Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: X-15 och fyrrörskonvektor  (läst 9524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad damo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
X-15 och fyrrörskonvektor
« skrivet: 19 april 2010, 22:55:37 »
Har fixat en fyrrörskonvektor (Kinnan fst 54+1mv + termostat TMV-AU) som jag tänkte använda till att kyla övervåningen (höjd från brinern ca 6m) på sommaren och värma på vintern. Fick också med två tvåvägsventiler. Sitter en äldre radiator på plats nu. Vid installationen av bergvärmen gjordes avstick på brinern. Min tanke är att koppla in värmebatteriet på befintlig "rörkrets" för värme. Nu till frågan:
Hur ska detta bäst installeras?
Sjävklart ska det kondensisoleras samt finnas dränering.
Om jag inte fattat fel ska det sitta backventil vid avsticket på brinern. Men sedan?
Cirkpump som regleras av termostaten och/eller styrning av tvåvägsventilen med konstant cirkulation?
Expansionskärl?

 
« Senast ändrad: 19 april 2010, 23:17:20 av damo01 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #1 skrivet: 20 april 2010, 08:34:42 »
På min frikyla har jag rationaliserat bort styrventilen, jag kör med fast strypning av flödet, och låter termostaten starta/stoppa cirkpumpen.
Har inget extra expensionskärl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #2 skrivet: 20 april 2010, 08:43:04 »
Det enda man kan anmärka pÃ¥ Rickards koppling är att ev luftbubblor pÃ¥ inkommande brine gÃ¥r upp till konvektorn och inte till nivÃ¥kärlet. Jag skulle nog försökt sätta nivÃ¥kärlet pÃ¥ första avsticket istället.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #3 skrivet: 20 april 2010, 09:02:15 »
Det enda man kan anmärka pÃ¥ Rickards koppling är att ev luftbubblor pÃ¥ inkommande brine gÃ¥r upp till konvektorn och inte till nivÃ¥kärlet. Jag skulle nog försökt sätta nivÃ¥kärlet pÃ¥ första avsticket istället.  Sc:,h

Jag har en rätt klen cirkulationspump, men det vara ändå inga problem för flödet att dra med sig all luft hela vägen tillbaks till exp-kärlet vid uppstart.
Testade avlufta vid fläktradiatorn, som sitter i taket typ 2.5 meter ovanför inkommande brine, och det kom inte det minsta luft där.
Men visst, i princip har du rätt, och hade det inte fungerat med avluftningen hade jag fått flytta exp-kärlet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad damo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #4 skrivet: 20 april 2010, 20:07:12 »
Ok, då blev det något klarare.
Några följdfrågor dock:
Vad används den vita avstängningsventilen till? Vad var tanken med bypassen?
När du skriver "reglera flödet" menar du då av eller på beroende på säsong?
Jag antar att du vid sommarsäsong ställer in brinercirkpumpen i värmepumpen på kontinuerlig drift?
Antar också att cirkpumpen på bilden styrs manuellt (sommarsäsong)?
Hade motsvarande installation på min gamla greenline, med kontinuerlig drift av p3 (brinercirkpump) och "extracirkpumpen" till kylkonvektorn

Men hur fungerar det på x-15, den har väl variabel inre cirkpump?

Anledningen till tvåvägsventilen var att Kinnan ansåg att jag "skulle" ha den (fick köpa hela paketet till mkt bra pris) och då jag redan har en, borde man inte använda den på något smart sätt då?
Termostaten kan ju reglera tvåvägsventilen och/eller cirkpumpen från konvektorn.
Måste man då ändå köra värmepumpens interna brinercirkpump kontinuerligt?
Mycket tacksam för er hjälp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #5 skrivet: 20 april 2010, 21:09:47 »
Om man ska fylla på nivåkärlet så måste man kunna stänga av åt alla håll eftersom det är tryck i systemet. Därav den vita avstängningsventilen.

Brinepumpen i VP:n behöver inte gå eftersom backventilen mellan avsticken ser till att brine tar rätt väg via kollektorn då konvektorns cirkpump går.

Hos mig är det också kopplat att termostaten i konvektorn styr både konvektorns cirkpump och en on/off termostatventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #6 skrivet: 20 april 2010, 21:24:09 »
Rickard- hur upplever du att frikylan fungerar med ytjordvärme? Jag har aldrig installerat en sådan anläggning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad damo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #7 skrivet: 20 april 2010, 22:04:42 »
ahh, det förklarar vita ventilen.
Carl N, var har du satt din on/off ventil? första eller andra blåa eller annan lösning?
Vad var anledningen till ventilen? Lyckades aldrig få Kinnan att förklara detta...
Då jag har ca 6m diff mellan konvektor och briner, borde jag alltså ha en Grundfos 25/60 180mm 6 m 60L 90W?!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #8 skrivet: 20 april 2010, 22:15:28 »


Då jag har ca 6m diff mellan konvektor och briner, borde jag alltså ha en Grundfos 25/60 180mm 6 m 60L 90W?!


