Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT bergvärmepump, installera frikyla i efterhand. Rimlig kostnad ?  (läst 37456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sabosk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej !

Söker med lykta efter kunnig på detta område.

vi har installerat bergvärme, men efter 2 år i huset utan frikyla känner vi nu att vi vill installera
det i efterhand. nedervåning är sval men övervåningen blir olidligt varm på sommaren..

Vad är en rimlig kostnad och vilken fläktkonvektor kan man välja om man har IVT bergvärmepump?

Kan man dra rören utanpå huset, att dra igenom bjälklagen där det ligger golvvärme går nog inte så bra..
Kan man ha en konvektor i taket eller måste man ha på väggen ?

Hoppas att någon kan hjälpa mig !


Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Fick en offert från installatören i samband med att jag installerade IVT bergvärme i förra veckan som pekar på ca 20-25 tusen för avstick med kulventiler, konvektor och rördragning. Så någonstans i den häraden börjar det väl för en enkel variant. Kanske går att få lite billigare om man förhandlar lite men jag valde att avvakta. Fick avstick och kulventiler installerade för bara materialkostnad så det är förberett. Det kostade mig bara några hundralappar.

Hur rördragningen kan göras har jag dock inte koll på. Hos mig sitter avsticket redan upp genom innertaket till vinden där det sedan bara är att koppla på rör och konvektor.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
. Fick avstick och kulventiler installerade för bara materialkostnad sÃ¥ det är förberett. 
Satte du ingen backventil ?
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
Citera
Vad är en rimlig kostnad och vilken fläktkonvektor kan man välja om man har IVT bergvärmepump?
Det beror ju på en massa saker men runt 20-tusen går det nog på om du ska få det utfört och inte har för lång och krånglig rördragning. Jag gjorde min för 12-tusen men köpte ingen rörmockare att utföra.
Hade rätt lång pillig rördragning från källare till vind.

Citera
Kan man dra rören utanpå huset, att dra igenom bjälklagen där det ligger golvvärme går nog inte så bra..
Kan man ha en konvektor i taket eller måste man ha på väggen ?
Drar du utanpå så måste du säkerställa att vattnet inte står still vintertid för då är risken att det fryser. Jag skulle inte välja en utomhuslösning.

Citera
Kan man ha en konvektor i taket eller måste man ha på väggen ?
De finns för infällnad och för utanpåliggande takmontage. Min variant är infälld i taket.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
. Fick avstick och kulventiler installerade för bara materialkostnad sÃ¥ det är förberett. 
Satte du ingen backventil ?

Bra fråga, vet inte men allt som behövs för att ansluta frikyla ingick i värmepumpsinstallationen så glömde dom den så får dom fixa det.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !

Citera
Kan man dra rören utanpå huset, att dra igenom bjälklagen där det ligger golvvärme går nog inte så bra..
Kan man ha en konvektor i taket eller måste man ha på väggen ?
Drar du utanpå så måste du säkerställa att vattnet inte står still vintertid för då är risken att det fryser. Jag skulle inte välja en utomhuslösning.


Sc:,h   Sc:,h   Sc:,h   Frysrisk pÃ¥ glykol-Brine ????
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad sabosk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
tack för alla svar ! min sambo har också ställt en fråga ang infällning i taket med kassett här på forumet.
Infällning i taket kommer bli ganska dyrt då vi inte är så insatta och vågar inte hålla på själva och dra rör.
Vet ni någon bra firma som kan utföra jobbet. Vi har fått ca pris på 80000 för infällning i taket, kändes extremt dyrt.

Har någon av er bilder på era fläktkonvektorer eller tak kassetter ?

Vårat rum som vi vill kyla ner är ca 70 kvm stort.
problemet är ännu hur vi ska få in rören till huset. vi bor i souterräng och ska upp till översta våningen från garaget. Enda lösningen för
att slippa rör inomhus är att dra rören utomhus. Skulle inte det funka ? även om vi har igång cirkulationspumpen ?

Tacksam för svar !

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
Det skulle funka. Vätskan i rören fryser dessutom knappast till is om det inte råkar bli -40°C ute eller nåt sånt. Det är ju en etanol- eller glykolblandning. Man kanske inte behöver ha cirk.pumpen igång hela tiden men iaf köra den då och då när det är kallt. Det är bara jag som inte känner att en utomhuslösning är så kul. Har du verkligen inga vägar att gå inne med rören? Genom garderober och liknande kanske?

