Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jisse
« skrivet: 29 mars 2014, 08:37:02 »

Går det inte att behålla tanken och placera vp bredvid ?

Nej, tyvärr är utrymmet alldeles för litet för det.
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 29 mars 2014, 08:36:00 »

Det är ju klart att den där acktanken hade varit bra att behålla men jag förstår om den inte har plats.
Tanken i EcoHeat är helt klart mindre men det funkar ju att småelda mot denna.
Men i så fall har du väl redan en laddomat?

Det sitter en Essbe, en termisk ventil där i dagsläget.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 mars 2014, 17:25:07 »

Jo jag har idag en acktank om 500 liter för värmesystemet + 120 liter inbyggd vvb.
Där acktanken idag är belägen är den plats jag har tänkt ställa den eventuella framtida värmepumpen.
Går det inte att behålla tanken och placera vp bredvid ?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 mars 2014, 07:14:33 »

Det är ju klart att den där acktanken hade varit bra att behålla men jag förstår om den inte har plats.
Tanken i EcoHeat är helt klart mindre men det funkar ju att småelda mot denna.
Men i så fall har du väl redan en laddomat?
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 27 mars 2014, 23:24:53 »

Har du nån acktank till kökspannan?
Annars skulle jag koppla kökspannan med en laddomat mot EcoHeat.
Det stämmer att volymen är för lite för att man ska kunna elda en längre stund men en lite brasa då och då funkar.
Och om det samtidigt är kallt ute så kommer värmen gå ut i huset via elementen.

Jo jag har idag en acktank om 500 liter för värmesystemet + 120 liter inbyggd vvb.
Där acktanken idag är belägen är den plats jag har tänkt ställa den eventuella framtida värmepumpen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 mars 2014, 22:39:20 »

Tanken jag har är att man genom att behålla befintlig kökspanna säkerställer att man även fortsättningsvis eldar i huset, många gamla hus mår väl av att eldas i med tanke på självdraget.

Har du nån acktank till kökspannan?
Annars skulle jag koppla kökspannan med en laddomat mot EcoHeat.
Det stämmer att volymen är för lite för att man ska kunna elda en längre stund men en lite brasa då och då funkar.
Och om det samtidigt är kallt ute så kommer värmen gå ut i huset via elementen.
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 27 mars 2014, 22:33:17 »

Om du ska få självdraget att funka som tänkt måste du elda i stort sett varje dag vill du det ? Start stop är inga problem med en rätt installerad vp samt ev tanklösning. Du kommer att få varmare vv med ved men behöver du verkligen det en bra vp i dag ger bra med vv och varmare vv än 40 grader badar man tex inte i. Jag tycker det är en bra ide att behålla köks pannan man vet aldrig vad som händer och att kunna elda vid strömavbrott är inte helt fel. Det blir ca 11 kw som lagras i tanken hur länge räcker det ?

Nja, njo, ja.

Det är som ni skriver sant att ur besparingssynvinkel så "sparar" man inte lika mycket i kronor och ören räknat, men om man ser till helheten, framförallt ur husets synvinkel, med ventilation och ur fuktsynpunkt så tror jag att det i det långa loppet kan vara klokt att elda i ett hus som är byggt för det.

Om det är lagrat 9-11 kwh då man laddat tanken för kvällen så har man eldat en stund före också, även denna stunden antar jag att värmepumpen står still och förbrukar således ingen drivenergi, om man lägger ihop dessa kwh till de 9-11 kwh så har man antar jag minskat dygnsförbrukningen ganska väsentligt, detta under den tid på året då det är som kallast och förbrukningen är som högst.

Om man endast ser eldningen som ett besvär så förstår jag tanken, men om man väger in fler parametrar, på kort och lång sikt så tror jag att det kanske inte är en så dum ide att stödelda lite nu och då.
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 27 mars 2014, 21:21:42 »

En 30 kw vedpanna låter vara lite overkill mot en så liten tank som den som ctc har.

Hur många kwh "ryms" om man laddar tanken på CTC Ecoheat från 50-90 grader, alltså hur många kwh är det i temperaturökningen från 50-90 grader?

