Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE fighter 310p, kompressor startar inte  (läst 4300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PumpRobin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE fighter 310p, kompressor startar inte
« skrivet: 08 mars 2018, 07:55:27 »
Hej!

Misstänker att kompressorn har gett upp då den inte startar, lampindikeringen att den kör är dock igång.
Tänkte fråga om lite feedback om hur jag ska gå till väga.

Bor i ett hus på 120 kvm på två plan byggt -91, 230 takhöjd uppe och nere.
Vattenburen golvvärme i alla rum.
Nibe fighter 310 från 2000, som nu enbart kör ventilation och elpatron.
Elförbrukning Dec, jan, feb runt 3000 kwh varje månad nu när det har varit ganska kallt.

Hur mycket mindre el drar pumpen om man lagar kompressorn för ca 15000?
Hur mycket mindre drar en ny 370 (en 730 är inte ett alternativ).

Hur långt är ett snöre?

tack pÃ¥ förhand  a:gl
« Senast ändrad: 08 mars 2018, 08:09:31 av PumpRobin »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE fighter 310p, kompressor startar inte
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2018, 09:20:15 »
Hej!

Om du reparerar med en ny standardkompressor på 550 W till 310P tror jag du sparar ca 6500 kWh/år på el-räkningen. Om du reparerar med 360P reservdelskompressor på 650 W tror jag du sparar ca 7400 kWh/år. Om du byter till en ny F370 tror jag det ger en besparing på ca 8000 kWh/år. I vilken del av landet ligger huset? Hur stor är årsförbrukningen när 310P kompressor fungerade?

Mvh
/Josth

Edit: Kom på att jag sett bilderna på nuvarande reservdelskompressor till 310P och det ser ut som den bara är på 500 W och att orginal 550 W har utgått. Med 500 W kompressor tror jag besparingen landar på runt 6000 kWh/år i ditt hus.
« Senast ändrad: 08 mars 2018, 09:45:32 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad PumpRobin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE fighter 310p, kompressor startar inte
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2018, 10:17:43 »
Hej!

Om du reparerar med en ny standardkompressor på 550 W till 310P tror jag du sparar ca 6500 kWh/år på el-räkningen. Om du reparerar med 360P reservdelskompressor på 650 W tror jag du sparar ca 7400 kWh/år. Om du byter till en ny F370 tror jag det ger en besparing på ca 8000 kWh/år. I vilken del av landet ligger huset? Hur stor är årsförbrukningen när 310P kompressor fungerade?

Mvh
/Josth

Edit: Kom på att jag sett bilderna på nuvarande reservdelskompressor till 310P och det ser ut som den bara är på 500 W och att orginal 550 W har utgått. Med 500 W kompressor tror jag besparingen landar på runt 6000 kWh/år i ditt hus.

Kompressorn har inte fungerat på många år och vi flyttade in i huset i November. Huset ligger i Stockholmsområdet.
Det går alltså att be reperationskillen att sätta i en 360p kompressor? Låter ju som ett väldigt bra alternativ. Känns ju ganska onödigt att sätta i en 370 då de inte verkar vara odödliga heller...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE fighter 310p, kompressor startar inte
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2018, 11:07:21 »
Kompressorerna i de modeller som har R290 propan som köldmedia har inte varit så långlivade. För egen del höll den första i 4 år och den andra i 9 år. Liknande för grannen. År 2003/2004 infördes elektrisk kompressorvärmare som värmer nedre delen av kompressorn för att den ska hålla längre. Ser ut som ett stort buntband i metall. Nu kör jag den tredje kompressorn (360P reservdelskompressor) och den har hittills hållit i 7 år men nyligen ökade vibrationerna och ljudet en del. Får se hur länge den håller.

När man byter till 650 W-kompressorn behöver 105 W-fläkten stå på minst 185 V för att inte avluftstempen ska ligga under 0 grader. Bör ändå stämma hyfsat med normenligt luftflöde för 120 kvm som är 42 lit/sek. Antar att de säger de vill renovera hela värmepumpsdelen hos dig så förutom ny kompressor blir det ny förångare, expansionsventil, torkmedelsbehållare, lågtryckspressostat och ny kondensator på 17 µF till kompressorn. F370 har också 650 W-kompressor men ett mer utvecklat styrsystem som bl.a. ger något högre energibesparing.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad PumpRobin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE fighter 310p, kompressor startar inte
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2018, 11:57:49 »
Om jag köper 650w kompressorsatsen från Eldkraft t.ex. till vem vänder jag mig om jag bara vill ha kompressorn utbytt?