80 000 låter helt extremt. Orimligt.
« Senast ändrad: 01 maj 2009, 09:38:50 av jonasmj »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
80,000:-är extremt dyrt.  Själv köpte jag 25m 26x3 AluPex-rör, 25m 28x13 armaflexrörisolering och 4 kopplingar till AluPex-en frÃ¥n Tyskland, totalt kostade det 162 Euro (ca 1,500:- pÃ¥ den tiden) inkl. frakt.  Kör ju värmeväxlar-lösning sÃ¥ VVX köpte jag pÃ¥ eBay för 86 Euro, en Grundfos Magna energisnÃ¥l cirkulationspump (1,200:- frÃ¥n Danmark), en trÃ¥dlös termostat (500:- frÃ¥n Tyskland).  SÃ¥ totalt gick installationsmaterial pÃ¥ ca 4,200:- och takkassetten ca 5,400:-.  Slutsumma runt 10,000:- och tog väl kanske en effektiv arbetsdag (men gjorde mindre pass under ett par dagar).

Sedan var det bara att borra sig igenom 2 vÃ¥ningar upp pÃ¥ krypvinden.  Första vÃ¥ningen drogs rören bakom inbyggnadsskÃ¥p i köket för micro/ugn och pÃ¥ andra vÃ¥ningen drogs de i bakkant pÃ¥ en garderob.  Man ser sÃ¥ gott som ingenting av rördragningen förutom pÃ¥ krypvinden.


Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sabosk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
tack för svar ! vi tyckte också 80000 lät extremt dyrt..

Hur högt bygger din takkasset ? vi kan eventuellt dra in den i vårat loft tak som är ca 20 cm. ( kan göras tjockare )

vi kan eventuellt gå igenom bjälklagen, men eftersom vi har golvvärme så känns det lite riskabelt. men det kanske går ändå??

Finns det någon inom sthlmsområdet som kan göra detta jobb ?




Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Den bygger 30cm uppÃ¥t och kommer precis fram ur bjälklaget ovanför pÃ¥ vinden  där jag enkelt kan göra anslutningar.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
. Fick avstick och kulventiler installerade för bara materialkostnad sÃ¥ det är förberett. 
Satte du ingen backventil ?

Satte och satte ;-)

I offerten ingick att det skulle vara förberett för frikyla, då det är bökigare att göra i efterhand. Nu då du säger det så gissar jag att det INTE sitter någon backventil där. Ser avsticken med kulventiler men inget mer. Måste höra med installatören.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad oswe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Den bygger 30cm uppÃ¥t och kommer precis fram ur bjälklaget ovanför pÃ¥ vinden  där jag enkelt kan göra anslutningar.



Vilken effekt bör man ha om rummet är ca 70kvm och 4-5m i takhöjd? Behöver man ha två takkassetter? Någon som vet?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Vilken effekt bör man ha om rummet är ca 70kvm och 4-5m i takhöjd? Behöver man ha två takkassetter? Någon som vet?

Är det ETT rum på 70m²?

Ligger rummet mot söder? Hur många personer finns i rummet?

Hur många/stora fönster? Finns det markiser eller annat solskydd som täcker eventuell solinstrålning? Vilken typ av solskydd?

Finns det el-förbrukare i rummet? Hur många watt?

Angränsar rummet till ett yttertak?

Vilken typ av ventilation har rummet?

Byggår? Typ av fasad...trä, tegel..?

Utloggad oswe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vilken effekt bör man ha om rummet är ca 70kvm och 4-5m i takhöjd? Behöver man ha två takkassetter? Någon som vet?

Är det ETT rum på 70m²?

Ja, det är ett rum på 70 kvm

Ligger rummet mot söder? Hur många personer finns i rummet?

De stora fönstrena ligger mot väster med sjöutsikt. Vi har delvis markiser som skyddar, men inte när solen är påväg neråt. Det finns mellan 2-5 personer i rummet (mestadels 3 personer)

Hur många/stora fönster? Finns det markiser eller annat solskydd som täcker eventuell solinstrålning? Vilken typ av solskydd?

Se ovan. Vi har även funderat på att sätta dit solfilm. Vet inte hur mycket det hjälper.

Finns det el-förbrukare i rummet? Hur många watt?

Kök och vardagsrum sitter ihop, så det finns köksmaskiner och TV-apparat (42-tum plasma) Vet inte riktigt vad det är för Watt. Tror inte det påverkar. Det största värmeneenergin kommer nog ifrån solen

Angränsar rummet till ett yttertak?

Ja!, rummet angränsar till ett yttertak

Vilken typ av ventilation har rummet?

Vanlig, från och tilluft

Byggår? Typ av fasad...trä, tegel..?

Byggår 2006, putsad fasad på cellplast och träväggar.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!