Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.  (läst 5433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn Lager

  • Gäst
Esbjörn Lager
Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« skrivet: 30 november 2018, 08:02:09 »
Jag har ett problem som säkert inte är så svårt att lösa. Jag har googlat en hel del på lösning men inte hittat något bra.
Problemet är när te.x temperaturen stiger från t ex -5 till på +5. Så sjunker temperaturen inne från ca +22 till +19. Skulle vilja få en högre temperaturen när det ligger på några plusgrader ute. När det är kallt funkar det bra. Man kan ju ändra tempen på knapparna plus och minus på bergvärmepumpspanelen det hjälper bara när det är kallt tOOmten. Men hur ändrar jag skalan/kurvan så den håller jämnare temp när ute tempen stiger. Jag har ett gammalt stenhus med gammalt värmesystem och utegivare till pumpen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #1 skrivet: 30 november 2018, 08:58:51 »
Jag har ett problem som säkert inte är så svårt att lösa. Jag har googlat en hel del på lösning men inte hittat något bra.
Problemet är när te.x temperaturen stiger från t ex -5 till på +5. Så sjunker temperaturen inne från ca +22 till +19. Skulle vilja få en högre temperaturen när det ligger på några plusgrader ute. När det är kallt funkar det bra. Man kan ju ändra tempen på knapparna plus och minus på bergvärmepumpspanelen det hjälper bara när det är kallt tOOmten. Men hur ändrar jag skalan/kurvan så den håller jämnare temp när ute tempen stiger. Jag har ett gammalt stenhus med gammalt värmesystem och utegivare till pumpen.

Du får gå in och ändra din värmekurva. Ligger under användarinställningar. (tryck in knappen nere till höger så kommer du in i menyn)
Höj din framledning vid milt väder.
+ och - på din stora knapp lyfter framledningen lika mycket oavsett utomhustemperatur så det du skriver att det inte fungerar när det är varmt låter inte riktigt,
Kontakta din installatör om du behöver hjälp med att ändra din kurva om något är oklart.

Mvh
Daikin

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #2 skrivet: 30 november 2018, 10:16:00 »
Han ska väl ändra (sänka) kurvlutning och höja parallellförskjutningen, vad det nu heter på Daikinspråk
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #3 skrivet: 30 november 2018, 10:24:50 »
Han ska väl ändra (sänka) kurvlutning och höja parallellförskjutningen, vad det nu heter på Daikinspråk

Vi har ingen kurva med fast punkt i vårt system.
Du ställer in framledning vid kall resp. mild utomhustemp hur du vill.
Både framledningen och utomhustemperatur punkterna är ställbara,
Teoretisk kan du ställa en kurva som är högre vid milt väder om du skulle få för dig.

Mvh D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #4 skrivet: 30 november 2018, 11:19:22 »
Jag bor i ett hus med tegelfasad och detta ställde till det för mig i början.
Det som hände var att värmetrögheten i husets väggar påverkade innetemp så att vid snabba väderomslag ändrade uteluften temperatur snabbare än husets väggar.
Då blev det kallt inne när utetemp stiger fort och varmt inne när utetemp sjunker fort.
En rumsgivare har hjälpt  mig sÃ¥ att detta inte märks lika mycket längre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #5 skrivet: 30 november 2018, 11:51:02 »
Än värre tröghet för oss med golvvärme ingjutet lite väl långt ner i plattan när det hoppar några dagar med minus 5 till minus 13 , snabbt därefter plusgrader några dagar och sen direkt på med minus igen.

Då är det tur man har en luftvärmepump som kan kompensera snabbt innan plattan har fått upp rätt temperatur igen tummenupp

Märker på samtal som kommer att jag inte är ensam om det problemet höst och vår.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #6 skrivet: 30 november 2018, 12:37:20 »
 tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Tomas Hammar

  • Gäst
Tomas Hammar
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #7 skrivet: 03 december 2018, 19:15:01 »
Jag har också problem när det går mot kring noll och varmare. Jag testade med att förskjute kurvan +2 grader, men då blev det tokvarmt när det kröp mot neråt -8, så jag antar att en flackare kurva som ger relativt sett mer värme vid varmare temperaturer borde vara vad jag vill ha.

Men ska man då justera det undre värdet på y-axeln (25 i bilden) uppåt? Eller ändra det högre värdet på x-axeln (18 på min, ser inte bilden just nu)? Båda ger ju en flackare kurva som ger varmare uttemperatur vid vid varmare utomhustemp.

Hur många steg är rimligt och hur lång tid tar det innan det slår igenom? Jag har fortfarande kvar förskjutningen på +2 grader och har justerat lägre y-axeln till 27 (dvs + 2) men det är fortfarande kallt. Helst skulle jag vilja ta bort förskjutningen, för det lär bli varmt när kylan kommer tillbaka, men jag vill bara ändra en parameter i taget.

Jag hittar ingen manual hos Daikin som beskriver det här bra, dessutom hittar jag bara beskrivning på hur man justerar temp när man har rumstermostart, vilket jag inte har.

/Tomas


Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #8 skrivet: 03 december 2018, 20:38:36 »
Jag har också problem när det går mot kring noll och varmare. Jag testade med att förskjute kurvan +2 grader, men då blev det tokvarmt när det kröp mot neråt -8, så jag antar att en flackare kurva som ger relativt sett mer värme vid varmare temperaturer borde vara vad jag vill ha.

Men ska man då justera det undre värdet på y-axeln (25 i bilden) uppåt? Eller ändra det högre värdet på x-axeln (18 på min, ser inte bilden just nu)? Båda ger ju en flackare kurva som ger varmare uttemperatur vid vid varmare utomhustemp.

Hur många steg är rimligt och hur lång tid tar det innan det slår igenom? Jag har fortfarande kvar förskjutningen på +2 grader och har justerat lägre y-axeln till 27 (dvs + 2) men det är fortfarande kallt. Helst skulle jag vilja ta bort förskjutningen, för det lär bli varmt när kylan kommer tillbaka, men jag vill bara ändra en parameter i taget.

Jag hittar ingen manual hos Daikin som beskriver det här bra, dessutom hittar jag bara beskrivning på hur man justerar temp när man har rumstermostart, vilket jag inte har.

/Tomas

Skicka mig ett PM med din mail så får du en förenklad manual om hur du gör.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #9 skrivet: 03 december 2018, 21:14:49 »
DÃ¥ fler verkar intresserade av en förenklad manual mÃ¥ste det väl vara enklare att lägga ut den under er tavla pÃ¥ forumet  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #10 skrivet: 03 december 2018, 22:27:24 »
DÃ¥ fler verkar intresserade av en förenklad manual mÃ¥ste det väl vara enklare att lägga ut den under er tavla pÃ¥ forumet  :)

Tänkte faktiskt inte på det.

Skall lägga upp en om dessa inställningar.
Tack för tipset.
/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme kallt inne när temperaturen stiger ute.
« Svar #11 skrivet: 04 december 2018, 09:49:53 »
Nu har jag lagt upp en förenklad manual för värmeinstallningar under bergvärmetråden på Daikins egna tavla.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68427.msg721109#new

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!