Låter dyrt och onödigt att byta allt Sc:,h

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE fighter 310p, kompressor startar inte
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2018, 12:40:09 »
Det behöver vara en kyltekniker som också arbetar med R290 propan och har grejer för det. Liksom för renspolning av kondensor-slingan. Blir nog i princip någon firma som arbetar ganska mycket med NIBE.

Torkfilter byter man alltid med kompressorn. Expansionsventil behöver ocksÃ¥ bytas om man uppgraderar kompressorn. NIBEs har bara med fast inställning pÃ¥ dessa modeller. Finns färdigt service-kit med lÃ¥gtryckpressostat: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089370/068-utbytesenhet-expansionsventil-och-torkfilter.html  Byte av själva förÃ¥ngaren kan ju diskuteras om det inte är nÃ¥got fel pÃ¥ den men jag valde det paket som NIBE service rekommenderade. Fördelen är att man fÃ¥r ett fast pris och garanti pÃ¥ jobbet. OcksÃ¥ elektriska kondensatorer blir normalt sämre med Ã¥ren och behöver ersättas. Fläkten kan t.ex. fungera bättre om det byts efter ett antal Ã¥r.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: NIBE fighter 310p, kompressor startar inte
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2018, 10:17:35 »
arbete med naturliga köldmedier går inte under fgasförordningen, alltså kan även ocertad person byta den.
Man bheöver en svets, kvävgas och knistfri vaacumpump samt  serviceventiler att lödda pÃ¥.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad RRasmussen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE fighter 310p, kompressor startar inte
« Svar #7 skrivet: 12 september 2018, 20:55:52 »
Hej!

Om du reparerar med en ny standardkompressor på 550 W till 310P tror jag du sparar ca 6500 kWh/år på el-räkningen. Om du reparerar med 360P reservdelskompressor på 650 W tror jag du sparar ca 7400 kWh/år. Om du byter till en ny F370 tror jag det ger en besparing på ca 8000 kWh/år. I vilken del av landet ligger huset? Hur stor är årsförbrukningen när 310P kompressor fungerade?

Mvh
/Josth


Hej!
Vad kostade det att byta ut allt det du bytt på din FLVpump, har oxå en 310P från 2004 när vi byggde kåken, har braskamin samt en Daikin XRH40 LLVpump så jag behöver endast lite stöd av elementen på ovanvåningen när kylan slår till. Vi bor i skåne och vi har de senaste vintrarna fått dåligt med värme i våra element, en elementslinga verkar ha lagt ner helt då de är iskalla. Funderat på att byta ut pumpen men kan man fixa ett uppgraderingskit för en rimlig peng så räcker det länge för oss.


Tack på förhand!


Rasmus

Edit: Kom på att jag sett bilderna på nuvarande reservdelskompressor till 310P och det ser ut som den bara är på 500 W och att orginal 550 W har utgått. Med 500 W kompressor tror jag besparingen landar på runt 6000 kWh/år i ditt hus.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE fighter 310p, kompressor startar inte
« Svar #8 skrivet: 12 september 2018, 22:12:44 »
Har faktiskt inte räknat ihop vad all service kostat tillsammans. Uppskattar att en helrenovering efter kompressorhaveri hamnar runt 15-20 tusen beroende på vilka delar som behöver bytas. Fläktlagren går att byta själv om man är lite händig så man slipper köpa ny fläkt.

Har ni problem med värmen i radiatorerna kan det vara cirkulationspumpen som fungerar dÃ¥ligt om övriga värden i displayen ser bra ut. Kan vara mycket smÃ¥skräp i värmevattnet om inte värmesystemet renspolades i samband med installationen. Hos mig höll första cirkulationspumpen bara ca 5 Ã¥r p.g.a. allt skräp. Brukar bli sÃ¥ enligt pumpfirman. Fyllde upp systemet och bytte värmevatten ett par gÃ¥nger vid pumpbytet. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!