Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor ang äldre CTC (265?) och baffel mm  (läst 14839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« skrivet: 05 december 2010, 10:33:32 »
Tjenare, vedpanne-kunniga.

Har en äldre CTC265 (om jag inte minns fel) från 1976 i källaren, kombi olja och "koks", inte eldad i på många år efter införande av bergvärme.

Nu eftersom bvp:n inte riktigt räcker för våra behov (två lägenheter i huset med 5 som duschar ofta, ist för 2 lite äldre människor), och vi precis har glidgjutit 3 kanaler i skorstenen (besiktning på tisdag) så är jag lite sugen på att början använda vedpannan, även för att få lite mer värme i källaren..

I manualen talas det om en baffelplåt som skall ligga på plats vid vedeldning, är det denna plåt som sitter här ?



Här utan denna löstagbara plåt:



Tycker lågorna har ganska kort väg ut till rök-kanal, övre luckan har även litet spjäll för sekundärluft men det är inte mycket väg för förbränningsgaserna att blanda sig..

Skulle man kunna lägga in något här för att förlänga förbränningsvägen något och öka verkningsgraden ?

Andra eldningstips för så gammal panna ?

Här är eldstadens botten med roster:



Fick rådet att skaffa lite eldfast sten o bygga ett varv runt rosten för att öka temperaturen vid askförbränningen och få mindre att slagga.. Tips ?

Bespara mig gärna tips som "skaffa ny panna" eller liknande, pannan står där den står och ser ut att vara i ganska gott skick o kostar mig inget så ... tack :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« Svar #1 skrivet: 05 december 2010, 11:28:27 »
baffelplåten som visas är bara en styrplåt mellan oljeeldstden och den sk. vedeldstaden.Rökutsläppet är den övre slitsen. Det går naturligtvis att sätta bafflar som förlänger rökvägen men kommer att göra mycket lite nytta.Det är förbränningen och den värmeupptagande ytan som är för liten. En vattenmantling av rökröret är väl det som skall till om man tycker det är värt besväret.
Att bara isolera runt rostret för att öka förbränningstempen gör ju bara att skorstenen belastas med ännu högre temperatur än de 700 grader som du i vanliga fall kan komma upp till.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« Svar #2 skrivet: 05 december 2010, 12:09:58 »
När det gäller isolering runt rostret så handlar det om en ganska lite bit för att höja bara glödbädden, men det kan alltså öka rökgastempen avsevärt ?

Nu när jag läst på lite så finner jag att det är en dubbelpanna och inte en kombipanna, olje-delen har även egen yta för avkylning och sedan vedeldstadens yta, är verkningsgraden märkbart högre om jag ex vis stoppar in en pelletsbrännare i oljeeldstadens "fack" ?

Har en mer än 10 meter lång rökkanal från källaren, så en viss värmeåtervinning borde kunna ske den vägen (murstocken går igenom huset utan isolerande skickt, bara puts eller tegel mot omgivningen.. ) även om det inte är mycket vid kortare eldning..

Har för avsikt att främst använda vedpannan vid mycket kraftiga köldknäppar (i stort sett alltid någon hemma som kan elda) för att slippa 6kW elpatron och även få behagligare källarmiljö, en konstant eldning med "låg brasa" (inte knö-fylld panna) då man kan ta tillvara värmen hela tiden borde ge bäst ekonomi ?

Värmeloggs i denna panna, dömt för härdsmälta ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« Svar #3 skrivet: 05 december 2010, 13:19:09 »
med pellets i oljeeldstaden har du betydligt bättre verkningsgrad ( ca: 60-70%) vilket säkerligen är mer än dubbelt mot vedeldningen. Genom att isolera sidorna där veden brinner kommer vedgaserna upp till över 7-800 grader vilket är en förutsättning för att kunna antända dem, vilket görs genom att syre släpps in i sekundärdraget (som är den lilla snurran i den övre vedluckan Eldas de inte upp utvinns bara en mindre del av veden och risken för att din granne kommer och slÃ¥r dig pÃ¥ käften för att det ryker pÃ¥ honom ökar.Mindre brasor ökar chansen till bättre förbränning och ger lÃ¥gorna lite längre väg till skorstenen. Det som sedan är minst lika viktigt är inkopplingen av pannan sÃ¥ att denna inte bara ligger i serie med vp:n och  hjälper till att kyla systemet när pannan inte används.  Loggs o briketter med mÃ¥tta gÃ¥r bra men mÃ¥nga har en övertro pÃ¥ användandet.En rökrörsventil ,(dragex el likn)som späder ut rökgaserna till mer lagliga temperaturer 3-400 grader, kan vara en bra investering.(finns säkert att skruva loss frÃ¥n nÃ¥n skrotad panna) Källarmiljön kommer helt klart att förbättras och tvätten kommer att torka och fukten  vädras ut.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« Svar #4 skrivet: 05 december 2010, 13:38:01 »
Har pannan i parallellt med bvp, med avstängningsventiler.