Där är väl ca 200 liter, så 9kWh kan du lagra. Inte fyskam, men i "elvärde" är det 2-3kWh, vilket motsvara ungefär en femma.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 mars 2014, 21:14:36 »

Om du ska få självdraget att funka som tänkt måste du elda i stort sett varje dag vill du det ? Start stop är inga problem med en rätt installerad vp samt ev tanklösning. Du kommer att få varmare vv med ved men behöver du verkligen det en bra vp i dag ger bra med vv och varmare vv än 40 grader badar man tex inte i. Jag tycker det är en bra ide att behålla köks pannan man vet aldrig vad som händer och att kunna elda vid strömavbrott är inte helt fel. Det blir ca 11 kw som lagras i tanken hur länge räcker det ?
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 27 mars 2014, 21:07:03 »

Det är som sagt en väldigt tråkig kalkyl att försöka tjäna något med ved eller sol när man har installerat en värmepump. En kamin är ju trevlig, men man får nog köpa den just på "trevliga prylar" kontot.

CTC gör en väldigt stor sak av att man kan koppla på sol, ved etc men jag skulle vilja påstå att det är ungefär lika enkelt på många andra värmepumpar. Problemet är att man egentligen inte kan koppla in något direkt till den inbyggda pannvolymen på CTCn. Den är alldeles för liten och hålls alltid på en hög temperatur av värmepumpen. Om volymen alltid är 50 grader så finns det inte så mycket att jobba med. Det krävs att man sätter externa ackumulatortankar. Fördelen med CTC är att de har en inbyggd shunt, det styret får man köpa separat hos andra.

Förståelsen för att man inte bara kan koppla på något och köra verkar inte ens ha gått hem hos installatörerna. Såg en tråd nyligen som handlade om en som hade satt in en ny CTC värmepump och där installatören kopplat en 30kW panna rakt på värmepumpen utan någon ytterligare volym.

En 30 kw vedpanna låter vara lite overkill mot en så liten tank som den som ctc har.

Hur många kwh "ryms" om man laddar tanken på CTC Ecoheat från 50-90 grader, alltså hur många kwh är det i temperaturökningen från 50-90 grader?
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 27 mars 2014, 21:02:45 »

Jag skulle nog istället satsa på att dimensionera värmepumpen rejält och sälja veden (om du hugger den själv).
En bergvärmepump är generellt så pass billig i drift att man inte kan tjäna några större pengar på att elda med ved.

En kamin eller liknande för myseldning är dock aldrig fel.

Tanken jag har är att man genom att behålla befintlig kökspanna säkerställer att man även fortsättningsvis eldar i huset, många gamla hus mår väl av att eldas i med tanke på självdraget.

Sen var min tanke att man kanske kommer från de många start/stoppen genom att välja en värmepump som ligger på den nedre gränsen av skalan ifråga om maxeffektbehov.

Jag tror inte att elen kommer att bli billigare, att då kunna spetsa med ved ser jag som en möjlighet att kunna hålla nere kostnaden + att man ser till att huset får sitt behov av ventilation tillgodosett.

Sen bör man väl få rejält mycket varmare varmvatten om man spetsar med ved?
Skrivet av: GöranA
« skrivet: 27 mars 2014, 21:01:31 »

Det är som sagt en väldigt tråkig kalkyl att försöka tjäna något med ved eller sol när man har installerat en värmepump. En kamin är ju trevlig, men man får nog köpa den just på "trevliga prylar" kontot.

CTC gör en väldigt stor sak av att man kan koppla på sol, ved etc men jag skulle vilja påstå att det är ungefär lika enkelt på många andra värmepumpar. Problemet är att man egentligen inte kan koppla in något direkt till den inbyggda pannvolymen på CTCn. Den är alldeles för liten och hålls alltid på en hög temperatur av värmepumpen. Om volymen alltid är 50 grader så finns det inte så mycket att jobba med. Det krävs att man sätter externa ackumulatortankar. Fördelen med CTC är att de har en inbyggd shunt, det styret får man köpa separat hos andra.