En sexmeterspump blir perfekt. Anledningen är inte höjden, utan friktionsmotstånd och tryckfall i rör och ventiler.
(höjden blir ju ~200 meter)


Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #9 skrivet: 21 april 2010, 08:09:35 »


Då jag har ca 6m diff mellan konvektor och briner, borde jag alltså ha en Grundfos 25/60 180mm 6 m 60L 90W?!


En sexmeterspump blir perfekt. Anledningen är inte höjden, utan friktionsmotstånd och tryckfall i rör och ventiler.
(höjden blir ju ~200 meter)


Ja, precis så kolla nu att 6 meter är rätt. Hur många meter rör har du, dimension, och hur många böjar ungefär?
Vilket flöde vill din kylare ha? Har du väl köpt pumpen och den visar sig vara för klen är det surt att behöva köpa en ny. (vet av egen erfarenhet då jag snålade på pumpen från början...)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #10 skrivet: 21 april 2010, 08:28:43 »
Min 70 W pump är egentligen för klen, då jag INTE låter KB-pumpen starta samtidigt, men det räcker för mig, och som sagt, när värmepumpen går för att värma poolen (6-12 timmar/dag) så får jag riktigt bra kyla, dels blir det säkert ett litet difftryck över backventilen som hjälper till, och dels behöver den ju bara sköta cirkulationen till själva fläktradiatorn då, inte i hela kollektorn.
Skulle jag köra båda cirkpumparna vis kyla skulle jag inte få bättre COP än med en vanlig AC, min kylare har så pass låg kyleffekt med de temperaturer jag har.

Tryckhöjden på cirkulationspumpen är väl egentligen inte livsviktig, du kan ju trycksätta systemet och avlufta vid konvektorn för att fylla systemet med vatten, sedan det väl är fyllt behövs "ingen" tryckhöjd för att kunna cirkulera vattnet till din kylradiator, däremot för att kunna överbrygga flödesmotståndet i ditt system, och det är nåt annat än tryckhöjd...
Difftrycket stiger i proportion till flödet, och har alltså inget med höjdskillnaden cirkpump - radiator att göra.

Anledningen till att jag satte in bypassen var för att kunna undvika minusgrader på brine, vilket skulle kunna göra att kylpaketet i fläktradiatorn fryser igen, men det har aldrig varit ett problem för mig.

Att man vill ha möjlighet att strypa flödet manuellt är för att undvika flödesbrus som kan störa om flödet blir för högt.
Jag har strypt in flödet på en trimventil som sitter uppe vid radiatorn, öppnade helt enkelt så mycket att jag inte längre såg någon minskning av DeltaT när jag fortsatte öppna, och utan att få något brus som hördes.

Rickard- hur upplever du att frikylan fungerar med ytjordvärme? Jag har aldrig installerat en sådan anläggning.

Hade jag inte haft poolvärmebehov hade det nog varit rätt bortkastat efter midsommar, jag gissar att jag rätt snart skulle ha en brinetemp på runt 16-17 grader om jag inte värmde poolen med min jordvärme.
Om jag vore installatör skulle jag absolut inte våga sälja det åt någon som inte har ett stort värmebehov i pool eller annat under sommarn.
Eller att de är fullt medvetna om att kyleffekten blir liten under högsommar och höst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #11 skrivet: 21 april 2010, 08:57:05 »
ahh, det förklarar vita ventilen.
Carl N, var har du satt din on/off ventil? första eller andra blåa eller annan lösning?
Vad var anledningen till ventilen? Lyckades aldrig få Kinnan att förklara detta...
Då jag har ca 6m diff mellan konvektor och briner, borde jag alltså ha en Grundfos 25/60 180mm 6 m 60L 90W?!


On/off-ventilen sitter inne i konvektorn och öppnar endast då jag sätter igång frikylan, anledningen till denna är att tryckfallet över backventilen annars kan leda en delström via konvektorn så fort VP:n går. Man vill ju bara köra brine via konvektorn vid kyla, inte på vintern då konvektorn används för värme.

Sen har jag en liten sketen 25W cirkpump för min frikyla, tempdiff över fläktkonvektorn vid frikyla blir då ca 5 ºC (7 ºC in och 12 ºC ut). För mig som har borra så räcker det för att kyla huset 3-4 ºC under utetemp.
« Senast ändrad: 21 april 2010, 08:59:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad damo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #12 skrivet: 21 april 2010, 22:26:27 »
Har en FST 54+1 konvektor, min 150, max 600 l/h, tryckfall 9,5-16,5 kPa enl deras web
http://www.kinnan.se/Portals/0/Produkter/Veneto/Fl%C3%A4ktkonvektorer%20tak-golvmodeller/S_FST_FSC_FSR.pdf
Den ska kyla 3 sovrum (från hallen), ger ca 5,3 Kw kyla.
Rörlängden totalt från och till brinern är ca 20m. Ca 20 böjar
Och som sagt, lyfthöjd 6 m internt och 220 m borrhål.
Hade tänkt 15 mm koppar men det kanske är för klent?
Behöver jag trycksätta tycker ni?
Kanske ska slänga dit ett "riktigt" expansionskärl i plåt när jag ändå håller på?
I övrigt börjar bilden klarna.
Kommer att styra tvåvägsventil samt cirkpump från termostaten.
« Senast ändrad: 21 april 2010, 22:29:26 av damo01 »

