Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur  (läst 3652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
Hej!

Vad är lämplig framledningstemperatur vid olika temperaturer och vad är lämpligt max för att inte skada slingorna i golvet?

Just nu har jag ställt in enligt följande:

20c, framledningstemp 15 grader
10c, framledningstemp 26 grader
-0c, framledningstemp 32 grader
-10c, framledningstemp 40 grader
-20c, framledningstemp 42 grader
-30c, framledningstemp 45 grader

Är det något jag skall förändra tycker ni?

/Daniel
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2017, 17:05:24 »
Du har alltså gjort din egen värmekurva? Duger ingen av de 10 som finns
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2017, 17:09:04 »
Jag har bara modifierat den lite. Vet inte om det behövs men när det blir runt -20 eller -30 här i norrbotten så tappar man temp i huset, trots att vi har ett väldigt modernt lågenergi hus, det kanske är normalt men man försöker ju tweaka allt man kan. Man kanske lär sig något också :)
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2017, 18:42:01 »
Du ska ha en värmekurva som ger jämn inomhustemperatur oavsett hur kallt det är ute. Exakt hur den ser ut kan ingen annan än du komma fram till. Blir det kallt inne när det är kallt ute så får du öka lutningen lite.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2017, 18:52:47 »
Du har alltså gjort din egen värmekurva? Duger ingen av de 10 som finns
Det är enkelt att göra egen kurva i Nibe och man slipper hålla på och förskjuta kurvan om inte dom färdiga stämmer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2018, 14:08:28 »
Bumpar tråden lite med anledning av egen värmekurva i Nibe F750.

Hade velat ställa in min egen värmekurva för att slippa trixa mer än nödvändigt mellan årstiderna. Dock så är ju intervallen 10 grader mellan inställningarna. Det tycker jag är lite väl stora hopp. 5 graders intervall hade känts mer logiskt.

Hursomhelst, finns det nÃ¥gon formel eller liknande funktion för att räkna ut vad en viss lutning och förskjutning ger i framledning utan att behöva spendera en eftermiddag bakom luckan?  ::)

Och när jag väl aktiverar egen kurva, är det nÃ¥gra andra inställningar som bör ses över dÃ¥ eller allt annat rullar pÃ¥ som vanligt?  Sc:,h
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2018, 19:11:34 »
Vet inte riktigt hur du menar med 10 graders hopp på egen kurva? Själv har jag kurva 7 förskjutning 0 på min 310P och det fungerar bra året om. Bifogar det dokument jag har på NIBEs värmekurvor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2018, 22:51:24 »
Vet inte riktigt hur du menar med 10 graders hopp på egen kurva? Själv har jag kurva 7 förskjutning 0 på min 310P och det fungerar bra året om. Bifogar det dokument jag har på NIBEs värmekurvor.

Jag tänkte mest på att tempen sätts på -20, -10, 0, +10, +20 - alltså bara fem värden från -20 till +20. Jag hade velat sätta temp på -20, -15, -10, -5 osv. Men men, man kan väl inte få allt här i världen.

Det dokumentet är bra, men det hade varit intressant att ha tillgång till formeln för en mer exakt uträkning av framledningstemp beroende på kurva och förskjutning.

Kör också kurva 7 och 0 just nu på min F750 men det blir onödigt varmt så här års. Var nere på kurva 6 och -2 resp -3 förra året under vår resp sommar.

Det kanske är smidigare att aktivera innegivaren med en lämplig faktor för att justera framledningstempen?  dontknow
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2018, 08:42:00 »
Jag tänkte mest på att tempen sätts på -20, -10, 0, +10, +20 - alltså bara fem värden från -20 till +20. Jag hade velat sätta temp på -20, -15, -10, -5 osv. Men men, man kan väl inte få allt här i världen.

Det dokumentet är bra, men det hade varit intressant att ha tillgång till formeln för en mer exakt uträkning av framledningstemp beroende på kurva och förskjutning.

Kör också kurva 7 och 0 just nu på min F750 men det blir onödigt varmt så här års. Var nere på kurva 6 och -2 resp -3 förra året under vår resp sommar.

Det kanske är smidigare att aktivera innegivaren med en lämplig faktor för att justera framledningstempen?  dontknow


Har du någon extra shuntgrupp för golvvärme/radiatorerna?

I meny 1.9.1.1 för värmekurvor kan man ju stega sig igenom vilken framledningstemperatur som råder vid specifik utetemperatur, har du kikat nåt på det?

Jag kör på 5(-1) och med avaktiverad elpatron ned till -13°C. Punktförskjutning vid 0°C är +1°C.
127m2 välisolerat hus, Umeå, 250-275 m3/h

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Nibe 750 med SAM 40 Lämplig framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2018, 23:09:07 »

Har du någon extra shuntgrupp för golvvärme/radiatorerna?

I meny 1.9.1.1 för värmekurvor kan man ju stega sig igenom vilken framledningstemperatur som råder vid specifik utetemperatur, har du kikat nåt på det?

Jag kör på 5(-1) och med avaktiverad elpatron ned till -13°C. Punktförskjutning vid 0°C är +1°C.
127m2 välisolerat hus, Umeå, 250-275 m3/h

Shuntgrupp? Hm. Radiatorerna och golvvärmen är på samma slinga, har alltså bara ett system att styra i pumpen. Det sitter en shunt på GVF för manuell justering.

Hursomhelst, det är just meny 1.9.1 som jag vill undvika att behöva spendera en halv dag framför för att få koll på vilken kurva och förskjutning som vore optimal över hela året.

Nåväl, får ta och knacka in mina fem önskade värden mellan -20 och +20 som egen kurva. Det utesluter väl visserligen inte att även aktivera innegivaren och en lämplig faktor för ytterligare justering vid behov?
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!