Förståelsen för att man inte bara kan koppla på något och köra verkar inte ens ha gått hem hos installatörerna. Såg en tråd nyligen som handlade om en som hade satt in en ny CTC värmepump och där installatören kopplat en 30kW panna rakt på värmepumpen utan någon ytterligare volym.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 mars 2014, 19:08:02 »

Hej!

Går det att koppla en vattenmantlad kamin eller en dito kökspanna direkt på en CTC Ecoheat?

Vad behöver man i kopplingsväg, och behöver man koppla om någon koppling varje gång då man börjar/slutar elda?

Om detta går(?) och om man kan tänka sig att elda då det är som kallast så borde man väl kunna underdimensionera vp en aning och få en mycket kostnadseffektiv anläggning sett till årsförbrukningen och även en optimal gångtid för vp?
Det går att koppla kamin till Ecoheat via en laddomat inkopplings förslag finns eller har funnits på Ctc hemsida. Det går att koppla kamin till andra vp också men då måste man komplettera med shunt styrning och acktank och får då fördelen att man kan välja en rejäl storlek på acktanken för att elda ved mot endast 250 liter vatten som redan är ca 40-50 grader varmt är nog ingen höjdare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 mars 2014, 18:52:44 »

Jag skulle nog istället satsa på att dimensionera värmepumpen rejält och sälja veden (om du hugger den själv).
En bergvärmepump är generellt så pass billig i drift att man inte kan tjäna några större pengar på att elda med ved.

En kamin eller liknande för myseldning är dock aldrig fel.
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 27 mars 2014, 17:43:02 »

Hej!

Går det att koppla en vattenmantlad kamin eller en dito kökspanna direkt på en CTC Ecoheat?

Vad behöver man i kopplingsväg, och behöver man koppla om någon koppling varje gång då man börjar/slutar elda?

Om detta går(?) och om man kan tänka sig att elda då det är som kallast så borde man väl kunna underdimensionera vp en aning och få en mycket kostnadseffektiv anläggning sett till årsförbrukningen och även en optimal gångtid för vp?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 15 december 2012, 20:26:18 »

Vad tjänar man på att köra en VVB med timer i serie efter pumpen?
Säg att man programerar en gångtid om max 60 minuter två gånger per dygn på en beredare på 60 liter och ställer termostaten på 60 grader.

Tom

vi är 4st i hushållet. VVB ligger mellan 60-65 ° och den drar ca 1-4kWh/dygn. och då är den varm jämt. behöver aldrig fundera om det finns VV.
jag tycker att det är värt det. VP kan du köra med lägre temperaturer och ändå ha VV.
sänkte förbrukningen med ca:200kWh/år  för värme och varmvatten, innan det avändes enbart kompressorn.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 december 2012, 20:18:23 »

Det enda gången man tjänar är att när vattnet i beredaren ligger under 60 grader så kommer det att bli mindre värme förluster från beredaren hur mycket mindre beror dels på hur bra isolerad beredaren är samt hur varmt vatten den matas med och hur mycket vv man förbrukar. Jag skulle istället satsa på att isolera extra på beredaren om man har möjlighet och låta den stå på 60 grader hela tiden då minskar man dessutom risken för legionella.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 15 december 2012, 20:04:44 »

Vad tjänar man på att köra en VVB med timer i serie efter pumpen?
Säg att man programerar en gångtid om max 60 minuter två gånger per dygn på en beredare på 60 liter och ställer termostaten på 60 grader.

Tom
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 15 december 2012, 16:28:44 »

ja en el VVB i serie efter VP är att rekommendera.
vi har en på 60l och vi sänkte förbrukningen  för värme och VV efter att vi installerat den.
ca 60kWh i månaden går åt till VVB

vi kör VV-höjning med VP två gånger/dygn. och det är den tid vi oftast duschar.
Skrivet av: Stolle
« skrivet: 15 december 2012, 13:47:13 »

Jag är jättenöjd hittills med min Ecoheat 5. Laborerat med inställningar en hel del. Dn enda förändringen ag skull vilja göra är att sätta en separat varmvattenberedare, eftersom jag gärna använder hett vatten vid disk och dusch. Då får Ecoheaten fungera som en förvärmare.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 09 december 2012, 11:33:27 »

Har försökt att optimera min V2:a lite, nu när kylan börjar komma på riktigt.
Anläggningen är sedan uppstart projekterad för enbart drift med kompressor, vilket gör att borrhållet är lite överdimensionerat medans pumpens storlek är underdimensionerad. Se min profil.

