Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC Ecoheat!?  (läst 61863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #120 skrivet: 27 mars 2014, 21:02:45 »
Jag skulle nog istället satsa på att dimensionera värmepumpen rejält och sälja veden (om du hugger den själv).
En bergvärmepump är generellt så pass billig i drift att man inte kan tjäna några större pengar på att elda med ved.

En kamin eller liknande för myseldning är dock aldrig fel.

Tanken jag har är att man genom att behålla befintlig kökspanna säkerställer att man även fortsättningsvis eldar i huset, många gamla hus mår väl av att eldas i med tanke på självdraget.

Sen var min tanke att man kanske kommer från de många start/stoppen genom att välja en värmepump som ligger på den nedre gränsen av skalan ifråga om maxeffektbehov.

Jag tror inte att elen kommer att bli billigare, att då kunna spetsa med ved ser jag som en möjlighet att kunna hålla nere kostnaden + att man ser till att huset får sitt behov av ventilation tillgodosett.

Sen bör man väl få rejält mycket varmare varmvatten om man spetsar med ved?

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #121 skrivet: 27 mars 2014, 21:07:03 »
Det är som sagt en väldigt tråkig kalkyl att försöka tjäna något med ved eller sol när man har installerat en värmepump. En kamin är ju trevlig, men man får nog köpa den just på "trevliga prylar" kontot.

CTC gör en väldigt stor sak av att man kan koppla på sol, ved etc men jag skulle vilja påstå att det är ungefär lika enkelt på många andra värmepumpar. Problemet är att man egentligen inte kan koppla in något direkt till den inbyggda pannvolymen på CTCn. Den är alldeles för liten och hålls alltid på en hög temperatur av värmepumpen. Om volymen alltid är 50 grader så finns det inte så mycket att jobba med. Det krävs att man sätter externa ackumulatortankar. Fördelen med CTC är att de har en inbyggd shunt, det styret får man köpa separat hos andra.

Förståelsen för att man inte bara kan koppla på något och köra verkar inte ens ha gått hem hos installatörerna. Såg en tråd nyligen som handlade om en som hade satt in en ny CTC värmepump och där installatören kopplat en 30kW panna rakt på värmepumpen utan någon ytterligare volym.

En 30 kw vedpanna låter vara lite overkill mot en så liten tank som den som ctc har.

Hur många kwh "ryms" om man laddar tanken på CTC Ecoheat från 50-90 grader, alltså hur många kwh är det i temperaturökningen från 50-90 grader?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #122 skrivet: 27 mars 2014, 21:14:36 »
Om du ska få självdraget att funka som tänkt måste du elda i stort sett varje dag vill du det ? Start stop är inga problem med en rätt installerad vp samt ev tanklösning. Du kommer att få varmare vv med ved men behöver du verkligen det en bra vp i dag ger bra med vv och varmare vv än 40 grader badar man tex inte i. Jag tycker det är en bra ide att behålla köks pannan man vet aldrig vad som händer och att kunna elda vid strömavbrott är inte helt fel. Det blir ca 11 kw som lagras i tanken hur länge räcker det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #123 skrivet: 27 mars 2014, 21:21:42 »
En 30 kw vedpanna låter vara lite overkill mot en så liten tank som den som ctc har.

Hur många kwh "ryms" om man laddar tanken på CTC Ecoheat från 50-90 grader, alltså hur många kwh är det i temperaturökningen från 50-90 grader?

Där är väl ca 200 liter, så 9kWh kan du lagra. Inte fyskam, men i "elvärde" är det 2-3kWh, vilket motsvara ungefär en femma.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #124 skrivet: 27 mars 2014, 22:33:17 »
Om du ska få självdraget att funka som tänkt måste du elda i stort sett varje dag vill du det ? Start stop är inga problem med en rätt installerad vp samt ev tanklösning. Du kommer att få varmare vv med ved men behöver du verkligen det en bra vp i dag ger bra med vv och varmare vv än 40 grader badar man tex inte i. Jag tycker det är en bra ide att behålla köks pannan man vet aldrig vad som händer och att kunna elda vid strömavbrott är inte helt fel. Det blir ca 11 kw som lagras i tanken hur länge räcker det ?

Nja, njo, ja.

Det är som ni skriver sant att ur besparingssynvinkel så "sparar" man inte lika mycket i kronor och ören räknat, men om man ser till helheten, framförallt ur husets synvinkel, med ventilation och ur fuktsynpunkt så tror jag att det i det långa loppet kan vara klokt att elda i ett hus som är byggt för det.

Om det är lagrat 9-11 kwh då man laddat tanken för kvällen så har man eldat en stund före också, även denna stunden antar jag att värmepumpen står still och förbrukar således ingen drivenergi, om man lägger ihop dessa kwh till de 9-11 kwh så har man antar jag minskat dygnsförbrukningen ganska väsentligt, detta under den tid på året då det är som kallast och förbrukningen är som högst.

Om man endast ser eldningen som ett besvär så förstår jag tanken, men om man väger in fler parametrar, på kort och lång sikt så tror jag att det kanske inte är en så dum ide att stödelda lite nu och då.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #125 skrivet: 27 mars 2014, 22:39:20 »
Tanken jag har är att man genom att behålla befintlig kökspanna säkerställer att man även fortsättningsvis eldar i huset, många gamla hus mår väl av att eldas i med tanke på självdraget.

Har du nån acktank till kökspannan?
Annars skulle jag koppla kökspannan med en laddomat mot EcoHeat.
Det stämmer att volymen är för lite för att man ska kunna elda en längre stund men en lite brasa då och då funkar.
Och om det samtidigt är kallt ute så kommer värmen gå ut i huset via elementen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #126 skrivet: 27 mars 2014, 23:24:53 »
Har du nån acktank till kökspannan?
Annars skulle jag koppla kökspannan med en laddomat mot EcoHeat.
Det stämmer att volymen är för lite för att man ska kunna elda en längre stund men en lite brasa då och då funkar.
Och om det samtidigt är kallt ute så kommer värmen gå ut i huset via elementen.

Jo jag har idag en acktank om 500 liter för värmesystemet + 120 liter inbyggd vvb.
Där acktanken idag är belägen är den plats jag har tänkt ställa den eventuella framtida värmepumpen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #127 skrivet: 28 mars 2014, 07:14:33 »
Det är ju klart att den där acktanken hade varit bra att behålla men jag förstår om den inte har plats.
Tanken i EcoHeat är helt klart mindre men det funkar ju att småelda mot denna.
Men i så fall har du väl redan en laddomat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #128 skrivet: 28 mars 2014, 17:25:07 »
Jo jag har idag en acktank om 500 liter för värmesystemet + 120 liter inbyggd vvb.
Där acktanken idag är belägen är den plats jag har tänkt ställa den eventuella framtida värmepumpen.
Går det inte att behålla tanken och placera vp bredvid ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #129 skrivet: 29 mars 2014, 08:36:00 »
Det är ju klart att den där acktanken hade varit bra att behålla men jag förstår om den inte har plats.
Tanken i EcoHeat är helt klart mindre men det funkar ju att småelda mot denna.
Men i så fall har du väl redan en laddomat?

Det sitter en Essbe, en termisk ventil där i dagsläget.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoheat!?
« Svar #130 skrivet: 29 mars 2014, 08:37:02 »
Går det inte att behålla tanken och placera vp bredvid ?

Nej, tyvärr är utrymmet alldeles för litet för det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!