Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rea pÃ¥ Jula..  (läst 11350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Rea på Jula..
« skrivet: 04 december 2012, 23:59:29 »
Jula har rea på B&D's IR-termometerficklampa.
http://www.jula.se/varmelackagedetektor-ir-tld100-30-150-c-405035
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rea på Jula..
« Svar #1 skrivet: 05 december 2012, 00:34:28 »
Snygg!  tummenupp

Men inte lika billig som den jag säljer: http://www.energibutiken.se/sv/28-ir-termometer

SÃ¥ vitt jag kan se är det en vanlig IR-termometer i alla fall, rätta mig om jag har fel.  dontknow
OK, den lyste visst också...
Då slipper man ju röra armen, så det kan väl vara bra.

Mmm, prisvärt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rea på Jula..
« Svar #2 skrivet: 05 december 2012, 00:38:13 »
Funkar väl som radiator/värmerörs/termometer men visar även tempskillnader på exvis väggar o fönster. (köldbryggor)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rea på Jula..
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 00:44:56 »
Jag tillåter mig att gissa att den visar väldigt lite, därav det låga priset, att lysa med olika färger, på färgade väggar - och få det att synas, kräver mycket effekt, jag tror att färgskillnaderna är oerhört svåra att se om det inte är kolmörkt i huset.

Men vad vet jag, har aldrig kollat på produkten som sådan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rea på Jula..
« Svar #4 skrivet: 05 december 2012, 07:31:44 »
Jag har testat den. Enligt var den ingen hit. riktigt jobbig tyckte jag. Om jag mätte på en punkt men med olika avstånd med bara några cm skillnad visa den helt olika värden. Jag har en fluke som mäter en punkt. Det kvittar om jag håller den en cm eller en meter ifrån ytan. Den visar alltid likadant.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Rea på Jula..
« Svar #5 skrivet: 05 december 2012, 09:01:46 »
Jag har testat den. Enligt var den ingen hit. riktigt jobbig tyckte jag. Om jag mätte på en punkt men med olika avstånd med bara några cm skillnad visa den helt olika värden. Jag har en fluke som mäter en punkt. Det kvittar om jag håller den en cm eller en meter ifrån ytan. Den visar alltid likadant.
Måndagsex eller dåligt batteri?
Jag har en sån och har haft mycket användning av den, varierar inte mer än min ir-termometer på olika avstånd.
Och visst ser man färgerna klart och tydligt även i dagsljus. Skit att de sänkt priset så mycket, kanske köper jag en till så jag får ned snittpriset så man känner sig mindre lurad. ::)
Som jag skrev i en annan tråd, klart prisvärd ( och då var det dubbla priset ), jag vet numera exakt var mitt hus läcker och hur mycket. tummenupp
Enda nackdel som jag noterat är att man inte har den lilla laserpricken sÃ¥ man fÃ¥r svÃ¥rt att veta var  exakt man mäter, alltsÃ¥ inget att rekomendera pÃ¥ mindre detaljer eller i trÃ¥ngt utrymme.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Rea på Jula..
« Svar #6 skrivet: 05 december 2012, 09:34:34 »
Skit att de sänkt priset så mycket, kanske köper jag en till så jag får ned snittpriset så man känner sig mindre lurad. ::)


Genial idé, på det viset kan butiken aldrig vinna!

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Rea på Jula..
« Svar #7 skrivet: 05 december 2012, 15:50:06 »
Enda nackdel som jag noterat är att man inte har den lilla laserpricken sÃ¥ man fÃ¥r svÃ¥rt att veta var  exakt man mäter, alltsÃ¥ inget att rekomendera pÃ¥ mindre detaljer eller i trÃ¥ngt utrymme.

Ã… lasern som är halva grejen med att ha en sÃ¥n mätare!   a:gl
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Rea på Jula..
« Svar #8 skrivet: 05 december 2012, 19:53:05 »
Ã… lasern som är halva grejen med att ha en sÃ¥n mätare!   a:gl
Titta på en prick som rör sig på vägg/tak är bara roligt för katten. Själv föredrar jag mer nyanserad undersökning när det gäller den biten.
Kommer det en värmekamera för ca 500kr så slår jag till, tills dess nöjer jag mig med nämnda apparat. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rea på Jula..
« Svar #9 skrivet: 05 december 2012, 22:56:07 »
IR-sensorn har ju en ganska stor öppningsvinkel, så man skall inte tro att den visar temperaturen exakt vid laserpunkten - Snarare medeltempen på en yta med nån eller några dm diameter på en meters avstånd.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Rea på Jula..
« Svar #10 skrivet: 05 december 2012, 23:31:39 »
IR-sensorn har ju en ganska stor öppningsvinkel, så man skall inte tro att den visar temperaturen exakt vid laserpunkten - Snarare medeltempen på en yta med nån eller några dm diameter på en meters avstånd.
Så är det och därför vill jag inte rekomendera den till småsaker. I manualen står
mätavstÃ¥nd  152mm                     mätyta  25mm
                  305mm                                 51mm
                  457mm                                 76mm
                  610mm                                 102mm
Blir lite svårt att mäta ex ett 16mm rör även om man håller den nära, kanske om man håller den 20-30mm ifrån men det har jag inte kollat, då kan man lika gärna mäta med en vanlig kontakt-termometer.
« Senast ändrad: 05 december 2012, 23:41:18 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rea på Jula..
« Svar #11 skrivet: 05 december 2012, 23:47:25 »
Jag föll för frestelsen och tycker det är en rolig leksak :) Nu vet jag att det är kallare i takvinklarna och att skarven mellan huskropparna borde tätas. 300 kr är den värd tycker jag.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Rea på Jula..
« Svar #12 skrivet: 05 december 2012, 23:56:16 »
Jag föll för frestelsen och tycker det är en rolig leksak :) Nu vet jag att det är kallare i takvinklarna och att skarven mellan huskropparna borde tätas. 300 kr är den värd tycker jag.
Ja du, varför är det kallare i vinklarna? Jag har precis samma, har funderat på någon typ av taklist modell stor, av något isolerande material. Jag har ganska stort tak utskjut så tror inte det hjälper lägga mer på loftet. Måste vara nån köldbrygga precis i vinkeln. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Rea på Jula..
« Svar #13 skrivet: 06 december 2012, 00:04:12 »
Är det möjligt att väggarnas isolering har " satt sig" så att den inte längre når ända upp?
Det borde gå att komma åt det utifrån men det blir ett stort jobb. Sc:,h

ca 1 °C kallare i takvinklarna nu med -5 °C ute och 22,5  °C inne, undrar hur mycket det gör i kw pÃ¥ en vinter.
« Senast ändrad: 06 december 2012, 00:14:34 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rea på Jula..
« Svar #14 skrivet: 06 december 2012, 00:14:18 »
Ja du, varför är det kallare i vinklarna? Jag har precis samma, har funderat på någon typ av taklist modell stor, av något isolerande material. Jag har ganska stort tak utskjut så tror inte det hjälper lägga mer på loftet. Måste vara nån köldbrygga precis i vinkeln. Sc:,h
Försök till förklaring: Vinklar kyls från två håll, plana ytor från ett håll, därför är hörn/vinklar kallare. Dessutom har åtminstone hus som är byggda av "pinner å ull" som dom gamla snickarna fnyser åt alltid köldbryggor vid reglar och såna finns ju alltid i hörn och takvinklar. Gamla hus av timmer eller tjock plank har inga köldbryggor, lika kalla överallt!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!