Styren i V2:an har sina begränsningar men vissa parametrar går att fixa till.

Eftersom anläggningen är lite underdimensionerad, har jag märkt att de sista 5 graderna över värmebäraren vid 55 graders körningarna tar väldigt lång tid på vintern.
Det här upplever jag som att gångtiden över dygnet blir väl högt. Runt 20 timmar vid -10

DUT -15/50 och stämmer ganska bra, pumpen har klarat jobbet utan tillskott till -23. Vintertid ligger brine in konstant på plus.

Så vad har jag gjort:

DeltaT över radiatorerna ligger mellan 5-7 grader med lägsta hastigheten på CP. Inomhustemp +21.

DeltaT Brine 2-3 grader med pumpen i hastighet 3.

Gångtiden på kompressorn har sänkts med ca 2-3 timmar per dygn genom att jag i den kodade menyn har ställt max arbetstemp till 50 grader (default är 55 grader). På vintern blir inte VV lidande av lägre arbetstemp.

Startfördröjning kompressor är satt till 25 min.

Shuntfördröjning 180 min (längre tid påverkar inte gångtiden eftersom pumpen orkar jobba i kapp.)

Tillskottet alltid avslaget.

Starter ca 14 stycken/dygn (tidigare ca 9 stycken vid -10 ute.)

Inomhusgivare installerad.

Funderingar finns på att installera en VVB på 60-110 liter i serie med pumpen för att få mer varmvatten vår-höst.

Hur har ni andra med V2 gjort?

/Tompa/

Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 03 december 2012, 23:25:56 »

visst det är bara att ändra start/stopp. själv kör jag 8°. nackdelen är något sämre COP.
jag kör även startfördröjning på 35min. vilket gör att som det har varit nu med -15 till -19°. så får jag lite under temperatur. så när kompressorn startar så har den ca 15° att värma. vilket gör att jag får 7° som har bättre COP än vad det hade varit om jag tex hade kört startfördröjning på ca 10min.

jag har oxå ca 15h drifttid och 16starter

det går bra att ändra start/stopp som man vill om du vill ha mer/mindre sommar eller vinter.
det är bara att laborera. men desto högre temperaturer ju sämre COP och även risk för högre slitage.
Skrivet av: ockelboy
« skrivet: 02 december 2012, 10:20:01 »

Är det nån nackdel att öka diff temp på start och stopp från 5 grader? Ska man ha samma start stopp temp sommar som vinter.

Tacksam för svar
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 03 februari 2012, 18:31:33 »

Om du sänker hastigheten på laddpumpen ett steg, hur mycket påverkar det dina data efter det?
När du har 5,5 grader vid laddning blir det inte stor rörelse i tanken då?
Jag kör som ctc rekommenderar just nu ca 1080l/h
Och tycker nog att det fungerar lite bättre än dun ca 950l/h som den ger på läge 1 på cp.
Är inte hemma men får testa lite mer när jag kommer hem
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 03 februari 2012, 16:48:34 »

Om du sänker hastigheten på laddpumpen ett steg, hur mycket påverkar det dina data efter det?
När du har 5,5 grader vid laddning blir det inte stor rörelse i tanken då?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 03 februari 2012, 11:35:52 »

medeltemperatur ca:-11° har då en drifttid på 13h  och 21st stater
21-22° inne          KBin 1.35°  KBut -2° som lägst.
radiator framl 38,09° medel
            retur 29,62° medel

VP       VPut 46°        max                   8° övertemp  huvuddunk
          Vpin  40,5°     max                           
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 13 januari 2012, 11:35:59 »

har mätt lite för att se vad jag ligger på för COP för tillfället.
har mätt senaste 20 dygnen.
ligger då på VP cop 3,04 inkl cp
om jag räknar med VP+VVB så ligger det på cop 2,87 inkl cp
KBin 2° KBut -1°
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 januari 2012, 09:27:32 »

det här står i manualen för ecoheat.

