gäller läckage. Men ...

KvarstÃ¥r ocksÃ¥ frÃ¥gan varför displayen inte ändras när VV-temp uppnÃ¥tts. Nej den ändras inte även när VV-tempen senare sjunker under 46 grader. Den visar fortfarande "FRÃ…N 46,0   NUV 45,x".

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Växelventilen
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2019, 23:26:17 »
Spännande. Trodde lk växelventil aldrig råkade ut för problem.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Växelventilen
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2019, 08:45:51 »

KvarstÃ¥r ocksÃ¥ frÃ¥gan varför displayen inte ändras när VV-temp uppnÃ¥tts. Nej den ändras inte även när VV-tempen senare sjunker under 46 grader. Den visar fortfarande "FRÃ…N 46,0   NUV 45,x".


Slutar den göra varmvatten eller startar den på 42 ändå?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rocco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventilen
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2019, 21:15:08 »
Den startar igen vid 42 C.

Men displayen var inte så tidigare. Jag minns att den ändras till "TILL 42,0 ..." direkt när 46 C uppnåtts.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!