Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC GSI 616 - Fel i programvara  (läst 3406 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #15 skrivet: 09 april 2024, 13:53:21 »
Ok, men isf har du samma temp retur mätt på element som VP säger att det är vid körning när den närmar sig klar?

Det är inte så enkelt, jag har blandat golvvärme och radiatorer.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #16 skrivet: 09 april 2024, 14:07:39 »
Det är inte så enkelt, jag har blandat golvvärme och radiatorer.

Ok men tänker att element tex är hårt strypta men golvvärme värmer upp returen och det du läser av i VP delta är summan av dessa?

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #17 skrivet: 09 april 2024, 14:26:59 »
Ok men tänker att element tex är hårt strypta men golvvärme värmer upp returen och det du läser av i VP delta är summan av dessa?

VP är ju bara intresserad av summan, och i det här fallet är den egentligen inte intresserad av deltat, utan bara vilken framledning den har i jämförelse med börvärde.

De element som är strypta är strypta för att de är mindre och inte ska stjäla flöde. Ett större är något strypt för att den är rätt nära pumpen och annars blir deltat över den för lite. Sen sitter termostater på element på ovanvåningen.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #18 skrivet: 09 april 2024, 16:32:05 »
Hej Jocke, just fått svar från en CTC ansvarig i Norrland.

QUOTE
Loggarna är på 6 dygn och mycket riktigt så ser vi den avvikelsen den 30:e men inte någon annan tid .Om pumpen startar  på -210 gradminuter och det finns ett för litet behov så kommer den att gå upp 5 grader över framledningsbörvärdet där den stannar. Då  den stannar på för hög framledningstemp och inte kommit till 0 på gradminutrarna så startar kompressorn inte på de inställda -210 gradminutrarna utan nästa start blir när framledningen går under börvärdet. Den tar alltså inte i de läget hänsyn till inställda gradminuter. I det läget aktiveras också startfördröjningen. Dessa inställningar går inte ändra.

När de gäller kurvan så har du en programvara där den visar i diagrammet  5 grader lägre än inställd max framledning pga av att den vill ha ett ”spann” på slutet där den efter varje -100 gradminuter släpper upp framledningen 1 grad alltså så ger den full temp vid -500 gradminuter.
Detta kan tyckas onödigt att de syns så och de kommer att ändras på nästa programmvara
UNQUOTE

Jag har begärt ändring av programvaran för att lösa det där med start-stoppen, antingen öka börvärde-ärvärde differensen till 10 grader eller förbise framledningstemperatruren vid start tills kompressorn hunnit varva ner till 20 rps. Vi får se hur service minded dom är.

Jag har by-pass och med VB pump 50% har jag typ 8 grader diff VBin/VBut vid start 50 rps och runt 4 grader när den är nere på 20 rps. Jag har som du också ändrat min kurva uppåt tills vidare.

/Kent

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #19 skrivet: 09 april 2024, 17:13:14 »
Hej Jocke, just fått svar från en CTC ansvarig i Norrland.

QUOTE
Loggarna är på 6 dygn och mycket riktigt så ser vi den avvikelsen den 30:e men inte någon annan tid .Om pumpen startar  på -210 gradminuter och det finns ett för litet behov så kommer den att gå upp 5 grader över framledningsbörvärdet där den stannar. Då  den stannar på för hög framledningstemp och inte kommit till 0 på gradminutrarna så startar kompressorn inte på de inställda -210 gradminutrarna utan nästa start blir när framledningen går under börvärdet. Den tar alltså inte i de läget hänsyn till inställda gradminuter. I det läget aktiveras också startfördröjningen. Dessa inställningar går inte ändra.

När de gäller kurvan så har du en programvara där den visar i diagrammet  5 grader lägre än inställd max framledning pga av att den vill ha ett ”spann” på slutet där den efter varje -100 gradminuter släpper upp framledningen 1 grad alltså så ger den full temp vid -500 gradminuter.
Detta kan tyckas onödigt att de syns så och de kommer att ändras på nästa programmvara
UNQUOTE

Jag har begärt ändring av programvaran för att lösa det där med start-stoppen, antingen öka börvärde-ärvärde differensen till 10 grader eller förbise framledningstemperatruren vid start tills kompressorn hunnit varva ner till 20 rps. Vi får se hur service minded dom är.

Jag har by-pass och med VB pump 50% har jag typ 8 grader diff VBin/VBut vid start 50 rps och runt 4 grader när den är nere på 20 rps. Jag har som du också ändrat min kurva uppåt tills vidare.

/Kent

Tack Kent!

Bra att vi fick svar på frågan om hur många grader över framledningen är jämfört med börvärdet när den stannar. 5 grader över är ju ingenting. Varför i allsindar har de gjort så?

Även om jag får skulle få ner framledningstempen vid 50rps ser jag ju redan nu att det här stopp/start var 10:e minut kan inträffa på flera olika sätt.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #20 skrivet: 09 april 2024, 18:13:07 »
Hej Jocke, just fått svar från en CTC ansvarig i Norrland.

