Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vart placera innedel  (läst 2136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Duffy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vart placera innedel
« skrivet: 29 november 2016, 20:30:28 »
Efter att ha fått olika svar utav säljare vid frågan vart pumpen borde sättas så frågar jag här där jag kan få med en bild :)

Huset är på 87kvm och "ritningen" är ritad snabbt utan mått nu men stämmer i stora drag
Murstocken är längst ner i köket i hörnet mot vardagsrummet om det har betydelse
Platserna jag funderat på är märkta "A" och "B"
Och A är den jag lutar mest åt

Ni får gärna komma med andra förslag på placering, vill helst ha den på en yttervägg pga snålhet men om någon har ett övertygande argument för att sätta den någon annanstans så är jag inte omöjlig :)

« Senast ändrad: 29 november 2016, 20:32:33 av Duffy »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #1 skrivet: 29 november 2016, 20:41:41 »
Den där hallen, vid entredörren, är det någon spaljevägg där eller är det en så smal ingång till den övriga hallgången i huset??

Utloggad Duffy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #2 skrivet: 29 november 2016, 20:46:55 »
Den där hallen, vid entredörren, är det någon spaljevägg där eller är det en så smal ingång till den övriga hallgången i huset??
Det är en vanlig 80 dörr, även till vardagsrummet är 80,.
Övriga dörrgångar är 70

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #3 skrivet: 29 november 2016, 20:57:20 »
Ok! så det är en tät vägg vid trappen ned till källaren där med undantag för dörröppningen på 80 cm bredd, trodde kanske att det var någon slags öppen spaljevägg e.d där för det hade varit perfekt att placera pumpinnerdelen där ovanför entredörren alt lite vid sidan om entredörren och rakt mot dörren till vardagsrummet.
Hur hade du tänkt dig placeringen vid A, dvs i sovrummet då eller vilket kanske inte alltid är särskilt önskvärt?? Eller på B i vardagsrummet som isf är lite bättre, nackdelen är att du får hålla ca ett par grader varmare därinne för att du skall kunna få en hygglig innetemp i övriga utrymmen som t.ex sovrum, kök mm.
« Senast ändrad: 29 november 2016, 21:00:05 av Karis »

Utloggad Duffy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #4 skrivet: 29 november 2016, 21:09:45 »
Ok! så det är en tät vägg vid trappen ned till källaren där med undantag för dörröppningen på 80 cm bredd, trodde kanske att det var någon slags öppen spaljevägg e.d där för det hade varit perfekt att placera pumpinnerdelen där ovanför entredörren alt lite vid sidan om entredörren och rakt mot dörren till vardagsrummet.
Hur hade du tänkt dig placeringen vid A, dvs i sovrummet då eller vilket kanske inte alltid är särskilt önskvärt?? Eller på B i vardagsrummet som isf är lite bättre, nackdelen är att du får hålla ca ett par grader varmare därinne för att du skall kunna få en hygglig innetemp i övriga utrymmen som t.ex sovrummen.
Min tanke med placering A är att den får absolut mest luft framför sig och det rummet används inte till sovrum utan kontor, sambon som skrev utefter vad rummen benämndes när vi köpte huset :)
Rent spontant så känns det svårt att få in värmen i sovrummet som är det största rummet angivet sovrum om man sätter den i vardagsrummet (B) men det kanske är jag som tänker fel där?
På A har jag alltså tänkt sätta den rakt ut mot hallen och på B så hamnar den lite vid sidan om altandörren där och därmed mer eller mindre in i hörnet bredvid dörren mot hallen
Ett alternativ till som slog mig nu är i yttersta hörnet av vardagsrummet vänd mot punkt B isåfall,

Jag kanske avslöjar genom mina frågor att jag inte kan något om sånt här så jag kan likagärna bekräfta att jag inte har den blekaste om hur man ska göra och hur effektiv spridningen är utav en pump :)

Utloggad Fatii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #5 skrivet: 30 november 2016, 19:18:54 »
Svårt.. kanske en golvmodell på väggen vänster om halldörren mot köket.. dvs så den blåser mot vardagsrum och sovrum? Rördragning längst taket o hallen ovanför källarttapp o utedeöen under köksfönstret.. annars hade de ju vart nice kanske om väggen där blev ett räcke ist så man slapp ramla ner i källarttappen och satt den alldeles till vänster ovanför ytterdörr. (Som nån annan va inne på)

Utloggad Duffy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #6 skrivet: 30 november 2016, 21:13:15 »
Svårt.. kanske en golvmodell på väggen vänster om halldörren mot köket.. dvs så den blåser mot vardagsrum och sovrum? Rördragning längst taket o hallen ovanför källarttapp o utedeöen under köksfönstret.. annars hade de ju vart nice kanske om väggen där blev ett räcke ist så man slapp ramla ner i källarttappen och satt den alldeles till vänster ovanför ytterdörr. (Som nån annan va inne på)
Där skulle den bli väldigt i vägen tyvärr,.
Vad är det för fördelar eller nackdelar med att ha en golvmonterad?

