Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brinevätska läcker frÃ¥n säkerhetsventil  (läst 616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Claes ES

  • Gäst
Claes ES
Brinevätska läcker från säkerhetsventil
« skrivet: 10 februari 2024, 23:12:23 »
Hej! Har en bergvärmepump Thermia Diplomat 10 från 2014.

Nivån på brinevätskan i expansionskärlet är för hög så att det droppar brinevätska (1-2 dl per 4h) ut ur säkerhetsventilen. Har testat vrida på säkerhetsventilen och då töms ca 2dl brinevätska och droppandet upphör under ca 4h för att sedan (när trycket kommer tillbaka) börja droppa igen. Är det någon som kan ge vägledning till ev grundorsak till problemet och förslag på åtgärd?



Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Brinevätska läcker från säkerhetsventil
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2024, 00:07:35 »
Hej! Har en bergvärmepump Thermia Diplomat 10 från 2014.

Nivån på brinevätskan i expansionskärlet är för hög så att det droppar brinevätska (1-2 dl per 4h) ut ur säkerhetsventilen. Har testat vrida på säkerhetsventilen och då töms ca 2dl brinevätska och droppandet upphör under ca 4h för att sedan (när trycket kommer tillbaka) börja droppa igen. Är det någon som kan ge vägledning till ev grundorsak till problemet och förslag på åtgärd?

Hej!

Klämd slang i borrhålet? "Permafrusen" borra?

Vad har du för köldbärartemperaturer och vilket flöde/hastighet går köldbärarpumpen på?

Hur djupt borrhål har du?

Funkar pumpen bra i övrigt? Eller käkar den elpatron?

Claes ES

  • Gäst
Claes ES
SV: Brinevätska läcker från säkerhetsventil
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2024, 07:47:33 »
22 minusgrader utomhus så har jag följande driftdata

Framledning 48c
Returledning 39c
Varmvatten 52c
Integral -132
 - 1 brine in och -3 brine ut.

200m borrhålsdjup med en diameter på 115mm.

Bytt kompressor i januari 2024, efter lång väntetid (ca 4mån) på kompressor och installation så har jag kört på tillsats både i steg 2 och steg 3 så om jag ser på drifttiden så har jag följande fördelning/förhållande

Värmepump  32000h
Tillsats 1 1796
Tillsats 2 1999h

Efter installationen av kompressorn så tycker jag ofta att att den behöver gå in med tillsatsen.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brinevätska läcker från säkerhetsventil
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2024, 14:26:18 »
Är ett sätt att identifiera fruset borrhål att man stänger av kompressorn och kollar hur KBnivån förändrar sig?

Om man kört pÃ¥ el fram till jan denna vinter  men haft samma pump i 10 Ã¥r borde det verkligen kunna frysa dÃ¥?
Hur vanligt är det att det fryser vid -3/-1?

Är det en identisk kompressor eller blev den uppgraderad?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevätska läcker från säkerhetsventil
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2024, 23:52:49 »
Jag har exakt samma problem, direkt det är riktigt kallt en längre tid så stiger nivån i nivåkärlet och deltaT ökar. Kör jag vedpanna 1-2 dagar sjunker det snabbt tillbaka och kan sedan fungera hur bra som helst ett bra tag. Det känns som när man väl passerar en viss gräns så går det ganska fort, håller man sig under den så kan det fungera hur bra som helst länge. Jag har satt ett större nivåkärl för att göra att jag får lite större marginal, inte alltid man har tid att börja elda när det börjar stiga annars.
Jag har i princip beslutat mig för att kompletteringsborra till sommaren, mest för bekvämligheten att inte behöva hålla koll på detta direkt det blir rejält kallt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brinevätska läcker från säkerhetsventil
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2024, 11:04:54 »
Om trycket sjunker och det slutar läcka när belastningen på värmepumpen minskar så är det troligen för att slangarna trycks ihop.
Om det aldrig slutar läcka så känns det mer som att man har ett gasläckage på värmeväxlaren som gör att trycket hela tiden stiger i kollektorn.
Jo, ett bra sätt att avgöra om det är is som klämmer ihop slangarna är att köra cirkpumpen på KB manuellt och låta kompressorn vila, då borde trycket rätt snart minska och det borde sluta läcka genom säkerhetsventilen.
Kan man se nivån i tryckkärlet ska den också sjunka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brinevätska läcker från säkerhetsventil
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2024, 12:03:12 »
Mina erfarenheter efter att ha haft detta problem i 9år är följande:
När kompressorn stannar och därmed också Brine-pumpen så stiger nivån ännu mera. Antar att det beror på att Brine-pumpen "blåser upp" slangen lite.
Låter jag Brine-pumpen fortsätta gå så sjunker nivån snabbare än om jag inte gör det. Antar att värmen i slangen fördelas bättre och värmer upp frysningen snabbare. Så en idé för att minska problemen något kan ju om det går ställa Brine-pumpen i kontinuerlig-drift.

Min installatör berättade att han har samma problem och han har haft det så länge så han börjar få svårt med att slangarna inte vill återgå till normalläget längre, de har helt enkelt mattats ut misstänker han. Och jag kommer inte kunna byta ut mina slangar, de sitter nästan garanterat fast. Så jag vill inte vänta tills det händer utan kommer därför kompletteringsborra och därmed ha 2 fungerande borrhål. Bättre än att vänta till det första fallerar och då åka på samma kostnad men bara ha ett fungerande borrhål.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brinevätska läcker från säkerhetsventil
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2024, 22:19:52 »
Är första indikationen på frusna rör stigande brinenivå i kärlet i förhållande till förväntad nivå baserad på brinetemeperaturen?

Hur mår slangar av att böjas när det är minus? Hur många gånger kan man klämma en slang innan man har två halva rörskålar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brinevätska läcker från säkerhetsventil
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2024, 18:04:08 »
Nivån i mitt brinekärl varierar väldigt lite oberoende av temperatur, så skulle det stiga mer än typ 2 cm skulle jag bli alarmerad om att något var fel.
För mig sjunker nivÃ¥n nÃ¥got över tid, fÃ¥r fylla pÃ¥ typ vartannat Ã¥r, vet inte var det läcker, men det vara samma med gamla pumpen, och nya, sÃ¥ antingen diffunerar det ut via slangen eller sÃ¥ finns nÃ¥gon liten läcka nÃ¥gonstans utanför värmepumpen.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!