QUOTE
Loggarna är på 6 dygn och mycket riktigt så ser vi den avvikelsen den 30:e men inte någon annan tid .Om pumpen startar  på -210 gradminuter och det finns ett för litet behov så kommer den att gå upp 5 grader över framledningsbörvärdet där den stannar. Då  den stannar på för hög framledningstemp och inte kommit till 0 på gradminutrarna så startar kompressorn inte på de inställda -210 gradminutrarna utan nästa start blir när framledningen går under börvärdet. Den tar alltså inte i de läget hänsyn till inställda gradminuter. I det läget aktiveras också startfördröjningen. Dessa inställningar går inte ändra.

När de gäller kurvan så har du en programvara där den visar i diagrammet  5 grader lägre än inställd max framledning pga av att den vill ha ett ”spann” på slutet där den efter varje -100 gradminuter släpper upp framledningen 1 grad alltså så ger den full temp vid -500 gradminuter.
Detta kan tyckas onödigt att de syns så och de kommer att ändras på nästa programmvara
UNQUOTE

Jag har begärt ändring av programvaran för att lösa det där med start-stoppen, antingen öka börvärde-ärvärde differensen till 10 grader eller förbise framledningstemperatruren vid start tills kompressorn hunnit varva ner till 20 rps. Vi får se hur service minded dom är.

Jag har by-pass och med VB pump 50% har jag typ 8 grader diff VBin/VBut vid start 50 rps och runt 4 grader när den är nere på 20 rps. Jag har som du också ändrat min kurva uppåt tills vidare.

/Kent

Borde inte VP justera med cirkpumpen för att undvika för hög framledning? Har man bypass och en viss fart på extern CP så kan jag tänka mig att när VP cirk isf gasar på så blir det bakflöde och temp stiger extra fort. Hur ser cirkpumphastigheten ut vid dessa rps 20 resp 50?

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #21 skrivet: 09 april 2024, 18:19:43 »
VP är ju bara intresserad av summan, och i det här fallet är den egentligen inte intresserad av deltat, utan bara vilken framledning den har i jämförelse med börvärde.

De element som är strypta är strypta för att de är mindre och inte ska stjäla flöde. Ett större är något strypt för att den är rätt nära pumpen och annars blir deltat över den för lite. Sen sitter termostater på element på ovanvåningen.

Ok, det var mest för att kontrollera för eget bruk att tillräckligt flöde uppnås, det kan ju va så att det diffar en del över elementen och golvslingor med varierat flöde.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #22 skrivet: 09 april 2024, 21:52:26 »
Tack Kent!

Bra att vi fick svar på frågan om hur många grader över framledningen är jämfört med börvärdet när den stannar. 5 grader över är ju ingenting. Varför i allsindar har de gjort så?

Även om jag får skulle få ner framledningstempen vid 50rps ser jag ju redan nu att det här stopp/start var 10:e minut kan inträffa på flera olika sätt.

Hej Jocke,
Jag tror att det är ett feltänk av CTC och dom menar nog att fastigheten kan bli för varm och har inte tänkt på start-stopp frekvensen. I verkligheten vet vi ju att nu när vi har ökat kurvan så blir det varmare inne. Jag har 1-rörs system så jag kan justera termostaterna på de radiatorer som är fullt öppna, lite kompensation i alla fall. På 2-rörs system och golvvärme blir det värre. Sedan har vi ju högre energiförbrukining med en högre kurva.  Jag satt börvärdet på 35 grader vid ute temp 18 grader och då fick jag den att gå till noll minusgrader. Det är differensen börvärde-VBut som är satt max 5 grader och inte differensen VBin-VBut för den kan vara hur stor som helst i princip.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #23 skrivet: 10 april 2024, 10:23:11 »
Hej Jocke,
Jag tror att det är ett feltänk av CTC och dom menar nog att fastigheten kan bli för varm och har inte tänkt på start-stopp frekvensen. I verkligheten vet vi ju att nu när vi har ökat kurvan så blir det varmare inne. Jag har 1-rörs system så jag kan justera termostaterna på de radiatorer som är fullt öppna, lite kompensation i alla fall. På 2-rörs system och golvvärme blir det värre. Sedan har vi ju högre energiförbrukining med en högre kurva.  Jag satt börvärdet på 35 grader vid ute temp 18 grader och då fick jag den att gå till noll minusgrader. Det är differensen börvärde-VBut som är satt max 5 grader och inte differensen VBin-VBut för den kan vara hur stor som helst i princip.

Ja jag är lite rökt. Jag kan inte hålla mitt hus i normal temperatur samtidigt som jag sätter upp minimum framledning. Börjar jag stänga av min golvvärme försvinner för mycket volym från systemet.