Jag är fortfarande mest inne på mitt alternativ A, eller är det helt fel det? Varför isåfall?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #7 skrivet: 30 november 2016, 21:21:52 »
Svårt.. kanske en golvmodell på väggen vänster om halldörren mot köket.. dvs så den blåser mot vardagsrum och sovrum? Rördragning längst taket o hallen ovanför källarttapp o utedeöen under köksfönstret.. annars hade de ju vart nice kanske om väggen där blev ett räcke ist så man slapp ramla ner i källarttappen och satt den alldeles till vänster ovanför ytterdörr. (Som nån annan va inne på)
Ja precis, riv väggen och gör ett öppet trapphus kombinerat med hallen där och sätt upp spaljevägg alt spaljeräcke istället. Sen kan du sätta innerdelen på ytterväggen som blåser ungefär i riktning mot vardagsrumsdörren/öppningen.

Utloggad Duffy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #8 skrivet: 30 november 2016, 21:27:48 »
Ja precis, riv väggen och gör ett öppet trapphus kombinerat med hallen där och sätt upp spaljevägg alt spaljeräcke istället. Sen kan du sätta innerdelen på ytterväggen som blåser ungefär i riktning mot vardagsrumsdörren/öppningen.
Rivning av väggen är inte aktuellt för tillfället, har för många projekt i huset redan,.

Men jag förstår inte varför alternativ A är såpass fel att ombyggnad rekommenderas innan det?

Utloggad Fatii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #9 skrivet: 30 november 2016, 23:06:18 »
Där skulle den bli väldigt i vägen tyvärr,.
Vad är det för fördelar eller nackdelar med att ha en golvmonterad?

Jag är fortfarande mest inne på mitt alternativ A, eller är det helt fel det? Varför isåfall?

Okej. Dom kan va rätt små endå men "smarta". Kolla in daikin origo. Aldrig sett nån i verkligheten dock men med dubbla utblås. Botten rätt in i vardagsrummet och topp utblåset mot sovrum.
Det är väl typ det som är fördelen som att lösa krångliga hus då dom ersätter ett element i storlek. Men ja då ska du leva med rör längs väggen i trapphuset.

Ditt alternativ A blir nog ett väldigt varmt kontor alt ingen arbetsro dÃ¥ fläkten lär fÃ¥ va ställd högt. Pumpen suger ju lika mkt luft som den skickar  ut och antager att det lär bara cirkulera i dörröppningen och stänga av sig dÃ¥ den varma luften kmr tillbaka rätt fort. Men är ingen expert nu :p bara vad jag själv hade sett som problem. Om du kan myselda i vardagsrummet hade jag nog gÃ¥tt pÃ¥ A alt om inte, köpt en duo/split pump (dubbla innerdelar) och satt en pÃ¥ varje ställe om inga andra alternativ funkat. Utedel pÃ¥ markstativ dÃ¥ den lär behöva vara mot sovrumsvägg.
Får man fråga vad dom som tittat hos dig rekommendera?

Utloggad Duffy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vart placera innedel
« Svar #10 skrivet: 03 december 2016, 02:08:00 »
Okej. Dom kan va rätt små endå men "smarta". Kolla in daikin origo. Aldrig sett nån i verkligheten dock men med dubbla utblås. Botten rätt in i vardagsrummet och topp utblåset mot sovrum.
Det är väl typ det som är fördelen som att lösa krångliga hus då dom ersätter ett element i storlek. Men ja då ska du leva med rör längs väggen i trapphuset.

Ditt alternativ A blir nog ett väldigt varmt kontor alt ingen arbetsro dÃ¥ fläkten lär fÃ¥ va ställd högt. Pumpen suger ju lika mkt luft som den skickar  ut och antager att det lär bara cirkulera i dörröppningen och stänga av sig dÃ¥ den varma luften kmr tillbaka rätt fort. Men är ingen expert nu :p bara vad jag själv hade sett som problem. Om du kan myselda i vardagsrummet hade jag nog gÃ¥tt pÃ¥ A alt om inte, köpt en duo/split pump (dubbla innerdelar) och satt en pÃ¥ varje ställe om inga andra alternativ funkat. Utedel pÃ¥ markstativ dÃ¥ den lär behöva vara mot sovrumsvägg.
Får man fråga vad dom som tittat hos dig rekommendera?
Golvmodell är nog inte aktuellt ändå riktigt,.

Kontor är väl kanske lite fel benämnt med, snarare ett privat arbetsrum där det kommer att försökas organisera lite papper och en dator (kör själv lastbil och sambon är inom hemtjänsten så vi har våra "kontor" i bilar)
Att det slår mot dörrposten i det rummet ser jag inte som något problem då det går att sätta fläkt ovan dörren för att förflytta vidare,.
Spontant känns det vettigt då centrum på boplanet blir uppvärmt utav pumpen och därmed inte borde tappa värmen lika fort uran vedeldning som det gör nu?

I vardagsrummet är det nu öppenspis men ska monteras effektivare kassett när jag hittar en jag gillar och köket ligger över pannrummet så där är det mest olidligt medans man eldar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!