Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 527920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1185 skrivet: 22 april 2017, 18:13:38 »
F1245 har lite olika antal steg mellan 5 till 7 tror jag det är men den visar enbart timmar på elspets med max eleffekt inkopplad den räknar om på nått lite oklart sätt så tror knappast den separerar vid inkoppling mot elmätare heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1186 skrivet: 22 april 2017, 19:18:47 »
Nu kan jag svara dig Rickard  :  det verkar det är  enbart  totalt  timmar som redovisas i loggen för detta , det är inte pÃ¥ nÃ¥got vis en redovisning av vad den dragit per steg i KW, utan enbart att El-tillskott har  varit med X-antal timmar , det innebär att man inte har en aning om hur mycket KW det tillkommit med tillskottet , därav min sakliga protest av ditt tänkande och framförande om detta , att  det sedan gÃ¥r att utvärdera vad som är vad gÃ¥r utmärkt , under förutsättning att man styckar upp EL-tillskottet i sina bestÃ¥ndsdelar  per steg , det innebär ett flertal avläsningsinstrument  som är ekonomist i överkurs och är inte relervant   med vad gemene man är i behov av , endast vad som är förbrukat  , sedan att det gÃ¥r att i datan programera detta är en helt annan sak som ligger pÃ¥ leverantören av VP , men tror inte att det finns nÃ¥got intresse för det , total omprogramering av detta
SÃ¥ den information du avger om registrering av effekträkning kan du nog kasta i soptunnan och tänka om , i stort har du rätt att checka av total förbrukning men inte i detalj 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1187 skrivet: 22 april 2017, 20:47:00 »
Man har en hyffsat koll på vad elpatron dragit tar man antal timmar som står i vp gånger max installerad eleffekt får man fram vad elpatron dragit sen hur exakt det är har jag ingen koll på. I alla fall på min gamla F1245 funkar det så och bör inte blivit sämre på de nya.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1188 skrivet: 22 april 2017, 21:35:29 »
På min g:a VP så redovisas driftstiden på bägge patronerna separat, (det är bara tre steg) så där ser man exakt hur mycket tillskott den har förbrukat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1189 skrivet: 23 april 2017, 09:14:30 »
På min g:a VP så redovisas driftstiden på bägge patronerna separat, (det är bara tre steg) så där ser man exakt hur mycket tillskott den har förbrukat.
Det är ju det handlar om , din visar separat timmar för 2 element   dÃ¥ gÃ¥r det att se vad tillskottet kostat , dina steg
är  1  -  2 , 1+2 = 3  ibland för lite eller för mycket , har lite hicka  ( bara kontaktorerna som fÃ¥r stryk ) till frÃ¥n med korta
cyklar , men är det intressant  , det funkar . Normalt är annars 7 steg , det skulle gÃ¥ i VP oxÃ¥ . kanske kommer .
Att mäta el-patroner sep, i KW sett på en VP är inte så komplicerat , men det behövs flera klockor som räknar .
Smurfens vet jag inte om det är fler steg pÃ¥ , är det inte , bara  multiplikation

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1190 skrivet: 23 april 2017, 09:53:07 »
Eftersom det är en viss hysteris inblandad i stegen (och rätt många liter vatten som ger tröghet) så står inte kontaktorerna och spelar när tillskott behövs.
Och att ett vist antal steg skulle vara "normalt" vill jag protestera mot. Vissa fabrikat har haft många steg och andra bara tre, alla har fungerat bra men dom med endast tre steg är ju lite enklare och har därför mindre komponenter som kan fallera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1191 skrivet: 23 april 2017, 09:59:08 »
Eftersom det är en viss hysteris inblandad i stegen (och rätt många liter vatten som ger tröghet) så står inte kontaktorerna och spelar när tillskott behövs.
Och att ett vist antal steg skulle vara "normalt" vill jag protestera mot. Vissa fabrikat har haft många steg och andra bara tre, alla har fungerat bra men dom med endast tre steg är ju lite enklare och har därför mindre komponenter som kan fallera.
Helt vaken med vad du säger om  hysteris , om inte det finns nÃ¥gon form av fördröjning inbakad mellan stegen ,
finns inte det blir det flipperspel  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1192 skrivet: 23 april 2017, 10:23:12 »
På Nibe ställer man in gm mellan elstegen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1193 skrivet: 23 april 2017, 12:23:33 »
Det gör man även på Thermia.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad SimpanH

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1245-8
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1194 skrivet: 21 december 2017, 09:14:41 »
Hejsan,
Ny medlem här på forumet.
Har nyss köpt hus där en Nibe F1245-8 är installerad, loggade pumpen ca. ett dygn och tänkte kolla med alla kunniga här om ni tycker det ser bra ut eller om det är nÃ¥got jag borde kolla över.  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1195 skrivet: 21 december 2017, 10:35:15 »
Du har ett larm som heter 900 och beror på att inget land är valt i styren tror knappast det gör nått men är säkert lätt att fixa till. Annars ser väl allt ok ut den värmer ganska högt över börvärde ca 9 grader i slutet av en körning vill du att den ska värma närmare börvärde kan du öka Gm för start av kompressorn vilket också kommer ge lite mera starter. Du kan ev kolla om nån radiator troligtvis nära vp är lite för mycket öppen för returen stiger snabbt när vp startar men kan bero på litet system också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SimpanH

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1245-8
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1196 skrivet: 21 december 2017, 10:43:54 »
Tack för snabbt svar!
Såg larmet igår efter loggningen så fixade det, kom nog efter mjukvaruuppdateringen jag gjorde innan.
Har du någon typ av lathund man kan kolla på för att förstå loggen?
Skulle tro att systemet är litet i förhållande till VP, första radiatorn är i garaget där det bara är 10-12°C ungefär.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1197 skrivet: 21 december 2017, 13:00:12 »
Brukar kolla på loggar med open office calc. Jo systemet är nog litet i förhållande till vp därför värmer den högt över börvärde om man ska ha få starter men du kan nog öka på antalet starter en del och få en bättre drift är ju bara att räkna hur många du har per dygn. Borde inte vara den radden som ger för varm retur tillbaka den borde kyla vattnet bra men kan säkert vara att det är på grund av litet system returen stiger snabbt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SimpanH

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1245-8
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1198 skrivet: 21 december 2017, 14:32:33 »
Okej!
Förstår jag loggen rätt om jag läst ut 20 starter under loggningen?
Och är detta ett ok antal starter på 23h?
Många frågor nu..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1199 skrivet: 21 december 2017, 15:33:51 »
20 starter kan nog stämma och det är helt ok på 23 timmar vill du ha mindre antal starter eller att vp ska jobba närmare börvärde är det mera vatten i systemet som gäller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!