Jag fattar inte riktigt hur de tänkt egentligen. Att stoppa pumpen på bara 5 grader över börvärde kommer ju resultera i oönskade situationer oavsett om man har jättebra flöde i sitt system eller inte. Jag fattar att jag är mer drabbad eftersom jag har 4,5 grad delta vid 20rps och 10 grader delta när den startar upp på 50rps.

För att inte få detta fenomen med stopp/start var 10:e minut utan att gradminutrarna går ner till 0 känns det som att max delta måste vara under 5 grader vid @50rps, vilket betyder delta på vaddå, 2 grader runt 20rps eller? Pumpen lever ju sitt liv vid 20-30rps mestadelen av tiden och har då ett otroligt lågt delta mellan VB-in och VB-ut.

Nu börjar polletten trilla ner... tidigare har jag läst om att man måste stänga av innegivaren om man eldar exempelvis. På Nibe så kan man justera hur mycket innegivaren ska påverka börvärdet, men CTC stänger helt enkelt av pumpen helt och hållet när börvärdet trillar under 5 grader på framledningen.

Samma fenomen lär väl uppstå när solinstrålningen är stark på vår/höst, när tempen i huset stiger så sänker innegivaren börvärdet. Då stannar väl också pumpen utan att GM är nedräknade om den sjunker för mycket.
« Senast ändrad: 10 april 2024, 10:32:37 av JockeHX »

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #24 skrivet: 10 april 2024, 12:28:12 »
Hej Jocke,
Jag kan inte se att det överhuvudtaget finns någon anledning till att ha en funktion som fungerar på det sättet om det inte finns parametrar man kan justera på. Alla hus är olika och värmebehovet och systemen likaså. Det bästa vore om funktionen togs bort helt och låta gradminuterna sköta det som vanligt. Jag kommer att reklamera detta om CTC vägrar fixa programmet. Om jag justerar kurvan som jag vill att den ska vara får jag upp till 4 starter per timme när utetempen är 6 grader och högre pga deras program och inte pga mitt värmesystem eller värmebehov.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #25 skrivet: 10 april 2024, 13:36:24 »
Nu är jag inte helt inne på den VP. Men är värmebärarpumpen styrd i fart från datan så kan det bli problem. Den ska gå konstant på en fart, min ca 50 % som prov. om den varierar så kan den få för sig att stoppa kompressorn, framledningstempen registreras på röret ut till huset och blir då flödet för litet så blir det även för varmt fram, och kompressorn stoppar. Så om det går att sätta en minfart på VB-pumpen så gör det.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #26 skrivet: 10 april 2024, 13:38:31 »
Hur funkar era system utan innegivare aktiv? Normal värme mulna dagar? Jag tänker så det inte blir fel med för hög kurva eller förskjutning i bakgrunden som gör att det inte funkar som antyds i Jockes senare del i senaste inlägget. Vad händer om ni drar ner förskjutning/justering lite extra och aktiverar innegivaren? Så det verkligen blir för kallt när innegivaren inte är med.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #27 skrivet: 10 april 2024, 13:42:10 »
Nu är jag inte helt inne på den VP. Men är värmebärarpumpen styrd i fart från datan så kan det bli problem. Den ska gå konstant på en fart, min ca 50 % som prov. om den varierar så kan den få för sig att stoppa kompressorn, framledningstempen registreras på röret ut till huset och blir då flödet för litet så blir det även för varmt fram, och kompressorn stoppar. Så om det går att sätta en minfart på VB-pumpen så gör det.

CTC GSi har ingen automatisk styrning av hastighet på laddpumpen till värmebärarsystemet. Det är en fast inställning.

Jag har min på ställd på 75%, över det börjar det susa i elementen.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #28 skrivet: 10 april 2024, 13:49:09 »
Hur funkar era system utan innegivare aktiv? Normal värme mulna dagar? Jag tänker så det inte blir fel med för hög kurva eller förskjutning i bakgrunden som gör att det inte funkar som antyds i Jockes senare del i senaste inlägget. Vad händer om ni drar ner förskjutning/justering lite extra och aktiverar innegivaren? Så det verkligen blir för kallt när innegivaren inte är med.

Jag har inte kopplat på min innegivare. Kurvan som jag har tycker jag är väl intrimmad, men vid solinstrålning under dagen kan det bli för varmt i huset förstås. Skillnaden är snarare den att om jag haft innegivare skulle problemet förvärras ännu mer eftersom den då skulle sänkt kurvan ännu mer.

Så fort framledning är mer än 5 grader varmare än börvärde så stoppar pumpen. När den upptäcker att GM inte är nedräknade startar den igen efter 10 minuter. Men då är returen fortfarande rätt hög och pumpen kommer leverera 9+kW under 4-5 minuter.

Framledningen blir då högre än 5 grader över börvärdet och stoppar igen utan att varva ner. Och så fortsätter den.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #29 skrivet: 10 april 2024, 13:51:33 »
Okej, inge tvivel om fel begåtts på CTC's ritbord.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!