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #13 skrivet: 22 april 2010, 08:46:53 »
Mors

FÃ¥r inte riktigt ihop matematiken  ???
600 l/h med 7/12 (dvs Δt=5) ger effekten enligt detta
600/3600 x 4,19 x 5 = 3,49kW
Enligt databladet läste jag bara snabbt att FST54 ska kunna ge 5,3kW vid full fart. Med Δt pÃ¥ 5 grader mÃ¥ste därför flödet vara 911 l/h.
911/3600 x 4,19 x 5 = 5,3

20 meter rör i DN15 med flödet 911 liter/tim ger ett tryckfall i rörledningen (raksträcka) på ca 4 meter. Det stora problemet är hastigheten, nästan 2m/s i det röret. Det kommer att låta! Ovanpå de 4 metrarna har du kanske 1 meter i böjar samt knappt två meter i själva konvektorn.

Skulle jag dimensionera skulle jag sätta ett DN28 som skulle ge ca 0,5m/s i rörledningen och ett totaltryckfall med konvektorn på runt 25kPa och då blir en UPS 25/60 nog rätt bra. Skulle nog räcka med en 25/40 oxå. Vet inte om prisskillnaden är stor...

Trycksätta. Om du drar rören ovanför nuvarande påfyllningskärl bör du trycksätta. Sen om du ska trycksätta plaskärlet eler byta ut till ett i plåt är mer en smaksak... Glöm inte en säkerhetsventil bara på typ 3bar. Kolla även så att du kan avlufta ordentlig på högpunkten/erna. Konvektorerna brukar ha en luftninsgskruv men kommer rören till den ovanifrån måste du sätta en avluftare på högsta punkten.
« Senast ändrad: 22 april 2010, 10:40:37 av jonasmj »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #14 skrivet: 22 april 2010, 13:46:24 »

Mors

FÃ¥r inte riktigt ihop matematiken  ???
600 l/h med 7/12 (dvs Δt=5) ger effekten enligt detta
600/3600 x 4,19 x 5 = 3,49kW
Enligt databladet läste jag bara snabbt att FST54 ska kunna ge 5,3kW vid full fart. Med Δt pÃ¥ 5 grader mÃ¥ste därför flödet vara 911 l/h.
911/3600 x 4,19 x 5 = 5,3

20 meter rör i DN15 med flödet 911 liter/tim ger ett tryckfall i rörledningen (raksträcka) på ca 4 meter. Det stora problemet är hastigheten, nästan 2m/s i det röret. Det kommer att låta! Ovanpå de 4 metrarna har du kanske 1 meter i böjar samt knappt två meter i själva konvektorn.

Skulle jag dimensionera skulle jag sätta ett DN28 som skulle ge ca 0,5m/s i rörledningen och ett totaltryckfall med konvektorn på runt 25kPa och då blir en UPS 25/60 nog rätt bra. Skulle nog räcka med en 25/40 oxå. Vet inte om prisskillnaden är stor...

Trycksätta. Om du drar rören ovanför nuvarande påfyllningskärl bör du trycksätta. Sen om du ska trycksätta plaskärlet eler byta ut till ett i plåt är mer en smaksak... Glöm inte en säkerhetsventil bara på typ 3bar. Kolla även så att du kan avlufta ordentlig på högpunkten/erna. Konvektorerna brukar ha en luftninsgskruv men kommer rören till den ovanifrån måste du sätta en avluftare på högsta punkten.


Finns ingen anledning att dra 28 mm köldbärare i kÃ¥ken. Gissar att 5,3 kW effekt ges vid rumstemp 27° och 7° framledning. De gÃ¥nger som rumstempen är 27°, tror jag inte nÃ¥gon störs av att Δt är högre än 5°. Finns i.o.f.s ingen anledning att eftersträva Δt 5°, mer än att kapacitet och driftkostnad kanske dÃ¥ är i bästa harmoni.

Har trycksatt kärlet till 1 bar, med den högsta konvektorn 5 meter över manometern.

Har kärlet på sugsidan, samt cirkpumpen (6 meters Wilo Smart) på returen. Kyler med 2 st. 3 kW fläktkonvektorer som matas med koppar 22 mm. Fläktar, cirkpump och drifttid regleras med Honeywell trådlös termostat. Självcirkulation blockeras med kulventil efter avslutad säsong.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!