Om du inte får inställd rumstemperatur, kontrollera:
• Att radiatorsystemet är rätt justerat och väl fungerande. Att radiatortermostater är öppna och att radiatorerna är jämnvarma. Känn på hela radiatorns yta. Avlufta radiatorerna. Värmepumpens snåla drift kräver att radiatorsystemet är väl fungerande om du ska få en bra besparing.

vad betyder det, ska jag inte ha så stort  :dt: över radiatorerna?

det jag ser som fördel med högt  :dt: är att returen är kallare. blir då lägre temperatur i tank botten.
får då en viss undertemp. längre gångtid utan att öka övertemp mot framledningbör 5k. men får den körning på 8k.
 
nackdel får nog höja kurvan.

så resultatet blir nog nästan det samma.

det jag funderar på om det skulle vara bättre är om man skulle ta VPin direkt från radiator returen i stället för som nu botten på tanken.
om det då finns en större möjlighet att man får kallare vatten till VPin. än om vattnet blandar sig i tanken först.


Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 11 januari 2012, 20:19:44 »

Jag har inget bra svar, kan bara konstatera att det har blivit så för mig med hård strypning på retur och så låg fart som möjligt på radiator-CP. Laddpumpen är så mycket kraftigare att den drar mer flöde i radiatorkretsen när den går.
men det är ju två separerade kretsar.  det jag kan tänka mig är att det blir om blandning i tanken när laddpumpen startar. men att den skulle öka flödet på radiatorkretsen har jag svårt att förstå.
men allt är ju möjligt.

Skrivet av: NollKoll
« skrivet: 11 januari 2012, 20:09:33 »

varför ska det bli så? flödet borde väl inte öka i radkretsen eller?
Jag har inget bra svar, kan bara konstatera att det har blivit så för mig med hård strypning på retur och så låg fart som möjligt på radiator-CP. Laddpumpen är så mycket kraftigare att den drar mer flöde i radiatorkretsen när den går.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 11 januari 2012, 19:53:27 »

Hej, kul att se att du testar nya ideer.
Nu när du stryper hårt i radiatorkretsen får shunten jobba lite mer vid varje start, du kommer att se att medan ladd-pumpen går ökar flödet en hel del i radiatorkretsen. Men det gör ju ingenting. Det blir bara mer variationer i temp på fram/rertur-ledningarna. Jag är inte säker på om din radiator-CP är tryckstyrd, min Alpha är det i alla fall.

varför ska det bli så? flödet borde väl inte öka i radkretsen eller?
radiator-CP är nog inte tryckstyrd
Skrivet av: NollKoll
« skrivet: 11 januari 2012, 19:31:31 »

Hej, kul att se att du testar nya ideer.
Nu när du stryper hårt i radiatorkretsen får shunten jobba lite mer vid varje start, du kommer att se att medan ladd-pumpen går ökar flödet en hel del i radiatorkretsen. Men det gör ju ingenting. Det blir bara mer variationer i temp på fram/rertur-ledningarna. Jag är inte säker på om din radiator-CP är tryckstyrd, min Alpha är det i alla fall.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 11 januari 2012, 18:09:08 »

har strypt på alla radiatorer och på kulventilen på returen för att försöka få så stort  :dt: som möjligt.
3st radiatorer är i princip helt stängda ca ett kvarts varv öppet på returventilen. 2st ca 1 varv öppet.
på dom nyare radiatorerna fins det en ring som har en 9 gradig skala dom står på 3 just nu.

har en injusteringventil liggande så kanske får försöka få dit den.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 11 januari 2012, 17:56:36 »

Ja då borde det vara en förbättring du gjort trots att du tycker du har ett litet :dt:. För många är det nog svårt att få så mycket bättre, så det jag vill säga är att du kan vara ganska nöjd ändå.

