Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Fighter 310p display  (läst 6645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gse1986

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Fighter 310p display
« skrivet: 17 mars 2017, 10:40:17 »
Hej!

Vi har nyligen flyttat in till ett hus med en Nibe Fighter 310p frånluftsvärmepump, installerad 2000.

Onsdag kväll märkte jag att det inte fanns någonting på displayen, och att ingen knapp fungerade. Jag öppnade frontpanelen och testade båda säkringarna, de är inte trasiga.

Fläkten fungerar fortfarande, men inte kompressorn eller elpatronen. Jag ställde den på Reservläge och justerade shunten, då fick vi värme i elementen.

Vi tänkte ringa en tekniker, så jag stängde av den på kvällen. Torsdag morgon testade jag att starta den igen, och då fungerade den!

Men tyvärr var displayen död igen idag (fredag) på morgonen.

Har någon annan haft samma problem? Vad kan vi göra för att lösa det? Vill bara kolla ifall det finns någonting vi kan göra innan vi ringar en tekniker...

Tack på förhand

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2017, 12:41:09 »
Displayen kan slockna om panntemperaturen blir för hög över 60 °C som t.ex. när man kört reservvärme i R-läget och växlar tillbaka till normala I-läget. Om man är kunnig på el kan man mäta upp spänning efter transformatorn på reläkortet. Både likspänning och växelspänning (rippel). Kan t.ex. vara någon elektrolytkondensator som blivit dålig och börjat svälla i toppen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gse1986

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2017, 17:48:34 »
Tack för svar!

Jag har kollat med en IR termometer, och där panntempgivaren kommer ut är det 74 grader. Det är därför displayen har slocknat. Frågen är, varför eller hur har den blivit 74 grader? Borde jag justerar förskjutningen?

Tack igen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2017, 18:58:59 »
När grejerna funkar, jämför kanal 01 och 08, visar de mycket olika är det en felande tempgivare.
Prova även att lufta pannan på säkerhetsventilen till vänster.

Och sen ska man inte ha högre kurva + förskjutning än vad som behövs för att hålla huset varmt, det är en dålig idé att brassa på lite extra på pannan och sen strypa ner värmen på radiatorernas termostater.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gse1986

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2017, 22:14:30 »
Den har precis börjat fungera igen. Just nu är kanal 01 på 53, och kanal 08 på 41. Jag ska kolla igen om ett par timmar.
Vi flyttade in i söndags, så vi har inte hittat rätt inställningar än. Det är lite annat än vad vi har haft förut - vi har precis flyttat hit från England!
Något tips på hur man lättast ställer in värmen rätt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2017, 09:24:59 »
Bäst att ni kollar igenom manualen: http://www.nibe.se/nibedocuments/11431/411216-2.pdf
På deras karta står det dock att man t.ex. ska köra på kurva 10 förskjutning -2 men själv har jag kurva 7 förskjutning 0 med radiatorsystem så det beror helt på huset, värmesystemet och önskad innetemperatur vilket som blir rätt. Man ska inte ha högre kurva och/eller förskjutning än vad som behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2017, 20:20:57 »
Den har precis börjat fungera igen. Just nu är kanal 01 på 53, och kanal 08 på 41. Jag ska kolla igen om ett par timmar.

OK, om kompressorn lyckas höja temp till ca 50 °C på kanal 08 (den styr på kanal 08) så visar kanal 01 över 60 °C och displayen slocknar.
Där är felet, frågan är vilken givare som visar fel?
Jag skulle nog byta båda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gse1986

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2017, 09:28:27 »
tack igen fär svar.

Nu är kanal 01 på 49 och 08 på 32.

Om jag kollar med IR termometer, är kompressortempgivare rund 32 - men jag vet inte var befinner sig panntemperaturgivare - var borde den vara?

Tack

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2017, 10:06:55 »
Går kompressorn överhuvudtaget? Hörs det något? Ser inte ut som den går på kanal 08 eller så är den givaren trasig. Sitter i ett dykrör under givaren för kanal 01 och lite snett ner under el-patronen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gse1986

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2017, 11:23:14 »
Jag tror att den går. Lampan lyser för "kompressor i drift". Jag kan också höra fläkten men jag vet inte om kompressorn borde vara högre? I manualen, är det 94 för kanal 1? Det är i så fall ca 32 grade - men står på displayen 50 grade

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2017, 12:38:01 »
Att lysdioden för kompressor eller el-patron lyser betyder bara att styrsystemet vill att dessa ska vara på men sedan kan det vara hundra olika andra fel som gör att varken kompressorn eller el-patronen inte fungerar. Kan du höra fläkten så går inte kompressorn eftersom den låter mycket högre. Kompressorn är då förmodligen trasig och skulle då behöva bytas ut om man vill ha den energibesparing som den ger (sparar ca 7000 kWh/år på elförbrukningen). Nr 94 är givaren för kanal 08 (kompressor) och sitter under nr 88 som är givaren till kanal 01 (el-patronen).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Fighter 310p display
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2017, 13:34:41 »
tack igen fär svar.

Nu är kanal 01 på 49 och 08 på 32.

Om jag kollar med IR termometer, är kompressortempgivare rund 32 - men jag vet inte var befinner sig panntemperaturgivare - var borde den vara?

Tack

Den sitter precis ovanför elpatron, (88) är kanal 01 och (94) kanal 08.
Om elpatron värmer kraftigt så kan diffen bli några grader, men normalt visar de ganska lika.

Man kan kolla om kompressorn funkar på kanal 04 och 05, visar de mellan 0 och 10 så är den OK.
Visar dessa runt 20 när kompressorn går så är den kaputt.
« Senast ändrad: 20 mars 2017, 13:37:18 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!