Grundtanken har varit att kunna göra en brasa o använda för varmvatten och förbättra källarmiljö, men som det verkar så är vid rimlig eldning verkningsgraden så låg vid vedeldning att investeringen i en pelletsbrännare (med bättre verkningsgrad som följd) snabbt blir intjänad ?

Antar att rökgastemp blir mycket lägre med pelletsbrännare även utan draglucka i skorsten ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« Svar #5 skrivet: 05 december 2010, 19:51:22 »
Tycker att du ska kosta på draglucka med pelletsbrännaren också, då blir det ännu bättre förutsättningar för förbränningen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« Svar #6 skrivet: 10 december 2010, 15:36:44 »
Jo det får bli så, samlar lite, lågbudget ;)

Köpte en ecotec a3 som passade rakt av med skruvhål o allt till min panna, fick gratis materialslang på jobbet för pelletsen, ska skruva o koppla allt o fixa en tunna o några säckar pellets, sen får det bli draglucka när jag ser att allt går igång.

Eldade några vedbitar igår efter montering av nytt tryckkärl, höll 50 grader i morse vid 5:30, nu vid 15:30 så höll den 40 grader, så värmen håller ändå ganska hyffsat, har annars 12-14 grader i källaren nu när det är -10 ute..

Någon som kör med jem&fix pellets, enligt vissa skall den ha bra värmevärde och priset är helt rätt.. ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad anordman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 621
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« Svar #8 skrivet: 23 december 2010, 18:01:52 »
en kompis har en gammal liknande panna, han har så hög temp till skorstenen att han kyler den med att öppna ett sjjäll i botten av skorstenen. Han eldar lika många kubik ved som jag i ett hälften så stort hus.

Han fick dock pannan gratis o har tillgång till billig ved/gratis så han ska byta nån gång till en panna som har bättre verkningsgrad.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« Svar #9 skrivet: 23 december 2010, 21:05:55 »
Med pelletsbrännare har jag kommit ner i mer humana rökgastemperaturer, ca 185-195 grader i röret som går mot skorstenen, 210 i slutet av eldningsfasen vid ca 80-85 grader i panntemperatur om jag mäter ner i anslutningsstosen en bit in i pannan, tycker det är ganska ok.

Detta mätt med en digital pyrometer vilken borde väldigt mycker mer exakt ände flesta analoga rökgastemperaturinstrument.

Draglucka kommer, skall även isolera nedre luckan i koksledstaden och förlänga baffeln för att länga rökgasernas väg, skall ge ca 20 grader i lägre rökgas enligt en på ett annat forum.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nicnyfiken

  • Gäst
nicnyfiken
SV: Frågor ang äldre CTC (265?) och baffel mm
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2012, 11:52:44 »
Tjenare, vedpanne-kunniga.

Har en äldre CTC265 (om jag inte minns fel) från 1976 i källaren, kombi olja och "koks", inte eldad i på många år efter införande av bergvärme.

Nu eftersom bvp:n inte riktigt räcker för våra behov (två lägenheter i huset med 5 som duschar ofta, ist för 2 lite äldre människor), och vi precis har glidgjutit 3 kanaler i skorstenen (besiktning på tisdag) så är jag lite sugen på att början använda vedpannan, även för att få lite mer värme i källaren..

I manualen talas det om en baffelplåt som skall ligga på plats vid vedeldning, är det denna plåt som sitter här ?



Här utan denna löstagbara plåt:



Tycker lågorna har ganska kort väg ut till rök-kanal, övre luckan har även litet spjäll för sekundärluft men det är inte mycket väg för förbränningsgaserna att blanda sig..

Skulle man kunna lägga in något här för att förlänga förbränningsvägen något och öka verkningsgraden ?

Andra eldningstips för så gammal panna ?

Här är eldstadens botten med roster:



Fick rådet att skaffa lite eldfast sten o bygga ett varv runt rosten för att öka temperaturen vid askförbränningen och få mindre att slagga.. Tips ?

Bespara mig gärna tips som "skaffa ny panna" eller liknande, pannan står där den står och ser ut att vara i ganska gott skick o kostar mig inget så ... tack :)
Rin CTC dom har instrböcker att skicka_Ved Baffeln skall sitta i skorstens utgången vänster sida höger sida sitter kort plåt in till pellets/olje sidan som kan förlängas rakt ner enl annan användare bilplåt påhängt finns litet S hål att hänga detta i pann spjäll helt öppet vid pelletseldning och sotning skortstenen...Pellets funkar bra i denna panna då! OBS Bildlänkarna fungerar inte längre jag kan inte se dom i alla fall !?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!