Om du får lägre ljud med en injusteringsventil än en kulventil är högst troligt då en halvstängd kulventil ger större turbulens pga skarpa kanter än en flödesoptimerad injusteringsventil med kägla och säte.

Finns det inga avstängningsventiler på returerna på elementen? Där brukar man kunna ställa flöde om det inte finns justering på själva radiatorventilen (förinställning).
Har man problem med ljud så minskas problemet om man får mindre tryckfall över en enda punkt, dvs justera flödet på flera ställen i kreten.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 11 januari 2012, 17:45:27 »

jag har testat lite här i dag, och hade en liten radiator som sitter bakom diskmaskinen huvuddunk. som det var kortslutning på.
har fortfarande problem med att få bra  :dt: men nu kunde jag ändra tillbaka kurvan.

om man stryper med en justerventil typ MMA, blir det inga problem med oljud då? som jag får när jag stryper med kulventilen.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 11 januari 2012, 17:35:51 »

Vad jag vet så finns det inga klenare än den du har. Om du inte tar en VVC pump förstås. Kanske en tryckstyrd pump, t ex Grundfos Alpha2 skulle hjälpa dig. Annars är det en strypning som gäller.

Sen så är väl frågan som du ställt om det är bättre att höja kurvan än att ha ett lågt :dt: över elementen för att få den värmeavgivning som behövs.
Där ska man nog tänka som så att det är den lägsta genomsnittliga temperaturen över kondensorn som eftertraktas.
Så trots en högre framledning kan man ändå i bästa fall få en lägre snittemp över kondensorn. Lite att mäta och räkna på.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 11 januari 2012, 17:25:08 »

ska man sätta in en klenare CP?  för att lyckas få mer DeltaT över radiatorerna.
har i dag en grundfos ups 25-40 130

eller ska man sätta på en justerventil. istället för kulventil?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 10 januari 2012, 09:04:01 »

det positiva jag kan tyckas se är kanske något färre starter. ;)
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 10 januari 2012, 08:47:32 »

hur göra?

nu har jag strypt in mina radiatorer och golvvärme så mycket jag kan.
får ca 5k fram/retur. stryper jag mer blir det oljud.
problemet då är att temperaturen inne har sjunkit med 1°
ska jag då släppa lite på strypningen eller höja kurvan?
innan låg jag på ca 3k fram/retur. nu vid utomhustemp 0- -6°.
blir det kallare ökar diffen.

radiatorpumpen på lägsta farten. har fått strypa alla radiatorer. vissa nästan helt för att få 5k på den.
har även strypt på en kulventil vid pumpen.

Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 04 januari 2012, 21:53:20 »

testade kör vp max 58°.
vp ut 60,5° vp in 54°
panna 55°
framledning 29°
KB in 2,6° ut -0,2°
hetgas 106°
cop vid 58° =2,2

bara ett test.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 03 januari 2012, 17:49:59 »

Ja det är helt normalt. När kompressorn stannar utjämnas trycket i maskinen genom expansionsventilen. Köldmediat i synglaset förångas då trycket sjunker.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 december 2011, 21:10:42 »

synglaset. när VP startar så bubblar det en del ett tag (normalt). men när den stannar bubblar det en stund sedan blir det tomt ska det bli det? har inte tänkt på det tidigare.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 29 maj 2010, 09:09:18 »

dimensionering?
jag har fått en uppfattning om att dom som har ctc har fler start/stop en vad tex dom som har NIBE har. är de så el har jag fel?
är det sämre att överdimensionering ctc  än en nibe?
(nibe lösa det med volymförstorare)

har räknat med att vi gör av med ca20000kwh/år + HH el.
men förbättringar görs eftersom.

bör jag välja en ecoheat 5 el 7,5?

Det handlar helt och hållet om överdimensionering eller inte.. radiatorvolym förhållande till effektbehov etc..
Man kan öka volymen med ctc.s produkter också om man vill det..
eller öka/ställa in startfördröjningen etc..

hur ökar du volymen på ett bra sätt på en anläggning med ecoheat?

jag valde en ecoheat 7,5. vilket var onödigt stor.
att lösa problemet med antal starter med hjälp av startfördröjningen. är inte någon lyckad lösning.
visst  få du ner antalstarter men inte på ett bra sätt.
när man  shuntar  värmen vill man inte ha under temp. en liten undertemp kan man ha. men om du har en liten under temp vid 0 ºC ute, så blir det alldelas för stor undertemp när utomhus tempen sjunker.

då är det bättre att öka start/stopp diff.

jag löste problemet med många starter, genom att flytta VP-givaren. fungerar mycket bra.
jag har som max 20-25starter/dygn vid -10 ºC. tidigare ca:60starter/dygn.
vid 0 ºC ca:12 start/dygn
Skrivet av: Regularjohn
« skrivet: 28 maj 2010, 15:01:49 »

dimensionering?
jag har fått en uppfattning om att dom som har ctc har fler start/stop en vad tex dom som har NIBE har. är de så el har jag fel?
är det sämre att överdimensionering ctc  än en nibe?
(nibe lösa det med volymförstorare)

har räknat med att vi gör av med ca20000kwh/år + HH el.
men förbättringar görs eftersom.

bör jag välja en ecoheat 5 el 7,5?

Det handlar helt och hållet om överdimensionering eller inte.. radiatorvolym förhållande till effektbehov etc..
Man kan öka volymen med ctc.s produkter också om man vill det..
eller öka/ställa in startfördröjningen etc..
Skrivet av: larryd
« skrivet: 25 februari 2010, 09:58:01 »

Inte jag heller...

när jag exprimenterar med olika radiator-flöden och olika delta T.

Tycker mig ha sett att det bara finns två tydliga samband för min Ecoair:

-När jag sänker temperaturen på radiatorvattnet i huset (kör flytande kondensering) får jag en rejäl höjning av verkningsgraden (COP). Den kan faktiskt bli upp till 40 -45% i vissa driftsfall.

-När utetempen (jag har ju en Luft/vatten) stiger får jag en höjning av uteffekten. Ungefär 100W per grad utomhustemp. Litet mer under 0 ºC litet mindre över +5 ºC.

Tycker att det stämmer rätt väl med Copelands diagram oxå.

Antar att det finns något slags optimum för delta T oxå, men jag har inte lyckats mäta det. Sannolikt är det ganska flackt på en välfungerande pump.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 23 februari 2010, 16:33:56 »

Du kan ju mäta COP...

det vore intressant att se skillnaderna vid olika flöden.

jo det tyckte jag oxå. men jag får inte fram några större skillnader.
för jag har inte samma förutsättningar hela tiden. kör jag med en inställning ett jag så får jag inte fram om den är bättre en den andra.

men det måste ju finnas nån generell inställning som är optimal!?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 23 februari 2010, 16:10:05 »

Du kan ju mäta COP...

det vore intressant att se skillnaderna vid olika flöden.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 23 februari 2010, 15:42:41 »

vad är bäst ?
ctc rekomenderar ett min flöde på 1080l/h på VB. kör jag de så har jag ett DeltaT på ca 6 ºC
kör jag som den är fabriksinställd så har jag ett flöde på ca 1300l/h och ett delta på ca 5 ºC
stryper jag till flöde 900l/h så får jag delta ca 7 ºC

vad är att rekomendera?

på KB vad är bäst där?  läge 3 påcp ger DeltaT 3 ºC. och läge 2 delta 3,5 ºC

ändras även suggas temperaturen om jag ändrar VB och KB  flödet?
har fått en uppfattning av att suggas tempen går ner något mer om jag kör med KB i läge 2. ca 1 ºC lägre än KB in.
suggasen pendlar mellan 1-4,5 ºC med KB pumpen i läge 2. och 2-5 ºC med cp i läge 3.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 22 februari 2010, 22:51:44 »

sikkert en dum fråga , men behövs det ekspangsjonskar til CTC ecoheat, vannbåren gulvvarme?

jo det behövs.
Skrivet av: Rover214
« skrivet: 22 februari 2010, 22:29:40 »

sikkert en dum fråga , men behövs det ekspangsjonskar til CTC ecoheat, vannbåren gulvvarme?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!